Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Gesprekken met Mussolini Emil Ludwig 14/07/2020
Vijf tragedies (Oidipous, Antigone, Aias, Filoktetes, Elektra). Vertaald door Gerard Koolschijn Sofokles 14/07/2020
Droom of daad. De terugkeer van de Olympische Spelen naar Griekenland Fik Meijer 14/07/2020
De Habsburgers. De opkomst en ondergang van een wereldmacht Martyn Rady 14/07/2020
Het rijk van de Habsburgers. Een duizendjarig vorstengeslacht Martyn Rady 14/07/2020
Overstekend wild Herman Leenders 14/07/2020
Phineas’ feest Sophie Tak 14/07/2020
Vergeten helden. In het spoor van de Poolse bevrijders van Arromanches tot Wilhelmshaven Johannes vande Voorde en Dirk Verbeke 14/07/2020
Conscience. De terugkeer Mark Cloostermans 14/07/2020
Macht en moraal. Nagelaten werk. Vertaald en toegelicht door Peter Burgersdijk, Diederik Burgersdijk en Richard Hausen Cornelius Nepos 14/07/2020
Klassieke liefde. Eros en seks naar Ovidius Anton van Hooff 14/07/2020
Hauruck. Kati Heck Ben Eastham 14/07/2020
Heldenleven Jan Vanriet 14/07/2020
De tempeliers in de Lage Landen Jan Hosten 14/07/2020
Ridders in de Lage Landen. 800 jaar Duitse ridderorde Michel Van der Eycken 14/07/2020
Het groot verzet. De koers en Wereldoorlog II Geert de Vriese 14/07/2020
Het wolkenpaviljoen Jannie Regnerus 14/07/2020
Knalpatronen, Pyrotechnies, Knallkörper Els Moors 25/06/2020
Plantage Wildlust Tessa Leuwsha 25/06/2020
De lange Tweede Wereldoorlog. Nederland 1940-1949 Peter Romijn 25/06/2020
12345678910...Laatste

Restmens

Marjolein Visser
Restmens
Podium, 2020, 208 blz., EUR 21,00
ISBN: 9789057592799

In een soort dubbelverhaal, waarbij afgeteld wordt naar een voor beide hoofdpersonages belangwekkende gebeurtenis op de zondag die eraan komt, voert Marjolein Visser de lezer in haar debuutroman ‘Restmens’ mee in de gedachte-  en gevoelswereld van twee mensen die  veroordeeld zijn tot een bestaan aan de zijlijn van de samenleving. Of, zoals de die komende zondag veertig wordende David het verwoordt: net als de migranten en vluchtelingen, wier lot hij als socioloog bestudeerde voor hij in een brand blijvende letsels opliep en daardoor nu in een zorgcentrum verder moet leven, maakt hij deel uit van de ’restcategorie’. David leeft, daartoe bijna letterlijk gedwongen door het verzorgingsteam, toe naar zijn 40ste  verjaardag. Wie hij zal en wil uitnodigen, maakt het leeuwendeel uit van zijn overpeinzingen. Gaandeweg komt daarbij de figuur van Eefje voorop te staan, ‘ooit deed ze alles voor me omdat ze dat wou. Daarna deed ze alles voor me omdat ze vond dat dat moest. Nu ben ik niet meer de hoofdpersoon in haar leven. Ik ben in niemands leven de hoofdpersoon, zelfs in het mijne niet.’ (p. 94) De bedenkingen van David worden afgewisseld met de (fictieve) radio-uitzendingen die verzorgd worden door Kim, een jongen met een verstandelijke beperking. Hij leeft toe naar de zondag omdat dan, die dag en niet eerder, de Grote Club-bijeenkomst zal plaatsvinden, een soort verbond dat zal worden gesmeed tussen hem en zijn ouders. Wat David en Kim tot lotgenoten maakt, is de toch wel heel bepalende rol die hun respectieve moeder in hun leven heeft gespeeld. Dat Marjolein Visser de perspectiefwisselingen snel op elkaar laat volgen (één enkele keer uitgezonderd, wanneer zij – mede door haar opleiding als psycholoog en antropoloog – een breed uitdijende uiteenzetting inlast met als motiefzin: ‘verpakking maakt alles uit’)  maakt van ‘Restmens’ een roman waarbij de lezer telkens weer wordt uitgenodigd mee het plaatje in te kleuren. Hoe beide verhaallijnen elkaar kruisen, of nog: hoe beide personages in elkaars leven ingrijpen, wordt in het slotdeel duidelijk en leidt naar een verrassende ontknoping. Of hoe in het woord ‘restafval’ het laatste deel vervangen kan worden door ‘mens’. 

[Jooris van Hulle - 09/05/2020]