Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Knalpatronen, Pyrotechnies, Knallkörper Els Moors 25/06/2020
Plantage Wildlust Tessa Leuwsha 25/06/2020
De lange Tweede Wereldoorlog. Nederland 1940-1949 Peter Romijn 25/06/2020
De kunst van het nietsdoen. Vertaald uit het Japans door Jos Vos Kenkō 25/06/2020
Een wolf bij zijn oren pakken Sana Valiulina 25/06/2020
Het wendbare verleden. Nietzsche in postmoderne tijden Sybe Schaap 25/06/2020
Tekens van leven Frederik Willem Daem 25/06/2020
Koloniaal Congo. Een geschiedenis in vragen Idesbald Goddeeris, Amandine Lauro & Guy Vanthemsche [red.] 25/06/2020
De bevrijding van West-Europa. Het einde van de Tweede Wereldoorlog Egbert van de Schootbrugge 25/06/2020
Godface Asha Karami 25/06/2020
Tere stengels Shari Van Goethem 25/06/2020
Door wilskracht zegevieren. Sport in de Tweede Wereldoorlog Jurryt van de Vooren 25/06/2020
Het tuinfeest Bettie Elias 25/06/2020
Prelude.Vertaald en toegelicht door Jan Kuijper; nawoord door Anneke Brassinga William Wordsworth 15/06/2020
Waarom tolerantie niet de hoogste waarde kan zijn. Over de omgang met heilige zaken Martin Terpstra en Theo de Wit 15/06/2020
De dokter is uw kameraad niet. Uit het leven van Guust Van Mol Louis Van Dievel 15/06/2020
Val Toni Coppers 15/06/2020
De kapiteinsdochter. Vertaald door Hans Boland Alexandr Poesjkin 15/06/2020
De schaduw van wat zo graag in de zon was blijven staan Mattijs Deraedt 15/06/2020
Zwarte jaren. Nederland in de Tweede Wereldoorlog Han van der Horst 15/06/2020
12345678910...Laatste

Restmens

Marjolein Visser
Restmens
Podium, 2020, 208 blz., EUR 21,00
ISBN: 9789057592799

In een soort dubbelverhaal, waarbij afgeteld wordt naar een voor beide hoofdpersonages belangwekkende gebeurtenis op de zondag die eraan komt, voert Marjolein Visser de lezer in haar debuutroman ‘Restmens’ mee in de gedachte-  en gevoelswereld van twee mensen die  veroordeeld zijn tot een bestaan aan de zijlijn van de samenleving. Of, zoals de die komende zondag veertig wordende David het verwoordt: net als de migranten en vluchtelingen, wier lot hij als socioloog bestudeerde voor hij in een brand blijvende letsels opliep en daardoor nu in een zorgcentrum verder moet leven, maakt hij deel uit van de ’restcategorie’. David leeft, daartoe bijna letterlijk gedwongen door het verzorgingsteam, toe naar zijn 40ste  verjaardag. Wie hij zal en wil uitnodigen, maakt het leeuwendeel uit van zijn overpeinzingen. Gaandeweg komt daarbij de figuur van Eefje voorop te staan, ‘ooit deed ze alles voor me omdat ze dat wou. Daarna deed ze alles voor me omdat ze vond dat dat moest. Nu ben ik niet meer de hoofdpersoon in haar leven. Ik ben in niemands leven de hoofdpersoon, zelfs in het mijne niet.’ (p. 94) De bedenkingen van David worden afgewisseld met de (fictieve) radio-uitzendingen die verzorgd worden door Kim, een jongen met een verstandelijke beperking. Hij leeft toe naar de zondag omdat dan, die dag en niet eerder, de Grote Club-bijeenkomst zal plaatsvinden, een soort verbond dat zal worden gesmeed tussen hem en zijn ouders. Wat David en Kim tot lotgenoten maakt, is de toch wel heel bepalende rol die hun respectieve moeder in hun leven heeft gespeeld. Dat Marjolein Visser de perspectiefwisselingen snel op elkaar laat volgen (één enkele keer uitgezonderd, wanneer zij – mede door haar opleiding als psycholoog en antropoloog – een breed uitdijende uiteenzetting inlast met als motiefzin: ‘verpakking maakt alles uit’)  maakt van ‘Restmens’ een roman waarbij de lezer telkens weer wordt uitgenodigd mee het plaatje in te kleuren. Hoe beide verhaallijnen elkaar kruisen, of nog: hoe beide personages in elkaars leven ingrijpen, wordt in het slotdeel duidelijk en leidt naar een verrassende ontknoping. Of hoe in het woord ‘restafval’ het laatste deel vervangen kan worden door ‘mens’. 

[Jooris van Hulle - 09/05/2020]