Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
De garage John Banville 22/04/2024
Constant Permeke J. Declercq en I. Gheeraert (red.) 22/04/2024
Alle rafelranden van Europa. De geschiedenis van Europa en zijn buren Ivo van de Wijdeven 22/04/2024
De woordenaar. Christoffel Plantijn, ’s werelds grootste drukker en uitgever. Een biografie Sandra Langereis 22/04/2024
De zus. Het verhaal van het meesterbrein achter Kim Jong-un Sung-Yoon Lee 22/04/2024
Styx Bavo Dhooge 22/04/2024
Tragedies. Vertaald en toegelicht door Patrick Lateur Aischylos 15/04/2024
De mooiste geschiedenis van België. Het verleden van een land door de ogen van de grootste schilders Jos Vandervelden 15/04/2024
De ontdekking van Holland Jan Brokken 15/04/2024
Verdwenen stad. Hoe de Joodse bevolking met de tram uit Amsterdam werd gehaald Willy Lindwer en Guus Luijters 15/04/2024
Door Duitse puinen Bert Cornelis 15/04/2024
Inspired by Dudok. De 50 beste werken in zijn stijl ter wereld Joke Reichardt en Peter Veenendaal 15/04/2024
Erfgoed op de vlucht. Duitse bezetters, Vlaamse meesterwerken, een Waals kasteel Bert Govaerts 15/04/2024
Man van vele oorlogen Jonas Boets 15/04/2024
Het sneeuwklokjesbos Annejet van der Zijl 15/04/2024
De uitbreiding. Roman (vert. Wil Boesten) Robert Menasse 15/04/2024
De prijs van de twijfel Jo Claes 15/04/2024
De meisjes van de katoenfabriek (vert. Edith Sybesma en Neeltje Wiersma) Susanna Alakoski 15/04/2024
Romeinse kruisiging Ruben van Wingerden 15/04/2024
KZ-syndroom. Een litteken dat nooit verdwijnt Henri Heimans en Dirk Verhofstadt 15/04/2024
12345678910...Laatste

De straffeloze

Huub Beurskens
De straffeloze
Koppernik, 2020, 119 blz., EUR 19,50
ISBN: 9789492313904

‘Wat H wil is schuldig zijn en gestraft worden’ (p. 102): zo omschrijft Huub Beurskens de betrachting waardoor het hoofdpersonage H in ‘De straffeloze’ zich laat leiden. En zowat in het midden van de roman luidt het: ‘Hij wil slechts zichzelf als mens voltooien.’ (p. 62) Die finale opdracht heeft H zichzelf gegeven: hij wil de perfecte moord plegen, niet in de zin en betekenis die doorgaans aan dit begrip wordt gegeven (de moord waarbij de dader nooit wordt gevonden), maar wel geplaatst in een meer filosofisch-religieus beladen context: in het door God ontworpen scheppingsplan is de schuld inherent aan het menselijke bestaan; precies omdat de mens de verbeelding heeft gekregen die hem als wezen onderscheidt van de dieren, is hij ertoe veroordeeld de schuld in zijn leven een plaats te geven. Met bijzonder veel bravoure schetst  Beurskens de manier waarop H in zijn redeneringen orde zoekt aan te brengen. De openingsscène van de roman zet al wat verder zal volgen in perspectief: H heeft alles klaar gezet om zich te laten arresteren. De scène zal later worden herhaald, maar dan heeft die al een diepere gelaagdheid meegekregen. H geeft zijn redeneringen over de schuldvraag een fundament vanuit de religie – God als voorstelling of de voorstelling als God, dit blijft de vraag die in wezen onbeantwoord blijft – en de filosofie, waarbij Hannah Arendt en haar boek over Eichmann, en bij uitbreiding de Nabokov-roman ‘Lolita’ een centrale plaats innemen. Binnen dit kader, dat op een metaniveau ook de verbeelding in vraag stelt als het om literatuur gaat, neemt Beurskens de lezer mee op de zoektocht van H naar de best mogelijke aanpak van zijn plan de perfecte misdaad te plegen. Het moordwapen: zal het een enorm grootmes zijn of toch eerder een kleiner exemplaar? Of dan toch beter een klein vuurwapen?. En hoe zal hij erin slagen alle verwijzingen naar mogelijke concrete drijfveren (racisme, godsdienstfanatisme, seksisme…) weg te werken? Dat aan het slot het geheel een verrassende wending meekrijgt, geeft de roman een belangrijke en tot nadenken stemmende meerwaarde mee. Wat te denken van deze bedenking die op de op één na laatste pagina schijnbaar achteloos wordt neergezet: ‘Men moet leren een verliezer te zijn. Is H derhalve een geslaagde?’ (p. 118)

[Jooris van Hulle - 02/06/2020]