Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Tragedies. Vertaald en toegelicht door Patrick Lateur Aischylos 15/04/2024
De mooiste geschiedenis van België. Het verleden van een land door de ogen van de grootste schilders Jos Vandervelden 15/04/2024
De ontdekking van Holland Jan Brokken 15/04/2024
Verdwenen stad. Hoe de Joodse bevolking met de tram uit Amsterdam werd gehaald Willy Lindwer en Guus Luijters 15/04/2024
Door Duitse puinen Bert Cornelis 15/04/2024
Inspired by Dudok. De 50 beste werken in zijn stijl ter wereld Joke Reichardt en Peter Veenendaal 15/04/2024
Erfgoed op de vlucht. Duitse bezetters, Vlaamse meesterwerken, een Waals kasteel Bert Govaerts 15/04/2024
Man van vele oorlogen Jonas Boets 15/04/2024
Het sneeuwklokjesbos Annejet van der Zijl 15/04/2024
De uitbreiding. Roman (vert. Wil Boesten) Robert Menasse 15/04/2024
De prijs van de twijfel Jo Claes 15/04/2024
De meisjes van de katoenfabriek (vert. Edith Sybesma en Neeltje Wiersma) Susanna Alakoski 15/04/2024
Romeinse kruisiging Ruben van Wingerden 15/04/2024
KZ-syndroom. Een litteken dat nooit verdwijnt Henri Heimans en Dirk Verhofstadt 15/04/2024
Ik ga naar de schapen Marieke De Maré 15/04/2024
De Affaire Sanders. Spionage en intriges in herrijzend Nederland Gerard Aalders en Coen Hilbrink 15/04/2024
Oppenheimer. De triomf en tragedie van de vader van de atoombom Kai Bird en Martin J. Sherwin 02/04/2024
1942. Het jaar van de stilte Herman van Goethem 02/04/2024
Schoonvader van Poetins geheim agent. Tien jaar oorlog en liefde Roel van Duijn 02/04/2024
De man die weg moest. Hoe het leven van mijn grootvader in 1943 eindigde onder de guillotine Frances Sanders 02/04/2024
12345678910...Laatste

Een man met goede schoenen

Rob van Essen
Een man met goede schoenen
Atlas Contact, 2020, 256 blz., EUR 21,99
ISBN: 9789025464127

In ‘Een man met goede schoenen’ brengt Rob van Essen, in 2019 bekroond met de Libris Literatuurprijs voor zijn roman ‘De goede zoon’, 20 verhalen bijeen. Meteen al in het ultrakorte openingsverhaal ‘In de Rijnstraat (bij de Albert Heijn)’ wordt de toon gezet: wat in de titel een dicht bij de realiteit van alledag aanleunend verhaal laat vermoeden, wordt omgebogen tot een ‘andere’ werkelijkheid: de ik ziet hoe een andere klant in de winkel net dezelfde producten aankoopt en op hetzelfde moment afrekent,  ‘de wereld bestond uit twee helften die even langs elkaar waren geschuurd, zonder dat dat de bedoeling was geweest; dimensies waren doorbroken en tijd en ruimte hadden zich door een kleine onoplettendheid  in de kaart laten kijken.’ (p. 8) Een echo hiervan lezen we in het verhaal ‘Nu is het diep genoeg’: ‘Soms zie je iets wat onmogelijk is en waardoor de wereld in een onbekende plek verandert. Je dacht dat je er thuishoorde, maar dat is niet zo; opeens maakt het vreemde waarvan je schrikt ook jou vreemd.’ (p. 141)    De personages uit de verhalen – in de meeste gevallen gaat het om ik-vertellers – lijken hun greep op de werkelijkheid te verliezen. In ‘De glazen kamer’ bijv. wordt de ik, een schrijver, voor een informele avond uitgenodigd ten paleize. Hij raakt verdwaald in de gangen en ziet in de glazen kamer waar hij terechtkomt, een spiegelbeeld van zichzelf. In ‘De therapeut’, een van de langste verhalen uit de bundel, wordt gefocust op een zekere David, die naar het dorp van zijn kinderjaren terugkeert en daar relatief hardhandig de confrontatie herbeleeft met de pestkoppen van op school en met zijn ouders, die zijn seksuele geaardheid maar moeilijk konden aanvaarden. Enkele keren grijpen de verhalen ook in op elkaar. Een van de personages in ‘Eindhoven’ heet Scipio, later komt in ‘Scipio’s zuster’ de vraag van haar waarom de ik, de schrijver van het verhaal, de man zo onheus heeft voorgesteld. En motief bij het geheel is een soort basso continuo, ‘sindsdien wist ik dat de basso continuo van mijn leven eenzaamheid was. Het was geen gedachte die me wanhopig maakte, want ik wist inmiddels dat ik ook bestond wanneer ik allen was.’ (p. 109) Rob van Essen is een meester in de sfeerschepping, die binnen de grenzen van het kortverhaal rijkelijk aan bod komt in deze bundel. 

[Jooris van Hulle - 28/11/2020]