Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Geluiden voor de laatste dag Jozef Deleu 22/02/2021
De Republiek, 1477-1806 Jonathan Israel 21/02/2021
Al het blauw Peter Terrin 21/02/2021
De schaduw van Berlijn. Leven met de erfenis van het Kindertransport Jonathan Lichtenstein 21/02/2021
Samen / Al ‘t hope Rodaan Al Galidi & Maud Vanhauwaert 21/02/2021
Willem Lodewijk: stadhouder en strateeg (1560-1620-2020) Hanno Brand en Joop W. Koopmans [red.] 21/02/2021
Treinen en kamers Annelies Verbeke 21/02/2021
Toen gisteren nog vandaag was Marleen de Crée 21/02/2021
‘Je mag wel bang zijn, maar niet laf’. De enerverende en noodlottige geschiedenis van de familie Bakker Toni Boumans 21/02/2021
Raaf Roos Vlogman 21/02/2021
Ontbinding Piet Gerbrandy 21/02/2021
Het gewapende kind Aleidis Dierick 21/02/2021
Another history of art. 2500 jaar Europese kunstgeschiedenis Koenraad Jonckheere 14/02/2021
URA Yves Malysse & Kiki Verbeeck. Architectural projects 2002-2020 Lisa De Visscher, Eline Dehullu, Iwan Strauven (sam.) 14/02/2021
Max Blokzijl. Opkomst en ondergang van een journalist Kees Schaepman 14/02/2021
Het wereldrijk van het tweestromenland. De opkomst van Assyrië, Babylonië en Perzië Daan Nijssen 14/02/2021
Lijn van wee en wens Caro van Thuyne 14/02/2021
De Stem Jessica Durlacher 14/02/2021
Brood. Een geschiedenis van bakkers en hun brood Peter Scholliers 14/02/2021
JFK. Kennedy’s jonge jaren, 1917-1956 Fredrik Logevall 14/02/2021
12345678910...Laatste

Geertje van de Kamp in Japan. Een Nederlandse kunstenaar in Azië

Maarten Buser
Geertje van de Kamp in Japan. Een Nederlandse kunstenaar in Azië
Waanders, 2020, 95 blz., EUR 29,95
ISBN: 9789462623149

Geertje van de Kamp, geboren in 1986 in Alkmaar, is Nederlandse en kunstenares. Ze heeft een heel aparte manier van werken: ze maakt gebruik van twee doorzichtige platen -eerst was dat gewoon glas, korte tijd experimenteerde met plastic sheets, maar uiteindelijk kreeg acrylglas de voorkeur-, die ze afzonderlijk beschildert met eenvoudige origami-achtige motieven, tweedimensionale origami eigenlijk. Beide platen worden opgehangen met een lege ruimte ertussen, zodat er een geweldig gevoel van diepte ontstaat. Het geheel “moet een beetje wringen, maar ook in balans zijn, kracht uitstralen, maar een beetje saai zijn mag ook”. 
Het begon echter lang geleden voor haar allemaal bij het vouwen van een muizentrapje. Daaruit groeide stilaan haar interesse voor origami en op die manier werd een reis naar Japan het logische vervolg. 
Deze monografie -in hoofdstuk 2 eerder een reisgids voor Japan dan een essay over kunst- toont in de eerste plaats de invloed van de Japanreis op van de Kamps recente oeuvre aan de hand van een aangenaam leesbare tekst, maar niet in het minst door o.a. enkele reeksen van geschilderde “shide” of eenvoudige gestileerde witpapieren vormen, die bliksemschichten verbeelden en als bescherming dienen tegen kwade geesten. 
Het boek verscheen als 11de deel in de serie “Inspiratie”, waarin telkens een jonge Nederlandse kunstenaar gevolgd wordt naar de bakermat van zijn/haar inspiratie. Zo zijn er kunstenaars, die o.a. naar Noorwegen of naar Zuid-Afrika of naar Toscane of naar Marokko enz. gereisd zijn. De steun hiervoor komt sinds 2008 telkens van de Van Vlissingen Art Foundation.
Achteraan vindt de lezer een overzicht van de artistieke loopbaan van van de Kamp.
De illustraties zijn schitterend, al zou bij de foto’s van Japan een kort commentaar niet misstaan. Op de glanspapieren pagina’s met de afbeeldingen van de schilderijen staat wel een compact blokje met info over titel, datering, gebruikt materiaal en afmetingen.
Een mooie eerste kennismaking met een gepassioneerde en veel belovende hedendaagse jonge Nederlandse kunstenares. 

[Kristien Philippe - 11/01/2021]