Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
De garage John Banville 22/04/2024
Constant Permeke J. Declercq en I. Gheeraert (red.) 22/04/2024
Alle rafelranden van Europa. De geschiedenis van Europa en zijn buren Ivo van de Wijdeven 22/04/2024
De woordenaar. Christoffel Plantijn, ’s werelds grootste drukker en uitgever. Een biografie Sandra Langereis 22/04/2024
De zus. Het verhaal van het meesterbrein achter Kim Jong-un Sung-Yoon Lee 22/04/2024
Styx Bavo Dhooge 22/04/2024
Tragedies. Vertaald en toegelicht door Patrick Lateur Aischylos 15/04/2024
De mooiste geschiedenis van België. Het verleden van een land door de ogen van de grootste schilders Jos Vandervelden 15/04/2024
De ontdekking van Holland Jan Brokken 15/04/2024
Verdwenen stad. Hoe de Joodse bevolking met de tram uit Amsterdam werd gehaald Willy Lindwer en Guus Luijters 15/04/2024
Door Duitse puinen Bert Cornelis 15/04/2024
Inspired by Dudok. De 50 beste werken in zijn stijl ter wereld Joke Reichardt en Peter Veenendaal 15/04/2024
Erfgoed op de vlucht. Duitse bezetters, Vlaamse meesterwerken, een Waals kasteel Bert Govaerts 15/04/2024
Man van vele oorlogen Jonas Boets 15/04/2024
Het sneeuwklokjesbos Annejet van der Zijl 15/04/2024
De uitbreiding. Roman (vert. Wil Boesten) Robert Menasse 15/04/2024
De prijs van de twijfel Jo Claes 15/04/2024
De meisjes van de katoenfabriek (vert. Edith Sybesma en Neeltje Wiersma) Susanna Alakoski 15/04/2024
Romeinse kruisiging Ruben van Wingerden 15/04/2024
KZ-syndroom. Een litteken dat nooit verdwijnt Henri Heimans en Dirk Verhofstadt 15/04/2024
12345678910...Laatste

4321 vragen aan 123 kunstenaars

Hilde van Canneyt
4321 vragen aan 123 kunstenaars
Borgerhoff & Lamberigts, 2020, 987 blz., EUR 35,00
ISBN: 9789463932226

In haar vuistdik boek ‘4321 vragen aan 123 kunstenaars’ bundelt kunstjournaliste Hilde van Canneyt de gesprekken die zij pakweg de laatste tien jaar van het voorbije jaar 2020 voerde met kunstenaars uit Vlaanderen en Nederland, alfabetisch gerangschikt op hun voornaam. Van Canneyt heeft zich voor ieder gesprek degelijk voorbereid: ze bezocht tentoonstellingen van de artiest met wie zij gaat spreken, ze heeft wat eerder is verschenen over de betreffende kunstenaar nagelezen. En uiteraard is en blijft er haar eigen aanvoelen en kennis van de kunst, opgebouwd via haar jarenlange bezigheid als journaliste. Vaak valt zij bij de gesprekken, die naar ik vermoed een bijna letterlijke transscriptie zijn van de antwoorden die haar werden aangereikt, met de deur in huis. Duidelijk is dat ze daarbij mikt op een breed (lezers)publiek: bijna angstvallig mijdt ze het typische jargon van de kunstkritiek. Over de gesprekken hangt, mede door het zo vaak bij de aanhef van een gesprek herhaalde ‘hallo’, een vorm van no-nonsense aanpak. Dat zij enkele keren ook voor de weergave van het gesprek een summiere duiding aanreikt van het oeuvre van de gesprekspartner, opent dan weer bredere perspectieven voor de lezer. Toch lijkt een en ander soms op een poging echt ‘familiair’ over te komen. Neem bijv. het gesprek met Femmy Otten dat zo opent: ‘Hallo Femmy, als klein meisje met twee leuke roodharige vlechtjes huppelde je vroeger door de straten van Amsterdam. Begonnen je plastische reacties of ideeën zich toen al te ontspinnen?’ (p. 217) Eén enkele keer – het interview met Lee Ranaldo –  wordt het gesprek in het Engels opgenomen. Maar dan lees je daarnaast bij Michel Couturier: ‘Het interview gebeurde in het Nederlands, Frans en Engels door elkaar. Michel Couturier spreekt Frans, vandaar de eenvoudige uitwerking in taal.’ (p. 573) Wat moet de lezer hiermee? De verdienste van het boek ligt hem in de eerste plaats in de inkijk die Van Canneyt biedt in de drijfveren van de schilders, beeldhouwers, fotografen, illustratoren… die aan het woord komen. Dat sommige gesprekken ook wel eens moeilijk van de grond kwamen, blijkt onder meer uit het interview met Michaël Borremans: ‘Hilde, is dat een vraag? Ik kan je nu al niet meer volgen, maar doe gerust verder’, ‘Hilde, dat is toch geen vraag?’, en dan de tussentekst:  ‘Ze gaat even weg om af te koelen. Er komt zelfs een traan aan te pas. Ze kan niet veel, maar ze kan wel juist citeren, verdorie’. Of dit hier echt ter zake doet, is uiteraard een andere vraag...  Als opstap naar een nadere kennismaking met het oeuvre van de geïnterviewde kunstenaars kan het boek zijn nut bewijzen. Wel spijtig dat de vormgeving weinig artistieks heeft: de druk oogt troosteloos verouderd, afbeeldingen ontbreken (de beschrijving in de woorden van Van Canneyt laten wel iets vermoeden, maar een afbeelding – zelfs al was het maar 1 typisch werk voor het oeuvre van de betreffende kunstenaar – zou hier nog meer interesse kunnen opwekken). Dat in de meeste gevallen aan het slot van het gesprek wordt doorverwezen naar de website van de kunstenaar, nodigt wel uit voor verdere exploratie.

[Jooris van Hulle - 22/01/2021]