Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
150 houses you need to visit befor you die Thijs Demeulemeester & Jacinthe Gigou 12/04/2021
Kronieken van het Frankische Rijk. Annales Regni Francorum. De aan Einhard toegeschreven Latijnse tekst Collectief Carolus 12/04/2021
De schilders van Egmond Peter J. H. van den Berg 12/04/2021
Alledaagse mijmeringen. Een keuze uit de onuitgegeven essays 1953-1956 Cornelis Verhoeven 12/04/2021
Vertakkingen Roland Jooris 12/04/2021
Uitschot in uniform. De WA, 1932-1945 Gertjan Broek 12/04/2021
Een onschuldige moord Chris de Bruyn 12/04/2021
De fundamenten Ramsey Nasr 12/04/2021
Op weg naar de hemelse Bruidegom. Twaalf heiligenlevens uit een Amersfoorts kloosterhandschrift Hildo van Es en Ludo Jongen cinl., kritisch uitgegeven, hertaald en voorzien van commentaar) 12/04/2021
Een middeleeuwse vraagbaak. De Artes-Lucidarius in het Londense handschrift Ludo Jongen & Nolanda Klunder (inl., hertaling en commentaar) 12/04/2021
De laatste dag van de koning. Verhalen, essays en ander werk Sander Kollaard 03/04/2021
De hemel is altijd paars Sholeh Rezazadeh 03/04/2021
Om wie wij waren Gerda van Erkel 03/04/2021
Lopend vuur. Hoe de Amerikaanse Revolutie de wereld in vlam zette, 1775-1848 Jonathan Israel 03/04/2021
Naar Lillehammer Vonne van der Meer 03/04/2021
De bloemen van het kwaad Charles Baudelaire 03/04/2021
Een waarschijnlijk toeval Max Greyson 03/04/2021
Pizza en de Dood. Gedichten uit de quarantaine Jan Vanriet 03/04/2021
De duinen der gefusilleerden. Hoe de nazi’s in het geheim tweehonderd slachtoffers begroeven in Hechtel Maurice Thysen 03/04/2021
De dochters van Jalta. De Churchills, Roosevelts en Harrimans en het einde van de Tweede Wereldoorlog Catherine Grace Katz 03/04/2021
12345678910...Laatste

Al het blauw

Peter Terrin
Al het blauw
De Bezige Bij, 2021, 284 blz., EUR 21,99
ISBN: 9789403122717

Op een dag beslist de negentienjarige Simon om de school te verlaten en zijn studies stop te zetten. Hij weet nog niet wat hij in de plaats zal doen. Samen met zijn vriend Marc, uit hetzelfde dorp, bezoekt hij regelmatig het café bij het zwembad van de naburige provinciestad, uitgebaat door de mooie 41-jarige Carla. Carla is van Italiaanse afkomst en werkte vanaf haar veertiende in een kippenkwekerij. Het café is eigenlijk eigendom is van haar man John, vrachtwagenchauffeur. Carla wou enkel het café uitbaten,  indien het Azzurro genaamd werd, naar de Italiaanse azuurblauwe lucht. Het licht van het gesloten zwembad ’s avonds benadert dit licht. Het is in dit licht dat Carla en Simon tot een passionele relatie komen. Simon vindt werk en is succesvol als verzekeringsmakelaar voor een ‘(pyramide-)structuur’. Carla ondergaat verder haar relatie met John, die steeds sterker vermoedens heeft van haar relatie met Simon. Wanneer Carla zwanger blijkt, dringen belangrijke beslissingen zich op. In ‘Al het blauw’ brengt Peter Terrin (1968) al van bij de eerste pagina’s spanning: een lichaam wordt gevonden op een verlaten fabrieksterrein. Wie, wat, hoe wordt duidelijk bij elke tekst voorafgaand een elk van de vijf delen, waaruit de roman bestaat. De stille dreiging van een aankomende tragedie zindert doorheen de verdere roman, terwijl het leventje van de personages gewoontjes door gaat en via treffende details helder beschreven wordt. Auto’s, muziek spelen hierbij een rol. Er is de muziek van Marcs cassettes in Simons Mazda, de jukebox in het café van Carla, de Lp’s van de homoseksuele vriend-fotograaf Pieter, het muziekfestival. Door de realistische beschrijvingen in heldere stijl van de sfeer in het café van Clara, de dancing, aan zee, in het dorp, de provinciestad, de grote stad, de details (o.a. wat gedronken en gegeten wordt), de personages, hun sociale positionering, hun denken en handelen, wat wel en niet gezegd wordt en het verhaalverloop, kan de lezer zich bij ‘Al het blauw’ in een ‘roman dur’ van Georges Simenon wanen, zich afspelend in Vlaanderen tijdens de jaren ’80 en van de hand van Peter Terrin (1968) weliswaar.

[Stefaan Pennynck - 21/02/2021]