Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.
Het gebeurt niet zoveel dat een tentoonstelling wordt georganiseerd over een vrouwelijke kunstenaar. Vrouwen waren in het verleden zeker in de minderheid, hun werk behaalde niet altijd het niveau van hun mannelijke collega’s en bleef dikwijls onderbelicht. De Italiaanse Artemisia Gentilleschi (1593-na 1654) vormt daar eigenlijk wel een uitzondering op. Ongetwijfeld zal haar vader, Orazio Gentileschi (Pisa, 1563 - Engeland, 1639), hierbij een voorname rol hebben gespeeld. Niemand kan ontkennen dat hij haar als kunstschilder duidelijk heeft beïnvloed. Als klein meisje liep ze wel vaak in zijn atelier rond en maakte kennis met techniek, vaardig- en schoonheid. Haar leven zelf is doorspekt met moeilijkheden: het vroege verlies van haar moeder, een verkrachting op jonge leeftijd en het overlijden van vier van haar kinderen zullen ongetwijfeld diepe sporen hebben nagelaten, dan nog gekoppeld aan een echtscheiding. Misschien vond ze een uitlaatklep in het schilderen. Ze vluchtte inderdaad ook letterlijk en ging achtereenvolgens in diverse steden gaan wonen en werken. De door haar gekozen onderwerpen voor haar schilderijen passen dikwijls perfect bij die omstandigheden. Zij creëert haar eigen stijl, gebruikt haar lichaam als beeltenis en beheerst het schilderkunstige evengoed als andere meesters uit die tijd. Ze past stilistisch volkomen in die baroktijd. Die tijd heeft haar zeker mee bepaald. Tot 23 januari 2022 loopt in het Rijksmuseum Twenthe over haar werk een tentoonstelling. In Londen liep er in het voorbije jaar al een overzichtstentoonstelling, die hier grotendeels werd overgenomen. In Twenthe zijn nu zo’n twintig van haar doeken te zien, aangevuld met evenveel werk van tijdgenoten. Het bijhorende en fraai uitgegeven boek is geen catalogus in de zin van een opsomming met bespreking van de tentoongestelde schilderijen. Het bevat vier interessante artikels over haar leven en haar oeuvre, geschreven door Joost Keizer, Thijs de Raedt, Klazina Dieuwke Botke en Anneke Smelik. De uitgave is rijkelijk geïllustreerd met vaak bladgrote afbeeldingen en werken die als vergelijkingsmateriaal dienen. In die zin kan iedereen ook gemakkelijk genieten van de illustraties die aanzetten om de wetenschappelijk onderbouwde teksten te lezen. Een bibliografie sluit het boek af. Steeds wordt een index vergeten. Dit (vermoedelijke) eerste Nederlandstalige boek over het oeuvre van deze boeiende schilderes uit de zeventiende eeuw hoort zeker thuis op de boekenplank van iedere kunstliefhebber.
kunsttijdschriftvlaanderen.be gebruikt technische cookies die noodzakelijk zijn voor de werking van de website.