Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Hans/Jean & Sophie Taeuber-Arp: Friends, Lovers, Partners Walburga Krupp (ed.) 20/11/2024
Dans van verraad. Roman (vert. Katrien Vandenberghe) Mathias Enard 15/11/2024
Vrij om de wereld te veranderen. Denken zoals Hannah Arendt anno nu Lyndsey Stonebridge 15/11/2024
Harde regen Wouter Dehairs 15/11/2024
Van catacombe tot Sixtijnse Kapel. Geloof verbeeld in de vroegchristelijke tijd, middeleeuwen en renaissance Peter van Dael 15/11/2024
Odyssee. Een hervertelling van het grootste epos aller tijden Stephen Fry 15/11/2024
Commando. Een Boer over de Boerenoorlog Deneys Reitz 15/11/2024
Amsterdam. Geschiedenis van de meest vrijzinnige stad ter wereld Russell Shorto 15/11/2024
Machineman. De tijden van Eise Eisinga Sandra Langereis 15/11/2024
De tempeliers. De opkomst en ondergang van de tempelridders Dan Jones 15/11/2024
De hertogen van Brabant 640-1430 Edward de Maesschalck 15/11/2024
Ave Caesar. Wie hij was en wat hij vandaag nog altijd betekent Johan De Ryck 15/11/2024
Het grote gouden eeuw boek. De Hollandse tekenkunst Jeroen Giltaij 15/11/2024
Opperhuidmens Mario Molegraaf 15/11/2024
Denken zonder leuning. Essays over vrijheid, cultuur en politiek (red. Jerome Kohn, vert. W. Hansenà) Hannah Arendt 15/11/2024
Levende stenen. De kathedraal van Antwerpen. Biografie Albrecht De Preter & Guido Vanheeswijck (red.) 15/11/2024
Erich Heckel in Vlaanderen Lieven Van Den Abeele 04/11/2024
Kwaidan. Japanse spookverhalen (vert. uit het Engels Barbara de Lange; naw. Jannie Regnerus) Lafcadio Hearn 04/11/2024
Oidipous en Antigone. Drie tragedies. Vertaald en toegelicht door Patrick Lateur Sofokles 04/11/2024
Chefs-d’oeuvre de la Galerie Borghèse Francesca Cappelletti en Pierre Curie ( red.) 04/11/2024
12345678910...Laatste

Harde regen

Wouter Dehairs
Harde regen
Lannoo, 2024, 294 blz., EUR 22,99
ISBN: 9789401414944

‘Harde regen’ is de vierde Brussel-thriller van Wouter Dehairs. En net als in  ‘Nachtstad’ en ‘Brussel Blues’ kiest Dehairs voor een dubbelverhaal. Privédetective Keller Brik gaat samen met zijn assistente Gwen op zoek naar een ontvoerd meisje. Aanknopingspunt voor hen beiden is een beeld dat zij terugzien in een film die nooit echt de zalen haalde, maar waarvan zij een kopie weten te bemachtigen. Een beeld erin laat het meisje zien en brengt hen op het spoor van de ontvoerder(s). Parallel aan de ontwikkeling van deze opdracht is er de wraakactie die wordt opgezet door leden van de maffia in Brussel. Zij hebben het gemunt op Brik, die betrokken zou zijn geweest bij de dood van de vader van een van de leiders van de groep. In een erg realistisch overkomende aanpak schetst Dehairs de spanningen tussen Servische en Albanese maffiabendes en hun niets en niemand ontziende raids die de hoofdstad blijvend in een greep van geweld houden. Legio zijn de gruwelscènes in het boek, het bloed spat de lezer bijna letterlijk in het gezicht. Erg overtuigend komt het allemaal niet over. Weer eens wordt duidelijk: overdaad schaadt. Meer dan eens ook zijn er stilistische uitschuivers die het geheel niet op het niveau tillen die de lezer van een thriller mag verwachten. Zo op p. 32: ‘De laatste woorden wilden zich dwars door Briks hart boren, maar hij had al een geperforeerd orgaan. Dat was ruimschoots voldoende.’ Of nog: ‘Toen het voorbij was, gaapte er een gat ter grootte van een maankrater in het midden van zijn borstkas. Er zat ook evenveel leven is.’ (p. 43) En deze: ‘Toen hij de hoek van de straat bereikte, werd zijn gemoed met een klap loodzwaar.’ (p. 84) Al even loodzwaar is het gemoed van de lezer.

[Jooris van Hulle - 15/11/2024]