Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Hans/Jean & Sophie Taeuber-Arp: Friends, Lovers, Partners Walburga Krupp (ed.) 20/11/2024
Dans van verraad. Roman (vert. Katrien Vandenberghe) Mathias Enard 15/11/2024
Vrij om de wereld te veranderen. Denken zoals Hannah Arendt anno nu Lyndsey Stonebridge 15/11/2024
Harde regen Wouter Dehairs 15/11/2024
Van catacombe tot Sixtijnse Kapel. Geloof verbeeld in de vroegchristelijke tijd, middeleeuwen en renaissance Peter van Dael 15/11/2024
Odyssee. Een hervertelling van het grootste epos aller tijden Stephen Fry 15/11/2024
Commando. Een Boer over de Boerenoorlog Deneys Reitz 15/11/2024
Amsterdam. Geschiedenis van de meest vrijzinnige stad ter wereld Russell Shorto 15/11/2024
Machineman. De tijden van Eise Eisinga Sandra Langereis 15/11/2024
De tempeliers. De opkomst en ondergang van de tempelridders Dan Jones 15/11/2024
De hertogen van Brabant 640-1430 Edward de Maesschalck 15/11/2024
Ave Caesar. Wie hij was en wat hij vandaag nog altijd betekent Johan De Ryck 15/11/2024
Het grote gouden eeuw boek. De Hollandse tekenkunst Jeroen Giltaij 15/11/2024
Opperhuidmens Mario Molegraaf 15/11/2024
Denken zonder leuning. Essays over vrijheid, cultuur en politiek (red. Jerome Kohn, vert. W. Hansenà) Hannah Arendt 15/11/2024
Levende stenen. De kathedraal van Antwerpen. Biografie Albrecht De Preter & Guido Vanheeswijck (red.) 15/11/2024
Erich Heckel in Vlaanderen Lieven Van Den Abeele 04/11/2024
Kwaidan. Japanse spookverhalen (vert. uit het Engels Barbara de Lange; naw. Jannie Regnerus) Lafcadio Hearn 04/11/2024
Oidipous en Antigone. Drie tragedies. Vertaald en toegelicht door Patrick Lateur Sofokles 04/11/2024
Chefs-d’oeuvre de la Galerie Borghèse Francesca Cappelletti en Pierre Curie ( red.) 04/11/2024
12345678910...Laatste

Dans van verraad. Roman (vert. Katrien Vandenberghe)

Mathias Enard
Dans van verraad. Roman (vert. Katrien Vandenberghe)
Oevers, 2024, 262 blz., EUR 23,50
ISBN: 9789493367050

‘Déserter’ van Goncourt-winnaar Mathias Enard kreeg de Nederlandse titel ‘Dans van verraad’ mee. ‘De deserteur’ had ook gekund, maar ‘Dans van verraad’ leidt ons naar de geheime kern van deze boeiende roman. Die bestaat uit twee verhalen waarvan de lezer verwacht dat ze door middel van een gebeurtenis of personage elkaar ergens zullen snijden, maar dat gebeurt niet, tenzij op het thematische niveau van oorlog, geweld en overleven. De verteller van het eerste verhaal is Irina Heudeber, de 70-jarige dochter van de internationaal vermaarde mathematicus Paul Heudeber en van Maja, zijn felle sociaal-democratische vrouw. Heudebert leefde in de DDR, ook nog na de val van de Muur kritisch maar koppig “wachtend op de komst van het  socialisme”. Hij is de auteur van ‘De vermoedens van Ettersberg’, waarin wiskundige onderzoekingen opvallend afwisselen met literaire fragmenten. Hij componeerde het boek in het beruchte kamp van Buchenwald, het Ettersberg waar Goethe vanuit het nabije Weimar natuurwandelingen ondernam. Paul Heudeber werd na zijn arrestatie in Luik ondervraagd en gefolterd, maar overleefde de gevangenschap. In 1995 pleegde hij zelfmoord. Maja voelde zich schuldig omdat zij de arrestatie van Paul niet had verhinderd, maar er waren argumenten om dat niet te doen. De lezer krijgt brieven van het tweetal te lezen en Irma herinnert zich uitvoerig de herdenking aan haar vader tijdens een congres op tien en elf september 2001, op een boot gemeerd aan de Havel bij de Berlijnse Wannsee. Plekken en gebeurtenissen zijn in dit boek historisch gelaagd en problematisch. Als Irina zeventig is herinnert ze zich het heen- en weer gereis als kind tussen de DDR, die haar vader niet wilde verlaten, en de Bondsrepubliek waar haar politiek actieve moeder een gevierde maar om haar contacten ook niet helemaal vertrouwde inwoner was. Hun verwijdering na de oorlog belemmerde hun passionele liefde niet. Irina koos voor de geschiedenis van de wiskunde zodat ze zich op een afstand tussen de wereld van vader en moeder kon bewegen. Uiteindelijk stuit zij, kort na het einde van de pandemie en toen er in Oekraïne een oorlog uitbrak, op een schokkend geheim. Documenten in een Stasi-archief besmetten haar bestaan met een pijnlijke leugen. En dan is er het tweede, tijdeloze verhaal zonder namen van plekken en personen en zonder jaartal. Het proza is een sterk poëtische en zinnelijke evocatie van de lente, in een zo goed als onbewoond berggebied met zicht op de zee. Menig lezer zal hier een plek in de Balkan herkennen, maar de lyrische abstractie is door de auteur strikt aangehouden. Een gedeserteerde soldaat zwerft, vervuild, door zijn onvermelde wandaden verwilderd door een bergachtige streek op zoek naar een verlossende grens, zonder wandelstok maar met geweer. De woordeloze ontmoeting met een jonge vrouw, kaal geschoren, verkracht en afkomstig uit hetzelfde stadje, zal moeizaam een loutering inluiden. De oude en gehavende ezel die de vrouw vergezelt vertegenwoordigt de hardnekkigheid en de hoop in een wereld waar oorlog en geweld de fundamenten van een beschaving hebben aangetast. ‘Dans van verraad’ is een goed gestructureerde, historisch gelaagde en aangrijpende roman waarin liefde en verraad, politiek en wetenschap, natuur en samenleving, wreedheid en mededogen tegenover elkaar staan, zonder dat Mathias Enard  de lezer met boodschappen of gemakkelijke oplossingen tracht te verleiden. 

[Johan De Haes - 15/11/2024]