Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Gaston Eysselinck 1907-1953. In de voetsporen van Le Corbusier Marc Dubois 04/02/2020
De zeemogendheden. Hoe een maritieme mentaliteit de vrije wereld maakte Andrew Lambert 04/02/2020
De vergeten gesprekken met Hitler Eric Branca 04/02/2020
Gloria Koen Sels 04/02/2020
Jan Van Eyck en Brugge Jean Luc Meulemeester 04/02/2020
Rembrandt. Velázquez. Nederlandse en Spaanse meesters Gregor J. M. Weber e.a. 04/02/2020
Vetera et Nova. Opstellen & notities Patrick Lateur 04/02/2020
De kerk waakt in de slaapkamer. Liefde in de middeleeuwen Cas van Houtert 04/02/2020
Kleermaker in Auschwitz. Ide Leib Kartuz David van Turnhout en Dirk Verhofstadt 04/02/2020
Leonardo da Vinci. De nalatenschap van een genie Fabio Scaletti. Met een bijdrage van Martin Kemp 04/02/2020
De Russische klus. De geheime Amerikaanse reddingsoperatie bij de Russische hongersnood Douglas Smith 04/02/2020
Vrienden Tim Krabbé 04/02/2020
Lucifers bij de brand. Notities 2015-2019 Luc Devoldere 04/02/2020
Xerxes in Griekenland. De mythische oorlog tussen Oost en West Jona Lendering 04/02/2020
15 Eeuwen Nederlandse taal Nicoline van der Sijs 04/02/2020
Botanische kunst. Van de Renaissance tot de 19de eeuw Chiara Nepi (red.) 04/02/2020
Anne Frank was niet alleen. Het Merwedeplein, 1933-1945 Rian Verhoeven 04/02/2020
Op reis met Vlaamse meesters. Vijftig “schilderachtige” plekken vroeger en nu Jos Vandervelden 04/02/2020
Grappen voor de schutters Mazen Maarouf 04/02/2020
Wonderlijkheden. Willem Marinus Dudok. Netwerken & inspiratiebronnen Lara Voerman & Iwan Baan (beeldessay) 08/01/2020
12345678910...Laatste

Gaston Eysselinck 1907-1953. In de voetsporen van Le Corbusier

Marc Dubois
Gaston Eysselinck 1907-1953. In de voetsporen van Le Corbusier
Snoeck, 2019, 328 blz., EUR 36,00

In de gelijknamige begeleidende publicatie bij de zomertentoonstelling 2019 “Vernieling en wederopbouw Oostende 1944-1958”, kwam Gaston Eysselinck, architect van de Oostendse Grote Post, reeds aan bod. Van dezelfde auteur, Marc Dubois, verscheen eind 2019 een lijvige monografie over Eysselinck. De titel, “Gaston Eysselinck 1907-1953. In de voetsporen van Le Corbusier” maakt meteen de insteek van architectuurcriticus en -historicus Marc Dubois duidelijk: Gaston Eysselinck positioneren als prominent vertegenwoordiger van het "Nieuwe Bouwen" van de 20ste eeuw in België, in voeling met de Europese avant-garde en in het bijzonder met het werk van Le Corbusier. De Gentse architect Gaston Eysselinck heeft maar een beperkt oeuvre nagelaten. Toch nam hij tijdens het interbellum een centrale plaats in het Belgische architectuurlandschap in. Gaston Eysselinck studeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent. Tijdens een studiereis door Nederland in 1929 maakte hij kennis met de gebouwen van de Amsterdamse School én met de ontwerpen van Dudok, Oud en Gerrit Rietveld. Slechts een beperkt aantal van zijn ontwerpen werd gerealiseerd. en dit waren meestal huizen. Met de reeks kleine en compacte rijtjeshuizen bracht Eysselinck een innovatief woningtype tot stand. Ook de buisvormige meubels uit de vroege jaren 1930, die hij ontwierp voor zijn eigen huis, behoorden tot de top in Europa. Marc Dubois brengt in zijn boek leven en werk van Gaston Eysselinck minutieus en levendig in kaart. Uiteraard krijgen het Postgebouw en het SEO gebouw in Oostende veel aandacht. In een laatste hoofdstuk is er aandacht voor zijn ontwerp voor een ‘Unité d’Habitation’ in Gent, naar het voorbeeld van Le Corbusier in Marseille. Ook de grafarchitectuur van Eysselinck wordt toegelicht. Het boek bevat een schat aan nooit eerder gepubliceerde foto’s en ontwerptekeningen. Een bijzondere vermelding verdienen de bijzondere foto’s die Filip Dujardin maakte van de De Grote Post en woning van Eysselinck in Gent.  Marc Dubois’ boek laat de lezer toe het belangwekkende architecturaal oeuvre van Gaston Eysselinck te herontdekken. Thomas Soete tekende voor de vormgeving, die naadloos aansluit bij het behandelde onderwerp. Een extra reden om deze monografie in huis te halen. 

[Geert Swaenepoel - 04/02/2020]