De schaduw van wat zo graag in de zon was blijven staan Mattijs Deraedt 15/06/2020
Zwarte jaren. Nederland in de Tweede Wereldoorlog Han van der Horst 15/06/2020

CRUX. Martin Kobe - Mirjam Völker - Robert Seidel - Titus Schade

Ralph Keuning, Larissa Kikol e.a.
Waanders, 2020, 128 blz., EUR 23,95
ISBN: 9789462622852

Leipzig is niet alleen muziek- en boekenstad maar ook een belangrijk centrum van de schilderkunst. Het is de geboorteplek van Max Beckmann en de stad speelde een centrale rol in het kunstleven van de DDR met kunstenaars als Werner Tübke, Wolfgang Mattheuer en Bernhard Heisig als belangrijkste vertegenwoordigers. Voor abstracte en conceptuele kunst – toonaangevend in West-Europa- was geen ruimte in de DDR. Er werd figuratief geschilderd. Die tendens werd verdergezet in het uitbundige werk van Neo Rauch (1960), wiens werk na de val van de Muur wereldwijd erkenning vond. Museum de Fundatie, Zwolle besteedde in het verleden aandacht aan de schilders uit Leipzig met tentoonstellingen van het werk van Tübke, Mattheuer en Rauch. In de tentoonstelling die nog tot en met 5 mei loopt kan de bezoeker kennismaken met het werk van vier jongere schilders uit Leipzig die zich inschrijven in de grote schildertraditie van hun stad: Martin Kobe (1973), Mirjam Völker (1977), Robert Seidel (1983) en Titus Schade (1984). De wegen van deze nieuwe generatie schilders uit Leipzig kruisten elkaar toen zij studeerden aan de beroemde Hochschule für Grafik und Buchkunst in Leipzig. Drie van de vier kunstenaars (Kobe uitgezonderd) hebben les gehad van Neo Rauch, zo is te lezen in de  fraai vormgegeven catalogus die ter gelegenheid van de expositie is uitgebracht en de titel CRUX heeft gekregen. Lastig probleem dat een oplossing vereist, sleutelmoment zijn enkele betekenissen die achter dat woord schuil gaan. Wat opvalt bij het doorbladeren van het boek is het groot metier waarover de vier kunstenaars beschikken. Ook de aandacht voor architectuur en landschap is een verbindend element, net als de afwezigheid van de mens, behalve een paar keer in het werk van Seidel. De keuze van wat geschilderd wordt zorgt voor een unheimische, surrealistisch aandoende sfeer. Iedere kunstenaar wordt in een kort essay geportretteerd gevolgd door afbeeldingen van zijn/haar werk.  Deze smaakvol vormgegeven drietalige catalogus wordt afgesloten met de biografische gegevens van de vier kunstenaars.

[Geert Swaenepoel - 17/03/2020]