Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Moederkoren Paul Demets 04/11/2025
Paradijs. Een nieuwe versie van Philoctetes van Sophocles (vert. Nathalie Tabury & Gaea Schoeters) Kae Tempest 04/11/2025
Vergeving. Een filosofische verkenning (vert. Ellis Booi) Vladimir Jankélévitch 04/11/2025
Coba Ritsema. Oog voor kleur Maaike Rikhof, Hanna Klarenbeek en Jet Sloterdijk 04/11/2025
Windhandel. Ooggetuigen van vijfhonderd jaar speculatie, euforie en verlies op de internationale beurzen Maarten Biermans 04/11/2025
Mesopotamië. Roman (vert. Tatjana Daan) Olivier Guez 04/11/2025
De kronieken van de dood. Opstand en executies in de Nederlanden Isabel Casteels 04/11/2025
Aesopus. Op de slavenmarkt in de oudheid Christian Laes 04/11/2025
Voor altijd. Een zelfportret in brieven (vert. en inl. Vincent Hunink) Plinius 04/11/2025
in het wit Roderik Six 04/11/2025
Donas, Archipenko & La Section d’Or. Betoverend modernisme Peter J.H. Pauwels & Adriaan Gonnissen (red.) 04/11/2025
Engel van de blauwe stad Carmen van Geffen 04/11/2025
Al wat leeft. De grote en dodelijke wedloop om al het leven te kennen (vert. Edzard Krol) Jason Roberts 27/10/2025
Onmogelijk (ver. Annemart Pilon) Erri di Luca 27/10/2025
Abd. De geschiedenis van slavernij en slavenhandel in de islamitische wereld (vert. Brenda Mudde en Maarten van der Werf) Justin Marozzi 27/10/2025
Deshima. Het dagelijks leven op de Nederlandse handelspost in Japan Anne Sey 27/10/2025
De Hanze. Opkomst en ondergang van een machtig handelsverbond (vert. Ger Meesters) Dick Harrison 27/10/2025
Stad van water en licht. Amsterdam, een geschiedenis in kaarten Kester Freriks en Reinder Storm 27/10/2025
Brancusi – de geboorte van moderne sculptuur. Meesterwerken uit de collectie van Centre Pompidou Ariane Coulondre (red.) 27/10/2025
Altijd te paard Iris Pronk 27/10/2025
12345678910...Laatste

De vrouw die van Picasso bleef houden. Vertaling door Paul van der Lecq

Julia Blackburn
De vrouw die van Picasso bleef houden. Vertaling door Paul van der Lecq
De Bezige Bij, 2020, 64 blz., EUR 20,99
ISBN: 9789403199900

Over de aanpak van haar gedichten over Marie-Thérèse Walter, de minnares en muze van Pablo Picasso tot zij plaats moest maken voor fotografe Dora Maar, schrijft Julia Blackburn is een soort vooraf: ‘4 juli 2018 en ineens bedenk ik dat ik over haar zou kunnen schrijven in de eerste persoon. Ze was zeventien toen ze hem ontmoette, hij was zesenveertig.’  In 42 gedichten, die in hun verhalend karakter dicht aanleunen bij het proza en het allerminst moeten hebben van poëtische kunstgrepen, biedt Blackburn de lezer een inkijk in het gemoed van Walter. Biografische realia (onder meer het bezoek aan de grote Picasso-expositie in 1932 waarop Olga, de vrouw van de schilder, de naaktportretten van M.-Th. Walter moet hebben gezien, ‘ze moet zich hebben afgevraagd / wat mijn naam was , / mijn leeftijd, / hoe mijn stem klonk.’ – gedicht 22) wisselen af met vragen die leven in de verbeelding van de dichteres. De vragen die Blackburn zich stelt worden geprojecteerd binnen de leef- en denkwereld van Walter. Opmerkelijk is in dit opzicht onder meer gedicht 29 waarin Walter haar ‘Verlangen’ onder woorden brengt: ‘Gaf hij om mij, / degene die ik was / toen / bij hem? /  Of gaf hij alleen /  om de kunst /  die de vorm  / van mij kreeg?’ // Hij maakte zoveel schilderijen / van onze tijd samen; / ik vraag me af / of ze / deels / ook / mijn verdienste zijn.’ De verbrokkelde verzenstructuur valt hier perfect samen met de onzekerheid die blijvend aan het gemoed van Walter moet hebben geknaagd. En even indringend is gedicht 38, getiteld ‘Kind’, waarin Walter terugblikt op wat haar geliefde heeft gedaan met haar jeugd: ‘Ik kon toen niet / de overstap / naar de volwassenheid maken, / uit angst het gevoel / van die liefde / te verliezen.’  Dat Walter in 1977, drie jaar na de dood van haar geliefde, zelfmoord pleegde, laat aanvoelen hoe sterk zij is blijven aanleunen tegen de man die haar voor het leven getekend heeft. De speels-eenvoudige tekeningen van Jeffrey Fisher, accentueren de compromisloze aanpak van Blackburn. Juist die aanpak maakt dat de lezer meeleeft met de vrouw die in de bundel aan het woord komt.

[Jooris van Hulle - 14/09/2020]