Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Anton Verhey en de herontdekking van Herman de Ruyter. Studie naar het drieluik rond Slot Loevestein Perry Pierik (red.) 17/11/2025
Wat ik nog kwijt wil. Een ultiem gesprek Willy Claes en Rik van Cauwelaert 17/11/2025
In de geest van de nazi’s. Twaalf waarschuwingen uit de geschiedenis Laurence Rees 17/11/2025
Katholiek. Het katholieke geloof in de Lage Landen. Een rondleiding Jan-Jaap van Peperstraten 17/11/2025
De gereedschapskist van de Bijbelschrijvers. Hoe verhalen in de Bijbel worden verteld Klaas A.D. Smelik 17/11/2025
Karim Van Overmeire Vervloekt land. In de voetsporen van Vlaamse en Hollandse soldaten van Napoleon in Spanje en Portugal. Uitgeverij Ertsberg, S.l., Karim Van Overmeire 17/11/2025
De Ethiopiërs. Geschiedenis van een eeuwenoude beschaving (vert. Ruud van de Plassche) Steven Kaplan 17/11/2025
Infiltranten. Een eeuw Russische spionage in het Westen Shaun Walker 17/11/2025
Het gezicht van de oorlog, 1937-1946 Martha Gellhorn 17/11/2025
Door de sneeuw. Roman (vert. Ralph Aarnout) Tommie Goerz 17/11/2025
Een gat in het hoofd. Leven en werk van Heere Heeresma Anton de Goede 17/11/2025
Wie is bang van vrouwelijke kunstenaars? Belgische kunstenaressen van 1880 tot nu Christiane Struyven 17/11/2025
In de verte – de lucht. Rein Dufait Christophe Van Gerrewey 17/11/2025
Het kind in de golven (vert. Gerda Rijsselaere) Michel Bussi 17/11/2025
Nederland waterland. Een geschiedenis in 100 oude kaarten Marieke van Delft en Reinder Storm 17/11/2025
Met hangen en wurgen. Een korte wereldgeschiedenis van de doodstraf A. J. van Loon 17/11/2025
Moederkoren Paul Demets 04/11/2025
Paradijs. Een nieuwe versie van Philoctetes van Sophocles (vert. Nathalie Tabury & Gaea Schoeters) Kae Tempest 04/11/2025
Vergeving. Een filosofische verkenning (vert. Ellis Booi) Vladimir Jankélévitch 04/11/2025
Coba Ritsema. Oog voor kleur Maaike Rikhof, Hanna Klarenbeek en Jet Sloterdijk 04/11/2025
12345678910...Laatste

Life and work of a late Rembrandt pupil. Abraham van Dijck. c. 1635-1680

David De Witt
Life and work of a late Rembrandt pupil. Abraham van Dijck. c. 1635-1680
WBooks, 2020, 320 blz., EUR 49,95
ISBN: 9789462583313

In een harde kaft en met stofwinkel werd zojuist door WBOOKS een zeer verzorgd boek voorgesteld over een leerling van Rembrandt, namelijk Abraham van Dijck (ca. 1635-1680). De goed geïllustreerde uitgave werd geschreven door kunsthistoricus David De Witt die sedert ruim vijf jaar verbonden is aan het Museum Rembrandthuis in Amsterdam. Kunstschilder Abraham van Dijck is geboren omstreeks 1635-1636 in Dordrecht, ging in de leer bij Rembrandt in Amsterdam (ca. 1648-ca. 1654) maar keerde terug. Tussendoor was hij even in Alkmaar maar omstreeks 1660 - 1667 verbleef hij opnieuw in Amsterdam maar trok nadien opnieuw naar Dordrecht terug, waar hij in 1680 overleed. Op die manier is het boek ook (terecht) opgebouwd, logisch en chronologisch. Intussen maken we kennis met zijn oeuvre. Dit oeuvre bestaat uit een reeks schilderijen en tekeningen. Ze worden keurig in het tweede deel van het werk behandeld. Per schilderij of tekening werden twee bladzijden voorzien, met telkens een grote afbeelding op de onpare pagina. De bespreking met allerlei noodzakelijke gegevens (materiaal, afmetingen, pedigree, literatuurlijst enz.) kunnen we lezen op de bladzijde ernaast. Auteur De Witt verwerpt ook enkele toeschrijvingen, zowel schilderijen als tekeningen. Qua iconografie gaat het oeuvre van Abraham van Dijck vooral over religieuze (Bijbelse) onderwerpen en portretten. Ze lijken in alle stilte geschilderd, rustig bezig met iets maar overduidelijk beïnvloed door zijn leermeester Rembrandt. Sommige details lijken zo uit het werk van de grootmeester gestolen. Dit betekent dat er geen boek over die leerling-meester mocht verschijnen, in tegendeel. Nu kunnen we meegenieten van schilderijen en tekeningen waar gevoel, emotie of meditatie eigenlijk nooit ver weg zijn. Via het werk van Van Dijck kunnen we opnieuw zien hoe groot en belangrijk Rembrandt was voor de Europese kunst en voor de Noord-Nederlandse in het bijzonder. Een bibliografie en een notenapparaat achteraan zorgen ervoor dan we ons verder kunnen verdiepen in dit onderwerp. Het boek eindigt terecht met een index. Een uitgave die niet mag ontbreken op de boekenplank van wie bezig is met de kunst van de zeventiende eeuw.

[Jean Luc Meulemeester - 13/10/2020]