Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
U wordt door niemand verwacht. Nederlandse joden na kampen en onderduik Michal Citroen 05/05/2021
Dodenberg Christian de Coninck 05/05/2021
Het huis van de dichter Herman Leenders 05/05/2021
Sabines oorlog: hoe mijn moeder de kampen overleefde Eva Taylor-Tazelaar 05/05/2021
Overleven als Nacht und Nebel. Een verhaal van twee jaar geweld en ontbering Pieter Paul Baeten 05/05/2021
Bespiegelingen van een schuldige toeschouwer Thomas Merton 05/05/2021
De kast Leo Pleysier 05/05/2021
Ik is een ander – Septologie III-V Jon Fosse 05/05/2021
De doden voorbij Jo Claes 05/05/2021
Ik schrijf gedichten omdat ik een toeval ben Jidi Majia 05/05/2021
Roedel. Een alternatieve geschiedenis van Joegoslavië Guido van Hengel 05/05/2021
Erasmus dwarsdenker. Een biografie Sandra Langereis 05/05/2021
Daar werd wat gruwelijks verricht. Slavernij in Nederlands-Indië Reggie Baay 05/05/2021
Het leugenlabyrint Paul Binnerts 05/05/2021
Op de weg van Appia. Een capriccio reisgedicht van Rome naar Brindisi, met tekeningen van Bart Pluym Michaël Vandebril 28/04/2021
XVI. De zinderende 16e eeuw. Habsburgers, heksen, ketters & oproer in de Lage Landen Francis Weyns 28/04/2021
Historische atlas van Zeeland. Stad en dorp, land en water in vier eeuwen cartografie Aad P. de Klerk 28/04/2021
Churchill en de Blitz Erik Larson 28/04/2021
Napoleon de Grote Andrew Roberts 28/04/2021
Vrijheid. Een woelige geschiedenis Annelien de Dijn 28/04/2021
12345678910...Laatste

Life and work of a late Rembrandt pupil. Abraham van Dijck. c. 1635-1680

David De Witt
Life and work of a late Rembrandt pupil. Abraham van Dijck. c. 1635-1680
WBooks, 2020, 320 blz., EUR 49,95
ISBN: 9789462583313

In een harde kaft en met stofwinkel werd zojuist door WBOOKS een zeer verzorgd boek voorgesteld over een leerling van Rembrandt, namelijk Abraham van Dijck (ca. 1635-1680). De goed geïllustreerde uitgave werd geschreven door kunsthistoricus David De Witt die sedert ruim vijf jaar verbonden is aan het Museum Rembrandthuis in Amsterdam. Kunstschilder Abraham van Dijck is geboren omstreeks 1635-1636 in Dordrecht, ging in de leer bij Rembrandt in Amsterdam (ca. 1648-ca. 1654) maar keerde terug. Tussendoor was hij even in Alkmaar maar omstreeks 1660 - 1667 verbleef hij opnieuw in Amsterdam maar trok nadien opnieuw naar Dordrecht terug, waar hij in 1680 overleed. Op die manier is het boek ook (terecht) opgebouwd, logisch en chronologisch. Intussen maken we kennis met zijn oeuvre. Dit oeuvre bestaat uit een reeks schilderijen en tekeningen. Ze worden keurig in het tweede deel van het werk behandeld. Per schilderij of tekening werden twee bladzijden voorzien, met telkens een grote afbeelding op de onpare pagina. De bespreking met allerlei noodzakelijke gegevens (materiaal, afmetingen, pedigree, literatuurlijst enz.) kunnen we lezen op de bladzijde ernaast. Auteur De Witt verwerpt ook enkele toeschrijvingen, zowel schilderijen als tekeningen. Qua iconografie gaat het oeuvre van Abraham van Dijck vooral over religieuze (Bijbelse) onderwerpen en portretten. Ze lijken in alle stilte geschilderd, rustig bezig met iets maar overduidelijk beïnvloed door zijn leermeester Rembrandt. Sommige details lijken zo uit het werk van de grootmeester gestolen. Dit betekent dat er geen boek over die leerling-meester mocht verschijnen, in tegendeel. Nu kunnen we meegenieten van schilderijen en tekeningen waar gevoel, emotie of meditatie eigenlijk nooit ver weg zijn. Via het werk van Van Dijck kunnen we opnieuw zien hoe groot en belangrijk Rembrandt was voor de Europese kunst en voor de Noord-Nederlandse in het bijzonder. Een bibliografie en een notenapparaat achteraan zorgen ervoor dan we ons verder kunnen verdiepen in dit onderwerp. Het boek eindigt terecht met een index. Een uitgave die niet mag ontbreken op de boekenplank van wie bezig is met de kunst van de zeventiende eeuw.

[Jean Luc Meulemeester - 13/10/2020]