Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Achter het glas Onno Kosters 01/07/2025
Artus Quellinus. Beeldhouwer van Amsterdam Bieke van der Mark (red.) 01/07/2025
Breken is bouwen. Vijfenzeventig jaar Vijftigers Graa Boomsma 01/07/2025
Het verhaal van Mevrouw Berg. Novellen (vert. Liesbeth Huijer) Ingvild H. Roshoi 01/07/2025
Over antieke wegen, een pelgrimage Rosita Steenbeek 01/07/2025
Napoleon en de paus. Het Concordaat van 1801 Pierre Trouillez 01/07/2025
Verborgen levens. Wat de nieuwste vondsten ons vertellen over de Vikingtijd (vert. Catalien en Willem van Paassen) Eleanor Barraclough 01/07/2025
De lijdende mens. Perspectieven op lijden, schuld en troost bij het boek Job Christophe Vekeman, Désanne van Brederode e.a. 01/07/2025
De ontdekking van de nacht Guy van Hoof 01/07/2025
Leo XIV. Apostel van de vrede Samuel Pruvot 01/07/2025
De mango van Mao. En ander fruit dat geschiedenis schreef (vert. Heijo Alting) Federico Kukso 23/06/2025
Een kwestie van uitvoering. De gemeente Amsterdam onder Duitse bezetting Jeroen Kemperman 23/06/2025
Voor God en den Congo! Het wel en wee van een afvallige Witte Pater (1880-1957) Wilbert Smulders 23/06/2025
De sprong in het licht. Marlow Moss (1889-1958) Florette Dijkstra 23/06/2025
Nog altijd storm (vert. Miek Zwamborn) Peter Handke 23/06/2025
De 44 beste gedichten van de Herman de Coninckprijs 2025 Erwin Jans e.a. 23/06/2025
De kortste geschiedenis van China (vert. Pon Ruiter) Linda Jaivin 23/06/2025
Seks, drugs en rock 'n' roll in Rembrandts tijd Benjamin B. Roberts 23/06/2025
Dievenland. Overleven in de middeleeuwen Janna Coomans 23/06/2025
Best of Buitengewoon Belgisch Bouwen 10. De 50 beste woningen uit 10 jaar ‘Buitengewoon Belgisch Bouwen’ Frank Berckmans en Grégory Mees 23/06/2025
12345678910...Laatste

Life and work of a late Rembrandt pupil. Abraham van Dijck. c. 1635-1680

David De Witt
Life and work of a late Rembrandt pupil. Abraham van Dijck. c. 1635-1680
WBooks, 2020, 320 blz., EUR 49,95
ISBN: 9789462583313

In een harde kaft en met stofwinkel werd zojuist door WBOOKS een zeer verzorgd boek voorgesteld over een leerling van Rembrandt, namelijk Abraham van Dijck (ca. 1635-1680). De goed geïllustreerde uitgave werd geschreven door kunsthistoricus David De Witt die sedert ruim vijf jaar verbonden is aan het Museum Rembrandthuis in Amsterdam. Kunstschilder Abraham van Dijck is geboren omstreeks 1635-1636 in Dordrecht, ging in de leer bij Rembrandt in Amsterdam (ca. 1648-ca. 1654) maar keerde terug. Tussendoor was hij even in Alkmaar maar omstreeks 1660 - 1667 verbleef hij opnieuw in Amsterdam maar trok nadien opnieuw naar Dordrecht terug, waar hij in 1680 overleed. Op die manier is het boek ook (terecht) opgebouwd, logisch en chronologisch. Intussen maken we kennis met zijn oeuvre. Dit oeuvre bestaat uit een reeks schilderijen en tekeningen. Ze worden keurig in het tweede deel van het werk behandeld. Per schilderij of tekening werden twee bladzijden voorzien, met telkens een grote afbeelding op de onpare pagina. De bespreking met allerlei noodzakelijke gegevens (materiaal, afmetingen, pedigree, literatuurlijst enz.) kunnen we lezen op de bladzijde ernaast. Auteur De Witt verwerpt ook enkele toeschrijvingen, zowel schilderijen als tekeningen. Qua iconografie gaat het oeuvre van Abraham van Dijck vooral over religieuze (Bijbelse) onderwerpen en portretten. Ze lijken in alle stilte geschilderd, rustig bezig met iets maar overduidelijk beïnvloed door zijn leermeester Rembrandt. Sommige details lijken zo uit het werk van de grootmeester gestolen. Dit betekent dat er geen boek over die leerling-meester mocht verschijnen, in tegendeel. Nu kunnen we meegenieten van schilderijen en tekeningen waar gevoel, emotie of meditatie eigenlijk nooit ver weg zijn. Via het werk van Van Dijck kunnen we opnieuw zien hoe groot en belangrijk Rembrandt was voor de Europese kunst en voor de Noord-Nederlandse in het bijzonder. Een bibliografie en een notenapparaat achteraan zorgen ervoor dan we ons verder kunnen verdiepen in dit onderwerp. Het boek eindigt terecht met een index. Een uitgave die niet mag ontbreken op de boekenplank van wie bezig is met de kunst van de zeventiende eeuw.

[Jean Luc Meulemeester - 13/10/2020]