Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
De witte dame van de mijn (vert. Arie van der Ent) Sergej Lebedev 05/09/2025
The Très Riches Heures of Jean, Duke of Berry Mathieu Deldicque (red.) 05/09/2025
Wijsheid van een abt Bernardus Peeters en Hugo Vanheeswijck 05/09/2025
De kwetsbare tijd (vert. Hilda Schraa) Donatella Di Pietrantonio 05/09/2025
Kunst als levenshouding. De collectie Marlies & Jo Eyck in het Bonnefanten Paula van den Bosch (red.) 05/09/2025
Valentino & De Moeder (vert. Jan van der Haar) Natalia Ginzburg 05/09/2025
De Gallaghers. De ondergang en miraculeuze wederopstanding van Oasis P.J. Harrison 05/09/2025
Na de oorlog. Twaalf vertellingen (vert. Irving Pardoen) Graham Swift 19/08/2025
Een Venetiaans spel (vert.: Anda Schippers) Philip Gwynne Jones 18/08/2025
Asfalt Niels van Droogenbroeck 18/08/2025
De weemoed van de reiziger. 14 plekken, 14 verhalen Jan Brokken 18/08/2025
Hoe word ik een leuk oud mens? Kolet Janssen 18/08/2025
Waar gaat het heen? En wat kan ik doen? Lucas De Man 18/08/2025
Rebecca (vert. J.N.C. van Dietsch) Vijfde druk Daphne Du Maurier 18/08/2025
Notities voor John (vert. Koos Mebius) Joan Didion 18/08/2025
Tandenjager Auke Hulst 18/08/2025
Het jaar van de kogelvis Jos Pierreux 18/08/2025
Het geschenk Gaea Schoeters 18/08/2025
Barre zomers Guy Prieels 18/08/2025
De zomer van 1945. Van de Alpen tot de Stille Oceaan: het dramatische eindspel van de Tweede Wereldoorlog in acht capitulaties James Holland en Al Murray 30/07/2025
12345678910...Laatste

De Finse weduwe

Mark Cloostermans
De Finse weduwe
Houtekiet, 2020, 248 blz., EUR 21,99
ISBN: 9789089248725

Voor zijn debuutroman “De terugkeer” werd Mark Cloostermans bekroond met de Hercule Poirot Debuutprijs 2020. Enkele maanden later ligt “De Finse weduwe” inmiddels in de winkel. Het is het 2de deel uit een reeks misdaadromans die losjes geïnspireerd is op het werk van de Vlaamse schrijver Hendrik Conscience (1812-1883), waarin Henri Conscience de speurder van dienst is. Het is december1869. Het onderzoek naar de smokkelbende en de moorden in zijn thuisstad is afgerond. De 21-jarige Henri Conscience heeft Turnhout ingeruild voor Brussel. Hij heeft er zich gevestigd als privé-onderzoeker. De 32-jarige Clara -bekend bij de lezer van “De terugkeer”-  is na de dood van haar man met Henri meegekomen naar Brussel. Zij is zijn huishoudster en assistente. Clara probeert zich het Frans eigen te maken. In afwachting dat er zich een zaak aandient bezoekt Henri opera en theater. Dat gebeurt wanneer Henri het bezoek krijgt van François Van Roosemael, inspecteur bij de Brusselse gerechtelijke politie. Hij toont hem een reeks schokkende foto’s met gruwelijke, ijzingwekkende details. Bij beide slachtoffers lag een briefje dat ondertekend werd door iemand die zich ‘Gods Luitenant’ noemt. Omdat de twee vermoorde mannen tot de betere kringen hoorden, houdt de politie de zaak uit de pers. Bovendien gaat het om twee notoire homoseksuelen.  Van Roosemael roept de hulp in van Conscience omdat hij vreest dat het niet bij deze twee moorden zal blijven. Hij raadt Conscience 
om langs te gaan bij Isabella Färvi, een Finse knappe weduwe die na de dood van haar man in Brussel is blijven wonen. Zij is de spilfiguur van de Cercle des Arts Contemporains et Progressistes, een besloten gezelschap van gegoede libertijnse burgers. Beide slachtoffers waren lid van de Cercle en de politie vermoedt dat de dader daar te zoeken valt. De brieven bij de slachtoffers werden geplukt uit ‘Les Chants de Maldodor’, een manuscript dat door een Uruguayaan uit Parijs aan de Brussels drukker-uitgever Lacroix aangeboden werd. Wie is die Uruguayaan en waar verblijft hij? Is hij ‘Gods Luitenant’? Bij het onderzoek wordt Conscience bijgestaan door zijn huishoudster Clara én zijn vriend veearts Hellens. Dat het onderzoek niet zonder gevaar is, ondervinden Conscience en Clara aan den lijve. Gods Luitenant laat niet met zich spotten. “De Finse weduwe” is een goed gedocumenteerde historische misdaadroman. De personages zijn levensecht; de dreigende sfeer en de plotwendingen zorgen voor de nodige vaart en spanningsopbouw. Ook de achtergrond waartegen het boek zich afspeelt – Brussel, een stad in volle transitie- wordt raak uitgetekend. De auteur heeft daarbij ook aandacht voor maatschappelijke context: het standenverschil en de scheidingslijn tussen Frans en Vlaams, de armoede, de dubbele moraal… Het maakt van “De Finse weduwe” een waardige opvolger van Cloostermans’ debuutroman. Op naar het derde deel!

[Geert Swaenepoel - 28/11/2020]