Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
De garage John Banville 22/04/2024
Constant Permeke J. Declercq en I. Gheeraert (red.) 22/04/2024
Alle rafelranden van Europa. De geschiedenis van Europa en zijn buren Ivo van de Wijdeven 22/04/2024
De woordenaar. Christoffel Plantijn, ’s werelds grootste drukker en uitgever. Een biografie Sandra Langereis 22/04/2024
De zus. Het verhaal van het meesterbrein achter Kim Jong-un Sung-Yoon Lee 22/04/2024
Styx Bavo Dhooge 22/04/2024
Tragedies. Vertaald en toegelicht door Patrick Lateur Aischylos 15/04/2024
De mooiste geschiedenis van België. Het verleden van een land door de ogen van de grootste schilders Jos Vandervelden 15/04/2024
De ontdekking van Holland Jan Brokken 15/04/2024
Verdwenen stad. Hoe de Joodse bevolking met de tram uit Amsterdam werd gehaald Willy Lindwer en Guus Luijters 15/04/2024
Door Duitse puinen Bert Cornelis 15/04/2024
Inspired by Dudok. De 50 beste werken in zijn stijl ter wereld Joke Reichardt en Peter Veenendaal 15/04/2024
Erfgoed op de vlucht. Duitse bezetters, Vlaamse meesterwerken, een Waals kasteel Bert Govaerts 15/04/2024
Man van vele oorlogen Jonas Boets 15/04/2024
Het sneeuwklokjesbos Annejet van der Zijl 15/04/2024
De uitbreiding. Roman (vert. Wil Boesten) Robert Menasse 15/04/2024
De prijs van de twijfel Jo Claes 15/04/2024
De meisjes van de katoenfabriek (vert. Edith Sybesma en Neeltje Wiersma) Susanna Alakoski 15/04/2024
Romeinse kruisiging Ruben van Wingerden 15/04/2024
KZ-syndroom. Een litteken dat nooit verdwijnt Henri Heimans en Dirk Verhofstadt 15/04/2024
12345678910...Laatste

Het middeleeuwse openbare badhuis: fenomeen, metafoor, schouwtoneel

Fabiola van Dam
Het middeleeuwse openbare badhuis: fenomeen, metafoor, schouwtoneel
Verloren, 2020, 313 blz., EUR 35,00
ISBN: 9789087048679

Middeleeuwse badhuizen spreken bij menigeen sterk tot verbeelding. Zowat iedere Europese stad bezat er in die tijd een paar of zelfs meer van die openbare instellingen. Toch valt het op dat in het Nederlandstalige taalgebied over dit onderwerp weinig in boekvorm werd gepubliceerd. Duitstalige literatuur doet het in elk geval veel beter, zoals het boek van kunsthistorica Ulrike Kiby (Bäder und Badekultur in Orient en Okzident. Antiek bis Spätbarock uit 1995). Toch moet worden gezegd, dat badhuizen in Vlaamse steden (Gent, Antwerpen, Mechelen, Brugge – de meest hoerige stad uit de middeleeuwen, als we sommige schrijvers mogen geloven –, Brussel, Kortrijk, Aalst, Oudenburg, Diksmuide, …) alom tegenwoordig waren. Uiteraard worden badhuizen besproken in algemene uitgaven over de middeleeuwen, zijn er artikels over geschreven en komen ze vaak zijdelings ter sprake, meestal in de sfeer van een bordeel, in het kader van seksueel genoegen en zelfs als toonbeeld van uitbundige losbandigheid. Het is aldus uitstekend dat iemand zich diepgaander in het onderwerp is gaan specialiseren. De dame in kwestie is Fabiola van Dam. Na en tijdens een lange carrière in de cultuurwereld, vatte ze de studies in geschiedenis aan de Universiteit van Utrecht aan en promoveerde vorig jaar op hoge leeftijd met een doctoraatsthesis over Het middeleeuwse openbare badhuis. Dat deze proefschriften in Nederland ook in boekvorm verschijnen, kunnen we alleen maar toejuichen. Deze uitgave is het resultaat: sober en correct uitgegeven, verlucht met een keuze uit de waaier aan voorstellingen van middeleeuwse badhuizen of aanverwante afbeeldingen en wetenschappelijk sterk onderbouwd. Dit laatste zorgt ervoor dat natuurlijk het badhuis op zich wordt behandeld, maar dat het eveneens wordt gekaderd en in de figuurlijke ruimte wordt gesitueerd. Intussen vernemen we meer hoe we in de middeleeuwen moeten baden, wie het personeel is, wat er in een badhuis allemaal kan – zoals ook het scheren, het haarknippen en het verzorgen van de nagels –, hoe de middeleeuwse mens met hygiëne omging, waarom ze er (graag) naar toe trokken, welke de reglementen waren, hoe het werkte enz. Om die zovele vragen te beantwoorden bestudeerde de auteur tientallen teksten die ze grondig bespreekt en van commentaar voorziet. Ze gaat zelfs verder de filosofische toer op, vergelijkt het middeleeuwse baden met christelijke aspecten en ze vergeet ook niet andere godsdiensten erbij te betrekken. Baden was dus ook een spiritueel fenomeen. Uiteraard komt ook en terecht het in de middeleeuwen ruim verspreide boek van Valerius Maximus Faits et dits mémorables, waarvan een hoofdstuk bijna steeds  met dergelijke badscènes werd geïllustreerd, aan bod. Wel vroegen we ons af waarom nergens de symboliek van de luit, die geregeld op miniaturen met het interieur van een badhuis wordt bespeeld, niet wordt behandeld? Of ook niet de aanwezigheid van een hondje wordt vermeld en besproken? En zelfs het eten van (rode!) en sterk symbolisch geladen kersen vonden in het boek niet terug. Maar dat doet geen afbreuk aan de degelijkheid en accuraatheid van deze studie. De voetnoten zijn in deze uitgave inderdaad en terecht voetnoten. Achteraan krijgen we een uitgebreide bibliografie, een lijst van de afbeeldingen maar geen index, wel een Engelse samenvatting.

[Jean Luc Meulemeester - 22/01/2021]