Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Kinderscénes en een teruggevonden ‘enfantine’. Vert. en nawoord door Katrien Vandenberghe Valery Larbaud 18/10/2021
Artemisia. Vrouw en macht Joost Keizer en Thijs de Raedt (red.) 18/10/2021
Roger Raveel. Het mysterie van het alledaagse/Le mystère du quotidien Eric Rinckhout 13/10/2021
Rooswijk 1740. Een scheepswrak, zijn bemanning en het leven in de 18de eeuw Martijn Manders en Laura van der Haar 12/10/2021
Disoriëntaties Evi Aarens 12/10/2021
Sneeuwrood Dirk Debeys 12/10/2021
Wissel op de toekomst. Brieven van de Indonesische nationalist aan zijn Hollandse geliefde Sjahrir 12/10/2021
Et surtout j’étais blonde / En daarenboven blond Corinne Hoex 12/10/2021
Carel Willink. Meester van zichzelf Ype Koopmans en Jeroen Stumpel 11/10/2021
Boris Johnson. Biografie van een geboren gokker Tom Bower 11/10/2021
De Romeinse heerbanen. De oudste weg door de Lage Landen Robert Nouwen 11/10/2021
Brugge voor Napoleon. Een stad onder Frans bewind, 1794-1814 Henk Anseeuw, Jan Anseeuw en Bert Gevaert (red.) 11/10/2021
Identiteit. Vertaald uit het Frans en van een nawoord voorzien door Martin de Haan Milan Kundera 11/10/2021
De voormoeders. Een verborgen Nederlands-Indische familiegeschiedenis Suze Zijlstra 11/10/2021
Handelaren en ambachtslieden. Een economische geschiedenis van de vroege middeleeuwen Luit van der Tuuk 11/10/2021
Zwerm Berthe Spoelstra 11/10/2021
Verre verwachtingen. Het bewogen emigratieavontuur van een weesmeisje uit Groningen Dirk Wolthekker 03/10/2021
De vele gezichten van Sicilië Fik Meijer 03/10/2021
Matrix Lauren Groff 03/10/2021
Duet Ilse Josepha Lazaroms 03/10/2021
12345678910...Laatste

De hemel is altijd paars

Sholeh Rezazadeh
De hemel is altijd paars
Ambo/Anthos, 2021, 181 blz., EUR 21,99
ISBN: 9789026346118

Arghavan, de vertellende ik in ‘De hemel is altijd paars’, de debuutroman van de Nederlands-Iraanse schrijfster Sholeh Rezazadeh, runt in Amsterdam een tweedehandswinkel, ‘zo gaan mijn dagen voorbij. Ik drink mijn thee, repareer kledingstukken, beantwoord e-mails en plaats foto’s van de nieuw binnengekomen stukken op sociale media. Soms verzin ik een verhaal bij de spullen en hun vorige eigenaar.’ (p. 8)  Vanachter de kassa heeft ze zicht op de judasbomen – haar naam ‘Arghavan’ betekent ‘judasboom’ – die ‘ieder uur van de dag een ander soort schoonheid tonen’ en nu door een beslissing van de gemeente omgezaagd zullen worden. Met deze bij aanvang van de roman aangereikte gegevens zet Rezazadeh de thematiek van haar roman in perspectief: ‘De hemel is altijd paars’ is een roman over loslaten en verlies, over de schoonheid en de eigenheid van een diep doorleefd gevoel voor de natuur. Praten doet zij het liefst met de bomen, zeker wanneer ze in de figuur van de oude Johan een zielsgenoot heeft gevonden. Even lijkt het erop dat ook de jongere man Mees, een musicus op wie ze hopeloos verliefd raakt, bereid is mee te gaan in haar eigen denk- en gevoelswereld. Tot zal blijken dat hij geen afstand kan doen van zijn westers denkpatroon, ‘ik weet niet zeker of ik ertegen kan. Tegen zoveel verschil, zoveel emotie. Ik doe mijn best om jou te begrijpen, maar meestal kan ik het echt niet. We kunnen geen normale relatie met elkaar hebben.’ (p. 145)  Aan haar zoektocht naar een eigen plaats in haar nieuwe leefwereld verbindt Arghavan in haar relaas de herinnering aan haar kindertijd en jeugd in Tabriz. Weer wordt het een verhaal van loslaten en verlies: waarom zij naar Nederland is uitgeweken, heeft te maken met het besef dat zij haar vader is kwijtgespeeld door diens opiumverslaving en de brute reacties van haar moeder. Hoe zij met zichzelf, haar verleden en haar onzekere toekomst in een cultuur die ze niet doorgrondt, in het reine moet zien te komen, wordt passend samengevat door Johan: ‘Niet alleen de bomen, maar ook andere wezens in de wereld zijn blij om te leven en ze leven gewoon door. Wij mensen zijn de enigen die onszelf en anderen smoren met verwachtingen. We willen succes hebben in plaats van geluk en we zijn steeds op zoek naar een volgend succes. Speel dat spel niet mee.’ (p. 111) ‘De hemel is altijd paars’ confronteert de verstilling van de poëzie met de drang in alles altijd weer te moeten presteren en de beste te zijn. Sholeh Rezazadeh heeft de juiste toon en de juiste invalshoek gevonden om dit voor de lezer voelbaar te maken in een beklijvende roman.

[Jooris van Hulle - 03/04/2021]