Het web van omtrek Paul Demets 14/09/2021

Smith. Doe maar gewoon

Jonas Boets
Smith. Doe maar gewoon
Manteau, 2021, 368 blz., EUR 19,95
ISBN: 9789022337875

Tijdens een opdracht bij de firma Break Even, die verdacht wordt van datamanipulatie, wordt MI6-agent Sam Smith onder vuur genomen door collega James Richards. Bij zijn verdediging treft Sam James met één schot in de schouder. Na zijn verslag wordt Smith niet geloofd. Richards is blijkbaar dood teruggevonden, gedood door twee kogels… Na zijn ontslag verhuist Smith naar Antwerpen, waar hij als nachtwaker en buitenwipper werk vindt, tot hij als veiligheidsagent wordt ingehuurd door Marie en Renée Stevens van de firma’s Beautiful You (schoonheidsproducten) en Beautiul Youth, een revolutionaire techniek om mensen op leeftijd te ‘resetten’ en zo weer jonger te maken. Terwijl hij in het huis van de Stevens een lunchpauze neemt samen met zijn vriendin Naomi, wordt Marie Stevens in haar bureau vermoord… Dit is het begin van een samenloop van gebeurtenissen, waarin ook zijn collega Daphné van MI6 opnieuw op de proppen komt. Zij wil het dossier van Sam weer openen om de ware toedracht te vinden. Blijkbaar was er ook een Belgische connectie. Jonas Boets (1981) schreef eerder talrijke jeugdboeken, waaronder een Sam Smith-reeks. Dit is zijn eerste misdaadroman voor volwassenen, waarin Sam Smith eind de twintig is. De roman is opgebouwd uit 46 hoofdstukken met titels die uit de tracklist komen die achterin is opgenomen. Het betreft in hoofdzaak Engelstalige titels. Elk hoofdstuk kent een expliciet, apart vermelde cliffhanger door het opnemen van een fragment uit het volgend hoofdstuk na de vermelding ‘Zo meteen:’. Dit verhoogt de spanning die er toch al in het goed opgebouwde verhaal, met onverwachte wendingen, aanwezig is. Jonas Boets slaagt er in de spanning te onderbreken door grappige scènes, veroorzaakt door onder andere Smiths wereldvreemdheid wat dagelijkse zaken betreft, zoals eten klaarmaken, boodschappen doen en een vriendin tevreden houden…iets wat hij zich in zijn vorig leven als MI6-agent niet moest aantrekken. Dit aspect van deze vlot geschreven pageturner vatte Jonas Boets in titel en ondertitel ‘Doe maar gewoon. Wat als je plots jezelf moet redden?’.

[Stefaan Pennynck - 10/07/2021]