Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Hans/Jean & Sophie Taeuber-Arp: Friends, Lovers, Partners Walburga Krupp (ed.) 20/11/2024
Dans van verraad. Roman (vert. Katrien Vandenberghe) Mathias Enard 15/11/2024
Vrij om de wereld te veranderen. Denken zoals Hannah Arendt anno nu Lyndsey Stonebridge 15/11/2024
Harde regen Wouter Dehairs 15/11/2024
Van catacombe tot Sixtijnse Kapel. Geloof verbeeld in de vroegchristelijke tijd, middeleeuwen en renaissance Peter van Dael 15/11/2024
Odyssee. Een hervertelling van het grootste epos aller tijden Stephen Fry 15/11/2024
Commando. Een Boer over de Boerenoorlog Deneys Reitz 15/11/2024
Amsterdam. Geschiedenis van de meest vrijzinnige stad ter wereld Russell Shorto 15/11/2024
Machineman. De tijden van Eise Eisinga Sandra Langereis 15/11/2024
De tempeliers. De opkomst en ondergang van de tempelridders Dan Jones 15/11/2024
De hertogen van Brabant 640-1430 Edward de Maesschalck 15/11/2024
Ave Caesar. Wie hij was en wat hij vandaag nog altijd betekent Johan De Ryck 15/11/2024
Het grote gouden eeuw boek. De Hollandse tekenkunst Jeroen Giltaij 15/11/2024
Opperhuidmens Mario Molegraaf 15/11/2024
Denken zonder leuning. Essays over vrijheid, cultuur en politiek (red. Jerome Kohn, vert. W. Hansenà) Hannah Arendt 15/11/2024
Levende stenen. De kathedraal van Antwerpen. Biografie Albrecht De Preter & Guido Vanheeswijck (red.) 15/11/2024
Erich Heckel in Vlaanderen Lieven Van Den Abeele 04/11/2024
Kwaidan. Japanse spookverhalen (vert. uit het Engels Barbara de Lange; naw. Jannie Regnerus) Lafcadio Hearn 04/11/2024
Oidipous en Antigone. Drie tragedies. Vertaald en toegelicht door Patrick Lateur Sofokles 04/11/2024
Chefs-d’oeuvre de la Galerie Borghèse Francesca Cappelletti en Pierre Curie ( red.) 04/11/2024
12345678910...Laatste

Vliegoefeningen

Lies van Gasse
Vliegoefeningen
PoëzieCentrum, 2021, 86 blz., EUR 22,00
ISBN: 9789056551698

In zijn Voorwoord bij ‘Vliegoefeningen’, een graphic poem van Lies van Gasse bij een keuze van gedichten uit het oeuvre van Guido Gezelle, heeft Geert Buelens het over diens ‘ecologische lessen’. Dat de wereld van Gezelle niet meer bestaat, dat wij politiek, economisch, sociaal, technologisch en, cultureel in een ander universum leven dan de schrijver, staat onomstotelijk vast voor hem. Maar, zo noteert Buelens verder, ‘dat aanvoelen van de ecologische ravage die we – nu de klimaatcrisis zich manifesteert in onze eigen straten en dorpen  – niet meer kunnen negeren, maakt Gezelle plots weer tot een tijdgenoot.’ In haar commentaar bij de gedichten die zij selecteerde voor de bundel schrijft Van Gasse: ‘bij Gezelle gaat alles over vliegen omdat alles een spel is tussen Hemel en aarde’ (p. 77), ‘in de gedichten van Gezelle is de natuur voortdurend in beweging. En daardoor de taal ook. Ongelooflijk hoe zijn gedichten nog steeds swingen’ (p. 78), en vooral dan: ‘Bij het begin van dit project ging ik, zo gaat dat dan, op zoek naar gelijkenissen tussen mezelf en de dichter. Dat leverde niet veel op. (…) Tot ik dank zij het gedicht ‘Boodschap’ leerde dat we één (misschien heel belangrijk) iets gemeen hadden: we hadden allebei lesgegeven. (…) Het is een prachtig gedicht, en tegelijkertijd heel fout. Prachtig omwille van de grondige beschrijvingen van veertjes, eitjes, kleuren & de taalmuziek. Maar (…) het doet me als natuurliefhebber/98% vegetariër  wel pijn dat Gezelle zelf (…) en zelf vogels is gaan schieten om zijn “museum” te kunnen inrichten. Maar ja, de tijden waren anders zeker?’ (p. 85)
De ‘swingende’ tekeningen van Lies van Gasse, die in hun steeds variërende kleurenaanpak aansluiting zoeken bij de ‘swingende’ taal van Gezelle, en de manier waarop de tekst van de gedichten in wisselende lettergrootte wordt aangereikt, maakt van de bundel ‘Vliegoefeningen’ een opmerkelijk geheel. Voor de lezer-van-nu meteen een uitnodiging de gedichten van Guido Gezelle - van het overbekende ‘Het schrijverke’ tot minder vaak geciteerde gedichten als ‘Niemandsvriend’ (over de distel) –   te lezen en te herlezen.

[Jooris van Hulle - 20/01/2022]