Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Trein naar Kamakura. Japan, een literaire reis Luk van Haute 06/10/2025
De minder bekende broer van Jack (voorw. Rachel Cusk; vert. Roos van de Wardt) Barbara Trapido 06/10/2025
In Nederland gebleven. De geschiedenis van Molukkers, 1951-2025 Henk Smeets en Fridus Steijlen 06/10/2025
The Grand Tour. Bestemming Italië Ariane van Suchtelen (red.) 06/10/2025
De 19 treinen naar Sobibor Elie A. Cohen 06/10/2025
Vier namen. De noodlottige verzetsgeschiedenis van mijn familie Kees Sietsma 06/10/2025
Het bed met de gouden poot (vert. en naw. Brenda Lelie) Zigmund Skujins 06/10/2025
Lois Dodd. Framing the Ephemeral Phil Alexandre, Louise Bjeldbak Henriksen e.a. 06/10/2025
Anderen. Een Drents dorp, de Koude Oorlog en de lange arm van de CIA Emiel Hakkenes 06/10/2025
Begrijp jij Centraal-Europa nog? Op reis door heden en verleden Hans Luiten 06/10/2025
Waarom we vrede willen, maar oorlog voeren. Een geschiedenis van de mensheid Harald Meller, Kai Michel en Carel van Schaik 06/10/2025
Het Spaanse mirakel. Democratisering, modernisering en europeanisering, 1975-2025 Otto Holman 06/10/2025
Frantz Fanon. Een leven in revoluties Adam Shatz 06/10/2025
Ik bepaal! Napoleon en Nederland Hans van Koningsbrugge 06/10/2025
Het zeeheldenboek. Geroemde en verguisde admiraals Ronald Prud’homme van Reine 06/10/2025
Burgers aan de macht. Een geschiedenis van landsadvocaten, raadpensionarissen en Oranjepaladijnen Arnout van Cruyningen 06/10/2025
De middeleeuwen. Een nieuwe geschiedenis Dan Jones 06/10/2025
Blije Kermisdagen. Feesten in de Spaanse en Oostenrijkse Nederlanden (1500-1800) Emma D'haene 06/10/2025
Schijnoffers Daan Heerma van Voss 06/10/2025
Late vader Thomas Rosenboom 06/10/2025
12345678910...Laatste

Sloop

Anna Enquist
Sloop
De Arbeiderspers, 2021, 296 blz., EUR 22,50
ISBN: 9789029545136

Alice kijkt “als versteend” naar een filmpje waarin een muur met een sloopkogel wordt neergehaald. Op de muur stond een touwspringend meisje afgebeeld. Het tafereel maakt verdrietig en roept bij haar een melodie op. Alice Augustus is een jonge componiste met muzikale ambitie en met een niet echt uitgeklaarde kinderwens. Haar weg naar de muziek begon bij de keuze voor het slagwerk dat net als haar voorkeur voor koperblazers aansluit bij een diep geworteld gevoel van woede, maar ook bij het besef dat ritme nog voor melodie en harmonie aan de basis ligt van het componeerproces. Een onverschillige vader en afkeurende moeder hebben haar met hardnekkige schuldgevoelens bezwaard en haar artistieke ontplooiing pogen af te remmen. Een minnaar - een jonge trompettist – verdwijnt uit haar leven, waarna  de relatie met een veel oudere docent eindigt met een miskraam. Daardoor blijft een drastischer afloop door abortus haar bespaard. Dit is grosso modo de verhaallijn uit het recente verleden. Inmiddels staat Alice Augustus voor haar doorbraak als zeldzame vrouwelijke componist en is ze uiteindelijk toch zwanger geraakt, niet van haar attente man - een zakenman zonder artistieke affiniteit - maar na een onenightstand met de trompettist en ex-minnaar. Alice lijdt onder “het onvermogen om zich ergens thuis te voelen”, worstelt met “de giftige modderpoel in mij” en wil “opnieuw geboren worden in een kind”. Haar grote voorbeeld is de bewonderde 18de-eeuwse componist Joseph Haydn, de “menselijke” tijdgenoot en vriend van de “lieflijke” Mozart en voorloper van de “boze” Beethoven. Ook Haydn botste op de onwil van zijn ouders en bezat een niet-ingeloste kinderwens maar hij bleef tot op hoge leeftijd tegenslagen en gefrustreerde liefdes omzetten in zeer geslaagde composities. (“Haydn deed het ook zelf, doorleven, componeren, winst en verlies nemen.”) Haydn was een man. Bij Alice vechten kinderwens  en scheppend kunstenaarschap een onbeslist gevecht uit in hetzelfde lichaam. “Je was meerdere mensen tegelijk”, bedenkt Alice Augustus, en ook: “Ik kan helemaal niet denken, alles loopt door elkaar, ik krijg er geen lijn in.” Behalve over leven en werk van Joseph Haydn, schrijft Anna Enquist met bewonderenswaardige precisie over het componeren, over de relatie tussen muziek en tekst, en over de eenzaamheid en de commerciële verleidingen van menig zelden uitgevoerde hedendaagse componist. Dichter en romanschrijver Anna Enquist was actief als psychoanalist en pianist, en haar grote kennis en ervaring op deze terreinen schragen dit verhaal over een moeilijk en getroebleerd leven. De onrust van het personage krijgt vorm in het soms bijna hijgende, meestal intens zelfbevragende, bijna zelfkwellende proza van deze roman.  

[Johan De Haes - 20/01/2022]