Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
De garage John Banville 22/04/2024
Constant Permeke J. Declercq en I. Gheeraert (red.) 22/04/2024
Alle rafelranden van Europa. De geschiedenis van Europa en zijn buren Ivo van de Wijdeven 22/04/2024
De woordenaar. Christoffel Plantijn, ’s werelds grootste drukker en uitgever. Een biografie Sandra Langereis 22/04/2024
De zus. Het verhaal van het meesterbrein achter Kim Jong-un Sung-Yoon Lee 22/04/2024
Styx Bavo Dhooge 22/04/2024
Tragedies. Vertaald en toegelicht door Patrick Lateur Aischylos 15/04/2024
De mooiste geschiedenis van België. Het verleden van een land door de ogen van de grootste schilders Jos Vandervelden 15/04/2024
De ontdekking van Holland Jan Brokken 15/04/2024
Verdwenen stad. Hoe de Joodse bevolking met de tram uit Amsterdam werd gehaald Willy Lindwer en Guus Luijters 15/04/2024
Door Duitse puinen Bert Cornelis 15/04/2024
Inspired by Dudok. De 50 beste werken in zijn stijl ter wereld Joke Reichardt en Peter Veenendaal 15/04/2024
Erfgoed op de vlucht. Duitse bezetters, Vlaamse meesterwerken, een Waals kasteel Bert Govaerts 15/04/2024
Man van vele oorlogen Jonas Boets 15/04/2024
Het sneeuwklokjesbos Annejet van der Zijl 15/04/2024
De uitbreiding. Roman (vert. Wil Boesten) Robert Menasse 15/04/2024
De prijs van de twijfel Jo Claes 15/04/2024
De meisjes van de katoenfabriek (vert. Edith Sybesma en Neeltje Wiersma) Susanna Alakoski 15/04/2024
Romeinse kruisiging Ruben van Wingerden 15/04/2024
KZ-syndroom. Een litteken dat nooit verdwijnt Henri Heimans en Dirk Verhofstadt 15/04/2024
12345678910...Laatste

Boerenpsalm

Felix Timmermans
Boerenpsalm
Davidsfonds, 2022, 191 blz., EUR 29,99
ISBN: 9789022338858

Felix Timmermans (1886–1947) publiceerde zijn roman ‘Boerenpsalm’ in 1935, nadat hij voordien, zoals wijlen Gaston Durnez noteert in het Nawoord bij de heruitgave, afleveringen ervan had gepubliceerd in het tijdschrift De Nieuwe Gids, waarvan Willem Kloos toentertijd hoofdredacteur was. Dat de roman in eerste instantie ‘Engelen en verkens’ zou heten, inspireerde Bart van Loo tot de keuze van twee afbeeldingen van Koen Broucke op voor- en achterflap: de varkenskop en het Mariabeeld. Meteen een veelzeggende duiding van het boek: boer Wortel is, zoals we hem als lezer leren kennen doorheen zijn breed uitdijende monoloog, boer in hart en nieren, hij leeft en werk en zwoegt op ‘t veld en met en voor zijn dieren, zonder daarbij ooit maar één moment uit het oog te verliezen dat er meer is, dat de God van hierboven meekijkt en mee bepaalt wat aan gebeurtenissen zich voordoen is ‘s mensen leven.                                                   
Het portret dat Timmermans schetst van Boer Wortel, raakt aan het universele mens-zijn. Vreugde en verdriet, momenten van twijfel en vastberaden zekerheid (een soort van ‘rustige vastheid’ zou je het kunnen noemen) strijden om voorrang, doorkruisen het leven van de man die het niet zomaar in de schoot geworpen krijgt.                                                                                                         
Lezend, herlezend, proevend van de Timmermansiaanse rijkdom in de taal betreedt de lezer-van-nu een wereld die op het eerste gezicht misschien wel ver van hem blijkt af te staan, maar , zoals Van Loo schrijft in zijn ‘dank op voorhand’: ‘we zien hoe hij [boer Wortel] leeft als mens van vlees en bloed.’ (p. 10) Overigens: zelden heb ik een voorwoord bij een roman gelezen dat zo uitbundig, zo overtuigend, maar ook zo doodeerlijk overkomt als dit van Bart van Loo bij ‘Boerenspsalm’.  In samenhang met de illustraties die Koen Broucke bezorgde bij deze editie wordt zo een perfecte omkadering aangereikt voor de roman die, ook ruim tachtig jaar na de eerste publicatie ervan, hopelijk een ruim lezerspubliek zal bereiken.

[Jooris van Hulle - 25/05/2022]