De achterkant van de bevrijding. Schrijvers tussen angst en onafhankelijkheid in de Tweede Wereldoorlog Bertram Mourits 09/06/2022
Schildmaagd. De onbeschreven geschiedenis van krijgsvrouwen in de Vikingtijd Nancy Marie Brown 09/06/2022

Op zoek naar Romeinse wegen in Nederland en België

Joep Rozemeyer
Verloren, 2022, 133 blz., EUR 19,00
ISBN: 9789087049591

Sedert de tentoonstelling “Alle wegen leiden naar … Romeinse wegen in Vlaanderen” (Oudenburg, 2004) met een catalogus uitgegeven door het Kunsttijdschrift Vlaanderen, verschenen her en der nogal wat artikels, boeken en gidsen over dit onderwerp. De manier van aanleggen, de gebruikte materialen, de postdienst, de soorten van vervoer, de ‘wegrestaurants’, het overnachten, de cartografie, de lengte, de militaire verplaatsingen, … zijn allemaal onderwerpen die telkens beknopt of uitvoerig, wetenschappelijk of als een reisgids werden behandeld. Nu verscheen recent opnieuw een keurig uitgegeven boek over dit onderwerp met harde kaft door oogarts Joep Rozemeyer. Blijkbaar is hij gefascineerd door Romeinse geschiedenis en uitte hij dit in deze nieuwe uitgave. Vooral de noordelijke regio Patavia en de twee Romeinse wegen die daar tussen Noviomagi en Lugduno lopen, staan centraal. Hij bestudeerde dit op basis van de beroemde Puetingerkaart, waarvan het origineel is verloren gegaan. Op deze op een ‘metrokaart’ gelijkend document zijn inderdaad een uitzonderlijke waaier aan gegevens: castella, badhuizen, steden, stopplaatsen, … weergegeven, die met elkaar verbonden zijn door nogal min of meer rechte strepen, die wegen moeten voorstellen. Zeker niet alle wegen uit de Noordelijke streken van het Romeinse Rijk komen in dit stevig boek aan bod, ook niet alle daarnet opgesomde onderwerpen die mee de wegenstructuur van het Romeinse imperium hebben bepaald. Het boek is rijkelijk geïllustreerd met details uit de geciteerde Peutingerkaart, andere kaarten, archeologische plannen, tekeningen, foto’s enz. Het is er aangenaam in lezen en kijken. De keurige lay-out en de goeie druk helpen daarbij. De auteur vergat niet door een resem noten zijn wetenschappelijke zoektocht te onderstrepen. Hij voegde er een uitgebreide, maar niet volledige literatuurlijst aan toe evenals een noodzakelijke index.

[Jean Luc Meulemeester - 09/06/2022]