Quatre-mains Bart Debbaut 30/07/2022

Van Rysselberghe

Ronald Feltkamp
Van Rysselberghe
Thoth, 2022, 95 blz., EUR 18,95
ISBN: 9789068688047

Théo van Rysselberghe (Gent, 1862 - Le Lavandou, 1926) is in de kunstwereld bekend als pointillist, een voorname pointillist uit de Nederlanden. Grote namen in de wereld van het neo-impressionisme komen bij ons niet zoveel voor. Intussen is hij wat in de vergetelheid geraakt, hoewel hij toch een grote invloed heeft uitgeoefend. Het is goed dat het Singermuseum in Laren hem even uit die vergetelheid haalt en een overzichtstentoonstelling van hem brengt. Een zomer lang kan iedereen nu gaan genieten van zomerse kunst, vol van licht en zon.  De ondertitel is inderdaad terecht: “Schilder van de zon”. Terecht hoort bij een tentoonstelling ook een catalogusboek. Het werd geschreven en samengesteld door Ronald Feltkamp. In de wereld van de kunst gaat deze economist door als de specialist van Théo van Rysselberghe. Nu bracht hij een uitzonderlijke reeks van zijn werken samen en vulde die aan in een keurig uitgegeven boek, zonder veel tierlantijntjes. Na het traditionele woord vooraf door Jan Rudolph de Lorm, directeur van het Singermuseum in Laren, volgt een esthetische beschouwing door de geciteerde kenner en het kleurrijke boek wordt afgerond met een beknopt chronologisch overzicht van de biografie van de Vlaamse kunstenaar. Het geheel is uiteraard zeer luchtig geïllustreerd met afbeeldingen van schilderijen die op de tentoonstelling hangen en enkele die er weliswaar niet zijn tentoongesteld, maar noodzakelijk zijn om het oeuvre van Van Rysselberghe te duiden. Interessant zijn de werken die nu nog steeds in privéverzamelingen hangen en die zeker dankzij Feltkamp konden worden ontleend. Ook de waaier aan onderwerpen die de kunstenaar met veel liefde penseelde komen aan bod: portretten, zeezichten, panoramische landschappen, bloemenstillevens, naakten en stadsgezichten. Met andere woorden een fraai overzicht van zijn meesterwerken. Het boek helpt ongetwijfeld mee om ervan te genieten. De verzorgde uitgave bezit noch een bibliografie – hoewel er toch over Van Rysselberghe een en ander werd gepubliceerd –, noch een index, wel een noodzakelijke colofon.

[Jean Luc Meulemeester - 24/06/2022]