Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
De hartvinger Paul Demets 01/12/2022
Rubyfruit Jungle (vert. Geertje Lammers; nawoord Maritschka Verbeek) Rita Mae Brown 01/12/2022
Het slechte geweten van Vlaanderen. Nationalisme, racisme en kolonialisme in de tijd van Hendrik Conscience Kevin Absillis 30/11/2022
Last Ellen Ombre 30/11/2022
Het tijdperk van de sterke man. Hoe de cultus van de leider de democratie bedreigt Gideon Rachman 30/11/2022
De beschermelinge Mira Sys 30/11/2022
Neo Rauch. Wegzehr Harry Tupan en Kyllikki Zacharias 30/11/2022
Neo Rauch. Die Mitte Hubertus Gassner, Hans den Hartog Jager e.a. 30/11/2022
Heimelijke vreemdheden Marcel Vanslembrouck 30/11/2022
Marinetti en het futurisme. Manifest voor een nieuwe wereld Julia Wolters en Loes Visch (red.) 30/11/2022
Natuur Marieke Lucas Rijneveld (sam.) 30/11/2022
Vuurvader Leen van den Berg 30/11/2022
Dedalo, uit de zee opgestaan Richard Hemker 30/11/2022
Toussaint Louverture. De bevrijder van Haïti Sudhir Hazareesingh 30/11/2022
In opstand! De geuzen in de Lage Landen, 1565-1578 Pieter Serrien 30/11/2022
Man zonder rijbewijs Oek de Jong 30/11/2022
Een eeuw Vlaams Huis in Gent, 1920-2020. Uilenspiegel-Elckerlyc-Roeland Peter van Windekens 30/11/2022
De Ziener K.R. Valgaeren 30/11/2022
Ezel in Parijs. De voetsporen van Nederlandse schilders in Parijs Diederik Stevens 30/11/2022
Donker toerisme. Reizen door het Europa van de 20ste eeuw Luc Rasson 30/11/2022
12345678910...Laatste

Nieuweling

Marion Bruinenberg
Nieuweling
Podium, 2022, 344 blz., EUR 22,50
ISBN: 9789463810593

Simone, de bijna dertigjarige hoofdfiguur uit ‘Nieuweling’, de debuutroman van  Marion Bruinenberg, leeft in een onooglijk Alpendorp, dat volledig is afgesloten van de buitenwereld en waar de weinige bewoners zich tegen elke inmenging van buitenaf lijken afgeschermd te hebben. In een binnen de streng in de hand gehouden tijdsstructuur die enkele maanden – van mei tot september – omspant, vertelt Simone in de ik-vorm hoe haar leven danig overhoop wordt gehaald als ze een gaste herbergt in de kamer die ze na de dood van haar vader in overschot heeft. Eveline komt in het dorp logeren omdat ze zich op de studie van de zeldzame planten wil toeleggen die daar in het dorp nog gedijen. Dat mede door haar komst de verhoudingen in het dorp op scherp komen te staan, ligt in de lijn van de verwachtingen. Hoe de in zichzelf gekeerde en eenzelvige Simone en de openhartige en levenslustige Eveline moeizaam naar elkaar toe groeien en elkaar tot op zekere hoogte weten te vinden, vormt het mooi in beeld gebrachte thema van de roman. Wie Eveline écht is, wat en hoe haar verleden wel eens te maken zou kunnen hebben met dat van Simone, speelt onderhuids mee in de manier waarop beiden zich gedragen tegenover elkaar. In de marge van dit psychologisch stevig onderbouwde geheel zet de auteur een aantal bedenkingen neer die te maken hebben met de manier waarop wij omgaan met de natuur. Dat onder meer Jean-Jacques Rousseau wordt geciteerd met enkele van zijn uitspraken over de menselijke ingreep in de natuurlijke leefomstandigheden, toont het belang aan van dit motief dat de roman hoe dan ook een eigentijds en dringend karakter verleent. Ook de ouder-kindrelatie komt nadrukkelijk aan bod: hoe de vader van Simone ooit naar de stad is getrokken, maar daar niet kon aarden en teruggekeerd is naar het dorp waar hij nooit meer echt werd aanvaard; en er is haar moeder die nooit kon wennen aan de gesloten mentaliteit van het dorp en naar de stad is weergekeerd. Op het snijvlak van deze tegengestelde beweging als het Simones ouders betreft, speelt zich (ook) de beweging af die Eveline, zoals aan het slot wordt gesuggereerd met een welbepaalde bedoeling, heeft gemaakt van de stad naar het dorp en weer terug. Gedetailleerde beschrijvingen van de natuur die haar eigen mag en kan gaan in dit grotendeels van de vooruitgang bespaarde dorp, geven de roman een eigen cachet mee. ‘Nieuweling’ is zonder meer een geslaagd debuut.

[Jooris van Hulle - 05/08/2022]