De Rodenbachs. Vechters en verzoeners

Erik Verdonck
De Rodenbachs. Vechters en verzoeners
Pelckmans, 2023, 232 blz., EUR 27,00
ISBN: 9789463373302

Rodenbach is niet alleen een bier uit Roeselare, maar ook de naam van een illustere familie uit die stad met drie vergeten helden van de Belgische Revolutie en onder de latere telgen twee bekende dichters. Erik Verdonck beschrijft in De Rodenbachs. Vechters en verzoeners het leven van een aantal Rodenbachs. Het boek is een verdieping van zijn Rodenbach schenkt & schrijft geschiedenis (2021) naar aanleiding van de 200ste verjaardag van de brouwerij. Verdonck volgt in een vijftiental hoofdstukken de familie van omstreeks 1750 tot circa 1900. Elk belangrijk familielid krijgt een hoofdstuk, de twee literatoren elk twee.
Verdonck presenteert een chronologisch verhaal dat begint met een mythische Duitse voorvader, ridder Rodenbach. Stamvader Ferdinand uit Andernach aan de Rijn verzeilde tijdens de Oostenrijkse tijd als legerarts in Roeselare. Drie kleinzonen speelden een belangrijke rol voor en na de Belgische Revolutie. De blinde Alexander stichtte de brouwerij en bracht het tot burgemeester van Rumbeke en Belgisch volksvertegenwoordiger. Zijn broer Constantin, legerarts in Napoleons Grande Armée, werd een Belgische diplomaat. Hun broer Pedro, overlever van Napoleons tocht naar Moskou, vocht in Waterloo tegen Napoleon, maakte carrière in het Belgische leger en trouwde brouwersdochter Wauters. Die runde en moderniseerde de familiebrouwerij. Hun kleinzoon legde de basis voor de Vlaamse roodbruine bieren, maar rond 1900 eindigde de rol van de Rodenbachs in de brouwerij.
Twee generaties na de Belgische Revolutie traden de dichters op de voorgrond. De van huis uit Franstalige Albert transformeerde in het Klein Seminarie van Roeselare onder invloed van retoricaleraar Hugo Verriest tot een verdediger van de Vlaamse taal en in Leuven tot een Vlaamse studentenleider. De romanticus en Wagneradept evolueerde mettertijd in liberaal-vrijzinnige richting. Na zijn vroegtijdige dood op 23-jarige leeftijd werd hij gerecupereerd door het Vlaams nationalisme, dat hem zeer selectief interpreteerde.
De internationaal bekendste Rodenbach was Georges, kleinzoon van Constantin, achterneef van Albrecht en jurist. Georges leefde een tijd in Parijs en ontpopte zich tot een vertegenwoordiger van het symbolisme. Maar als Parijse Vlaming was hij een scherpzinnig chroniqueur van zijn tijd en met zijn roman Bruges-la-Morte zette hij Brugge op de kaart. De vier hoofdstukken over de literatoren zijn de meest aansprekende uit het boek.
Erik Verdonck gebruikt een uitgebreide verzameling aan historische bronnen, maar zonder verwijzingen in voet- of eindnoten. Hij weet de verschillende Rodenbachs goed te situeren in de geschiedenis van België in de 19de eeuw. Hij stelt voor het grote publiek het beeld over Albrecht en Georges bij. Overigens bleken alle Rodenbachs een complex karakter te hebben. Ze wisselden van culturen, van Duits naar Frans en Vlaams/Nederlands, en van ideologieën, casu quo religieuze overtuigingen. Ze aarzelden tussen katholiek en liberaal.
Aparte vensters gaan dieper in op verschillende items. Zwart-wit-illustraties in de tekst en achteraan een tijdlijn, een stamboom en een lijst van bronnen vervolledigen dit vlot leesbaar werk over een familie die altijd geassocieerd zal worden met het gelijknamige bier, ook al was zij reeds lang op geen enkele manier betrokken bij de bierbrouwerij. Wel mocht de stamboom iets duidelijker zijn, want nu bezwijkt hij onder de vormgeving, en mochten de illustraties geduid worden, want nu heeft de lezer naar de betekenis ervan soms het raden.

[Walter Smits - 15/05/2023]