Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
De garage John Banville 22/04/2024
Constant Permeke J. Declercq en I. Gheeraert (red.) 22/04/2024
Alle rafelranden van Europa. De geschiedenis van Europa en zijn buren Ivo van de Wijdeven 22/04/2024
De woordenaar. Christoffel Plantijn, ’s werelds grootste drukker en uitgever. Een biografie Sandra Langereis 22/04/2024
De zus. Het verhaal van het meesterbrein achter Kim Jong-un Sung-Yoon Lee 22/04/2024
Styx Bavo Dhooge 22/04/2024
Tragedies. Vertaald en toegelicht door Patrick Lateur Aischylos 15/04/2024
De mooiste geschiedenis van België. Het verleden van een land door de ogen van de grootste schilders Jos Vandervelden 15/04/2024
De ontdekking van Holland Jan Brokken 15/04/2024
Verdwenen stad. Hoe de Joodse bevolking met de tram uit Amsterdam werd gehaald Willy Lindwer en Guus Luijters 15/04/2024
Door Duitse puinen Bert Cornelis 15/04/2024
Inspired by Dudok. De 50 beste werken in zijn stijl ter wereld Joke Reichardt en Peter Veenendaal 15/04/2024
Erfgoed op de vlucht. Duitse bezetters, Vlaamse meesterwerken, een Waals kasteel Bert Govaerts 15/04/2024
Man van vele oorlogen Jonas Boets 15/04/2024
Het sneeuwklokjesbos Annejet van der Zijl 15/04/2024
De uitbreiding. Roman (vert. Wil Boesten) Robert Menasse 15/04/2024
De prijs van de twijfel Jo Claes 15/04/2024
De meisjes van de katoenfabriek (vert. Edith Sybesma en Neeltje Wiersma) Susanna Alakoski 15/04/2024
Romeinse kruisiging Ruben van Wingerden 15/04/2024
KZ-syndroom. Een litteken dat nooit verdwijnt Henri Heimans en Dirk Verhofstadt 15/04/2024
12345678910...Laatste

Het internationale landschap. Schilderen in de buitenlucht in de negentiende eeuw

Henk van der Liet, Aleksandra Murre, Anne-Maria Pennonen en Nelleke de Vries
Het internationale landschap. Schilderen in de buitenlucht in de negentiende eeuw
Waanders, 2024, 160 blz., EUR 27,50
ISBN: 9789462625235

Nog tot 9 juni kan de kunstliefhebber in Rijksmuseum Twenthe in Enschedede tentoonstelling 'Het internationale landschap. Schilderen in de buitenlucht in de 19de eeuw' bezoeken. In die periode exploreren kunstenaars wereldwijd het eigen landschap en proberen dat natuurgetrouw te tonen. Ze willen af van de gekunstelde romantische landschappen; wat ze tekenen en schilderen is herkenbaar voor de toeschouwer. Die evolutie voltrekt zich niet alleen in West-Europa maar ook inde Verenigde Staten, Rusland, Korea, China en Japan. Wereldwijd ontdekken kunstenaars hun eigen landschap, gaan op zoek naar het unieke in hun eigen omgeving en trachten dit op een eigen manier vorm te geven. De plain-air schilderkunst wordt gedurende de tweede helft van de negentiende eeuw toonaangevend. De tentoonstelling én de bijhorende catalogus tonen de wereldwijde opkomst van kunstenaarskolonies, zoals de School van Barbizon, de Haagse School en de Hudson River School. Kunstenaars ontdekten en exploreerden hun eigen landschap, geïnspireerd door het unieke ervan. In het voormalige Russische keizerrijk trekken kunstenaars van de groep ‘De Zwervers’ door het land en schilderen het eigen bos- en weidelandschap. En ook in Japan trekken kunstenaars erop uit om het eigen landschap te tekenen en te schilderen. Vanaf de tweede helft van de negentiende eeuw zijn ook de vrouwelijke landschapsschilders in opkomst. Marie Bilders-van Bosse en Betzy Akersloot-Berg zijn daarvan Nederlandse vertegenwoordigers. In de Verenigde Staten sluiten Susie Barstow en Julie Hart Beers zich aan bij de Hudson River School.
In de tentoonstelling ruim 70 werken van over de hele wereld thematisch samengebracht rond vijf thema’s: Bergen / Bos/ Weide, rivieren, vergezichten / Winter / Zee. Zo zijn  de werken ook in de catalogus gegroepeerd. Het toont duidelijk de overeenkomsten tussen kunstenaars van over de hele wereld. Naast het woord vooraf en een inleidend essay bevat het boek zes bijdragen waarin achtereenvolgens het beloofde landschap, de kunstenaars van de Hudson River School, Finland, het Japanse landschap op papier, vrouwelijke kunstenaars en tenslotte het landschap in de Russische kunst aan bod komen. Voor deze ambitieuze tentoonstelling werkt Rijksmuseum Twenthe samen met het Ateneum Art Museum in Helsinki en het National Museum of Estonia in Tallinn. Daarnaast zijn er bruiklenen uit tal van musea.                                                             
“Het internationale landschap” is een ‘rijk’ boek: rijk door de fraaie weergave van de tentoongestelde werken, maar ook rijk door de bijzonder interessante essays. Het boek wordt afgesloten met een bibliografie die de lezer toelaat zich verder te verdiepen in de materie en door een eindnotenapparaat. 

[Geert Swaenepoel - 27/02/2024]