Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Schaaknovelle (vert. Ria van Hengel) Stefan Zweig 15/10/2024
Theodor Sanders 1847-1927. De vergeten compagnon van Berlage Arjan den Boer 14/10/2024
Sporen van Drie Oktober. Tastbare herinneringen van beleg en ontzet van Leiden Ruurd Kok 14/10/2024
De heks van Gottem. Het waargebeurde verhaal van Tanneke Sconyncx verteld door haar afstammeling van de elfde generatie Frederic Vermeulen 14/10/2024
Heksen. Een wereldgeschiedenis in dertien heksenprocessen, van de middeleeuwen tot nu. (vert. Gretske de Haan en Marieke van Muijden) Marion Gibson 14/10/2024
De moord op Julius Caesar. Een reconstructie (vert. Roelof Posthuma) Barry Strauss 14/10/2024
‘Ik heet Lies!’ De vergeten geschiedenis van de Hollandkinder Jeroen Terlingen 14/10/2024
In de schaduwen van de toekomst. Essays over expressionistische films Dorian d’Oliveira 14/10/2024
Margaretha van Parma. Keizersdochter tussen macht en imago Katrien Lichtert (red.) 14/10/2024
Perspectieven. Roman (vert. Liesbeth van Nes) Laurent Binet 14/10/2024
Sontag. Haar leven en werk (vert. Lidwien Biekmann en Koos Mebius) Benjamin Moser 14/10/2024
Nationalisme. Een wereldgeschiedenis Eric Storm 14/10/2024
Eindspel 1944. Hoe Stalin de oorlog won Jonathan Dimbleby 14/10/2024
Het is een cadeautje. Boekhandelsverhalen R. Dahl e.a. 14/10/2024
Van Bohemen. Spraakmakende verhalen van tien generaties boeren (1558-2024) Igo & Petra van Bohemen 14/10/2024
Jopie Huisman. Schilder van het mededogen Eelke Lok 14/10/2024
Speelbal van de goden (vert. Paul van den Hout) Stephen Fry 30/09/2024
Licht van mijn ogen. Moederschap in de middeleeuwen María Jesús Fuente 30/09/2024
Lou Salomé, een vrijgevochten vrouw Jacob Slavenburg 30/09/2024
Justinianus. Keizer, soldaat, heilige (vert. Arian Verheij) Peter Sarris 30/09/2024
12345678910...Laatste

Het internationale landschap. Schilderen in de buitenlucht in de negentiende eeuw

Henk van der Liet, Aleksandra Murre, Anne-Maria Pennonen en Nelleke de Vries
Het internationale landschap. Schilderen in de buitenlucht in de negentiende eeuw
Waanders, 2024, 160 blz., EUR 27,50
ISBN: 9789462625235

Nog tot 9 juni kan de kunstliefhebber in Rijksmuseum Twenthe in Enschedede tentoonstelling 'Het internationale landschap. Schilderen in de buitenlucht in de 19de eeuw' bezoeken. In die periode exploreren kunstenaars wereldwijd het eigen landschap en proberen dat natuurgetrouw te tonen. Ze willen af van de gekunstelde romantische landschappen; wat ze tekenen en schilderen is herkenbaar voor de toeschouwer. Die evolutie voltrekt zich niet alleen in West-Europa maar ook inde Verenigde Staten, Rusland, Korea, China en Japan. Wereldwijd ontdekken kunstenaars hun eigen landschap, gaan op zoek naar het unieke in hun eigen omgeving en trachten dit op een eigen manier vorm te geven. De plain-air schilderkunst wordt gedurende de tweede helft van de negentiende eeuw toonaangevend. De tentoonstelling én de bijhorende catalogus tonen de wereldwijde opkomst van kunstenaarskolonies, zoals de School van Barbizon, de Haagse School en de Hudson River School. Kunstenaars ontdekten en exploreerden hun eigen landschap, geïnspireerd door het unieke ervan. In het voormalige Russische keizerrijk trekken kunstenaars van de groep ‘De Zwervers’ door het land en schilderen het eigen bos- en weidelandschap. En ook in Japan trekken kunstenaars erop uit om het eigen landschap te tekenen en te schilderen. Vanaf de tweede helft van de negentiende eeuw zijn ook de vrouwelijke landschapsschilders in opkomst. Marie Bilders-van Bosse en Betzy Akersloot-Berg zijn daarvan Nederlandse vertegenwoordigers. In de Verenigde Staten sluiten Susie Barstow en Julie Hart Beers zich aan bij de Hudson River School.
In de tentoonstelling ruim 70 werken van over de hele wereld thematisch samengebracht rond vijf thema’s: Bergen / Bos/ Weide, rivieren, vergezichten / Winter / Zee. Zo zijn  de werken ook in de catalogus gegroepeerd. Het toont duidelijk de overeenkomsten tussen kunstenaars van over de hele wereld. Naast het woord vooraf en een inleidend essay bevat het boek zes bijdragen waarin achtereenvolgens het beloofde landschap, de kunstenaars van de Hudson River School, Finland, het Japanse landschap op papier, vrouwelijke kunstenaars en tenslotte het landschap in de Russische kunst aan bod komen. Voor deze ambitieuze tentoonstelling werkt Rijksmuseum Twenthe samen met het Ateneum Art Museum in Helsinki en het National Museum of Estonia in Tallinn. Daarnaast zijn er bruiklenen uit tal van musea.                                                             
“Het internationale landschap” is een ‘rijk’ boek: rijk door de fraaie weergave van de tentoongestelde werken, maar ook rijk door de bijzonder interessante essays. Het boek wordt afgesloten met een bibliografie die de lezer toelaat zich verder te verdiepen in de materie en door een eindnotenapparaat. 

[Geert Swaenepoel - 27/02/2024]