Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
De symfonieën van Gustav Mahler Jan Auke Walburg 10/07/2024
Het Nederlandse stads- en dorpsgezicht. 1550-2000 Jim van der Meer Mohr 10/07/2024
Monsieur Hawarden Filip De Pillecyn 07/07/2024
Een week Jeroen Theunissen 07/07/2024
De macht van godinnen. Moed, verlangen, jaloezie en passie in Griekse mythen (vert. Henny Corver en Frits van der Waa) Nathalie Haynes 07/07/2024
Het uurwerk (vert. Adriaan Faber) Arnaldur Indriðason 07/07/2024
Verloren wereld in de Amstelbocht. Leven op Vlooienburg, 1600-1815 Maarten Hell 07/07/2024
De stormachtige zestiende eeuw van Alkmaar en omgeving Simone van der Vlugt 07/07/2024
De verdwijning van Peter Treckpoel Rick de Leeuw 07/07/2024
Het IJzeren Veulen Enny de Bruijn 21/06/2024
Het monsterschip. Maarten Tromp en de armada van 1639 Luc Panhuysen 21/06/2024
In augustus zien we elkaar. Roman (vert. Mariolein Sabarte Belacortu) Gabriel Garcia Marquez 21/06/2024
Stilte na de oorlog Nynke Kuipers 21/06/2024
Lied van de profeet (vert. Tjadine Stheeman en Lidwien Biekmann) Paul Lynch 21/06/2024
Het communistisch manifest in de 21ste eeuw Karl Marx en Friedrich Engels 21/06/2024
Bijna 90 Hopla’s Judith Herzberg 21/06/2024
Geesten van Boedapest Chris Ceustermans 21/06/2024
Hoe herken ik een fascist? Umberto Eco 21/06/2024
Van licht naar duisternis. Drie vrouwen in Wenen (1900-1938) Kris Lauwerys 21/06/2024
Betoverende stilte. Caspar David Friedrichs reizen door de tijd (vert. Gerrit Bussink en Izaak Hilhorst) Florian Illies 21/06/2024
12345678910...Laatste

Vienna. Roman (vert. Annemarie Vlaming)

Eva Menasse
Vienna. Roman (vert. Annemarie Vlaming)
Contact, 2024, 379 blz., EUR 24,99
ISBN: 9789025474621


“Vienna” (2005) is het debuut van de Oostenrijkse Eva Menasse. Het is een in hoge mate autobiografische roman over drie generaties joodse familieleden in het na-oorlogse Wenen. De centrale figuur, als daarvan al sprake zou zijn in deze waterval van verhalen, is de vader van de vertelster die, hoe afstandelijk ook, bij de familie hoort. Het personage is getekend naar Hans, de vader van de auteur Eva en haar schrijvende halfbroer Robert Menasse. Hans Menasse kon als achtjarige op Kindertransport naar Engeland vertrekken, waar hij in een pleeggezin werd opgenomen. Hij debuteerde als voetballer bij Luton Town en versierde na zijn terugkeer een tweetal caps bij het Oostenrijkse Wunderteam. Hij was “de zoon van een joodse vertegenwoordiger in wijn en gedistilleerd en een katholieke Sudeten-Duitse die de kerk de rug had toegekeerd.” Sport vulde het leven van grootvader en vader, die samen een wat louche zaak uitbaatten. Ze smokkelden en verkochten sportartikelen aan allerlei sporters op bezoek uit het Oostblok. Hun burgerlijke aspiraties en sociale contacten waren de keerzijde van hun zwijgen en hun onwil of vrees om de geschiedenis van hun familie en die van Oostenrijk uit te klaren. Toch bleven er vragen. Waarom moest vader het land  verlaten en hoe hadden de grootouders de Jodenvervolging overleefd? Niet “de davidster met het gouden profiel van Franz Joseph” maar de “smetteloze Ahnenpass” van de “Arische” grootmoeder had hen gered. Vader huldigde nadien het levensmotto “de bal is rond”. “Hij bedoelde daarmee zichzelf, het leven, zijn houding ten opzichte van het leven.” Toch waren er tegenstemmen die deze familieverhalen betwistten. Er was de broer van vader met zijn linkse sympathieën en een broer die de Popelnik-affaire uitspitte. Deze Felix Popelnik, nationale held en grondlegger van de Oostenrijkse ski-triomfen, bleek met een naziverleden besmet. De onderbouwde onthulling maakte van de klokkenluider een nationale nestbevuiler. Elke familiebijeenkomst, waarbij de definitie van “jood” een heikel thema  was, zorgt voor eindeloze ruzies en de vernietiging van “de knusheid van ons sagenerfgoed”. Eva Menasse heeft dit pijnlijke bewustwordingsproces en de al even menselijke onderdompeling in “mythische familieverhalen” met verve en humor getekend, nota bene in de  stad waar een andere Weense Jood de verraderlijkheid van het geheugen had blootgelegd. De verhalen en personages buitelen over elkaar, wat het voor de lezer, ook al door het ontbreken van een stamboom, boeiend maar soms behoorlijk ingewikkeld maakt. Maar dat was het leven ook voor deze mensen die in de stad waar zij vervolgd werden, nu samenleefden met bewoners die met hun donkerste geschiedenis nog niet in het reine gekomen waren.

[Johan De Haes - 27/05/2024]