Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Achter de donkere wouden Aleksandr Skorobogatov 17/10/2025
Negentien Negentien Aline Sax 17/10/2025
Totale mobilisatie en andere essays Ernst Jünger 17/10/2025
Mijn zus en andere liefdes (vert. Ineke Lenting) Esther Freud 17/10/2025
Belaagd Christian de Coninck 17/10/2025
Omerta Pol Dehullu 17/10/2025
Thuis bij Ter Borch. Kunstenaarsfamilie in Zwolle Beatrice von Bormann, Sanne van de Kraats, Gerdien Verschoor en Marjorie E. Wiesema (red.) 17/10/2025
Het vaderland in oorlog. Bezetting, bevrijding en verzet Henk van der Linden & Perry Pierik (samenstellers) 17/10/2025
De feestzaal van mijn ouders. Een Vlaamse familiegeschiedenis Els Snick 17/10/2025
Vrouw en meid. Een geschiedenis van het leven binnenshuis. 1550-1950 Caroline Hanken 17/10/2025
Mathilde van Vlaanderen. Koningin van Engeland, de grootste Vlaming ooit? Marijke Verbeke & Fernand Dacquin 17/10/2025
Dagboek van de oudheid. 365 dagen van veldslagen, bacchanalen en goddelijke verhalen Patrick De Rynck 17/10/2025
Kamp Vught, 1942-1944. Daders en drijfveren Bert Oomen 17/10/2025
De Groninger schilderkunst in de 16e en 17e eeuw Joop van Roekel 17/10/2025
Trein naar Kamakura. Japan, een literaire reis Luk van Haute 06/10/2025
De minder bekende broer van Jack (voorw. Rachel Cusk; vert. Roos van de Wardt) Barbara Trapido 06/10/2025
In Nederland gebleven. De geschiedenis van Molukkers, 1951-2025 Henk Smeets en Fridus Steijlen 06/10/2025
The Grand Tour. Bestemming Italië Ariane van Suchtelen (red.) 06/10/2025
De 19 treinen naar Sobibor Elie A. Cohen 06/10/2025
Vier namen. De noodlottige verzetsgeschiedenis van mijn familie Kees Sietsma 06/10/2025
12345678910...Laatste

Masters of pop: 10 iconische muziekalbums die de wereld veranderden

Jeroen D’hoe
Masters of pop: 10 iconische muziekalbums die de wereld veranderden
Lannoo, 2024, 504 blz., EUR 49,99
ISBN: 9789401402521

Twintig pagina’s over het album ‘The House Sound of Chicago’, veertig pagina’s over Graceland (Paul Simon) en maar liefst tachtig pagina’s over ‘Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band’. ‘Popprofessor’ Jeroen D’hoe neemt zijn tijd en gaat in de diepte wanneer hij tien iconische albums uit de geschiedenis van de popmuziek onder de loep neemt. Beginnend bij de musical ‘Show Boat’ (1927) tot de hiphop plaat ‘The Miseducation of Lauryn Hill’ (1998) overziet hij de oorsprong van de populaire muziek in de twintigste eeuw en duidt hij evolutie van musicals en blues naar rock –‘n-roll, soul en R&B, singersongwriters, hiphop en electronic dance music. Hij analyseert zowel de musicologische ontwikkelingen op het vlak van wederzijdse invloeden, songstructuur en technologie, de concrete totstandkoming van de albums, als de socioculturele context en betekenis van de albums. Bij het album ‘I never loved a man the way I love you’ (1967) bv. schrijft hij uitgebreid over de achtergrond en vroege carrière van Aretha Franklin. Hij prijst haar uitzonderlijke stem en pianospel, en hoe die twee elementen elkaar aandreven tot opzwepende soul. Hij gaat in op de sociaal-politieke en feministische betekenis van het album, de invloed van haar vader, de activistische preker C.F. Franklin, en de burgerrechtenbeweging. Het album laat D’hoe toe om de evolutie van gospel naar soul en R’n’B te illustreren. De volgende stappen in die ontwikkeling zijn dan naar funk, disco, electronic dance music (house en techno eerst) en hiphop. Gospel haalt hij, naast musical, folk, blues en country, aan als een van de muziekstijlen waaruit de 20e-eeuwse populaire muziek werd ontwikkeld. 
In vergelijking met dat andere overzichtswerk, Een eeuw popmuziek van Gert Keunen (2015), somt D’hoe veel minder genres en namen op, en schenkt hij meer aandacht aan de ontwikkeling, betekenis en context van de populaire muziekgenres. Per behandeld album kan de focus wisselen, nu eens meer op de context, dan weer op de songs zelf. Van The Beatles bv. analyseert hij zeven songs en gaat hij diep in op de structuur van  ‘With a little help from my friends’ en ‘Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band’. Bij Bob Dylan, diens ‘The Freewheelin’ Bob Dylan uit 1963, komt meer aandacht voor de lyrics. Drie interludia tussen de albumbesprekingen gaan nog verder in op ontwikkeling van het popsongformaat en modulaire composities. 
Dit alles maakt van Masters of Pop een kloek, heel informatief boek. De bewondering van D’hoe voor de inventiviteit van popmuziek werkt aanstekelijk.  De vele tekstkaders, foto’s, grafische elementen, en een opvallende, heel gevarieerde, layout maken de lange hoofdstukken leesbaar. Die layout komt soms wel te druk over. Een ander minpunt is de schrijfstijl. Die is wat omslachtig, met lange, meervoudige zinnen en vele opsommingen, en bevat vooral te veel herhaling van namen, details en analyses. 

[Chris Bulcaen - 27/05/2024]