Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Woordenboek Grieks/Nederlands Ineke Sluiter, Lucien van Beek, Ton Kessels, Albert Rijksbaron (red.) 02/09/2024
Filosofen te koop (vert. Vincent Hunink) Lucianus 02/09/2024
Ondergang. Prigozjin, Poetin en de nieuwe strijd om de toekomst van Rusland Mark Galeotti en Anna Arutunyan 02/09/2024
Bechamel Mucho Dimitri Verhulst 02/09/2024
Onderdak. Een keuze uit de gedichten. Met een voorbeschouwing door Dirk de Geest Joris Iven 02/09/2024
Iteko. Het leven van Margaretha Jacoba de Neufville (1775-1856) Mariëlle Hageman 02/09/2024
Historische atlas van de Lage Landen 1257-1439 Sieg Monten 02/09/2024
Asclepius. Geneeskunde en cultus Florian Steger 02/09/2024
Kandinsky. Pionier van de abstracte kunst Angela Lampe (red.) 02/09/2024
De kracht van verwondering. De beste essays (vert. Kees de Wildt; inl. Anton de Wit) G.K. Chesterton 02/09/2024
Black-Out P.F. Thomése 02/09/2024
Lolly Willowes of: de liefdevolle jager (vert. Ine Willems; nawoord Sarah Waters) Sylvia Townsend Warner 02/09/2024
Koorddansen Lieven Vandekerckhove 02/09/2024
De stad Marcel van Engelen 02/09/2024
Psychopompos (vert. Marijke Arijs) Amélie Nothomb 02/09/2024
Een IJselijke Nering. De walvisvaart van de Wadden in de zeventiende eeuw Anne Doedens en Liek Mulder 21/08/2024
De watersnoodramp van 1570. Een ooggetuigenverslag van Jan Fruytiers. Ingeleid, kritisch weergegeven, hertaald en van commentaar voorzien door Lenny V Lenny Veltman (ed.) 21/08/2024
King Kasaï. Een nachtelijke zoektocht naar het koloniale verleden (vert. Priscilla van Zoest) Christophe Boltanski 21/08/2024
Het stroomdal van de Beune (vert. Rokus Hofstede) Pierre Michon 21/08/2024
Tot God Christophe Vekeman 21/08/2024
12345678910...Laatste

De symfonieën van Gustav Mahler

Jan Auke Walburg
De symfonieën van Gustav Mahler
Noordboek, 2024, 222 blz., EUR 22,90
ISBN: 9789464712117

“Mahler is zijn muziek.” (p. 15) schrijft em. hoogleraar psychologie Jan Auke Walburg. En “de strijd tussen het leven en de dood, of tussen de mens en zijn lot” is een “thematiek die Mahler vaker behandelde” (p.112). Het zijn zeer terechte beweringen die niemand zal tegenspreken. Mahlers ervaringen, zijn turbulente gevoelsleven, zijn passie voor Alma, de dood van een dochtertje, zijn grote liefde voor de natuur, uiteenlopende sonore impressies … alles wat Mahler beleeft, wordt muziek.
De auteur schetst vooreerst een beeld van Wenen ten tijde van Mahler en hangt daarna een kort portret op van de componist zoals hij uit zijn werk naar voor komt. Dan volgt een kort overzicht van wat biografisch aan de symfonieën voorafging waarna de tien symfonieën – dus ook de onvoltooide Tiende – én Das Lied von der Erde een voor een besproken worden. Die bespreking gebeurt heel systematisch: telkens heeft hij het achtereenvolgens over het ontstaan van het werk in biografische context, geeft hij een beknopte analyse van de muziek, gaat het over de betekenis en verschillende mogelijke interpretaties van de symfonie, en behandelt hij kort de ontvangst van het werk door pers en publiek. In een derde deel bespreekt hij tenslotte ‘De waardering van Mahler na zijn dood’ en ‘De plaats van Mahler in de symfonische traditie’. Zijn uiteenzetting lardeert hij met talloze citaten uit brieven en aantekeningen van Mahler zelf en van tijdgenoten.
Af en toe is voor de niet ingewijde de uitleg over vorm en structuur nogal cryptisch en verwarrend, wordt de gebruikte terminologie onvoldoende geduid. Wat te denken bijvoorbeeld van een zin als “De structuur van de finale” – het gaat hier over het vijfde deel van de Zevende – “lijkt op een coda maar voldoet daar niet aan omdat de typische ontwikkelingen ontbreken.” (p. 127)? In welke zin die finale op een coda lijkt en wat die ‘typische ontwikkelingen’ van een coda dan wel zijn, wordt evenwel nergens nader verklaard.
De berg literatuur over Gustav Mahler heeft in de voorbije decennia gigantische proporties aangenomen. Aan al die literatuur die uiteraard grotendeels Engels- en Duitstalig is, voegt dit boek niets nieuws toe, maar in ons taalgebied is het een welgekomen aanwinst die een relatief korte, samenvattende en tegelijk toch diepgravende blik biedt in elf van de meest complexe symfonische werken ooit geschreven.

[Jaak Van Holen - 10/07/2024]