Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Erich Heckel in Vlaanderen Lieven Van Den Abeele 04/11/2024
Kwaidan. Japanse spookverhalen (vert. uit het Engels Barbara de Lange; naw. Jannie Regnerus) Lafcadio Hearn 04/11/2024
Oidipous en Antigone. Drie tragedies. Vertaald en toegelicht door Patrick Lateur Sofokles 04/11/2024
Chefs-d’oeuvre de la Galerie Borghèse Francesca Cappelletti en Pierre Curie ( red.) 04/11/2024
Jood. De vergeten geschiedenis van een beladen woord Ewoud Sanders 04/11/2024
Fenomenale vrouwen in de beeldhouwkunst Rebecca Morrill (hoofdredacteur) 04/11/2024
Dirk Braeckman – Léon Spilliaert Thijs De Raedt en Steven Humblet 31/10/2024
Jacopo Bassano. Renaissance Painter of Venetian Country Life Kirisi Eskelinen, Kersti Tainio en Ira Westergård (red.) 31/10/2024
James Ensor. Stoutste Dromen. Het impressionisme voorbij Herwig Todts (red.) 31/10/2024
Onze dagelijkse oorlog Andrej Koerkov 31/10/2024
Sprookjes. Dramoletten (vert.Ard Posthuma) Robert Walser 31/10/2024
Een zoon van Amerika (vert. Eefje Bosch en Manik Sarkar) James Baldwin 31/10/2024
Moord in de Goelag. Leven en dood van Aleksej Navalny John Sweeney 31/10/2024
Wraak op het verzet Ad van Liempt 31/10/2024
De strijd om de macht. Mijn leven in de Wetstraat Johny Vansevenant 31/10/2024
Jheronimus Bosch en de Lieve-Vrouwe-broederschapskapel. De schildersfamilie Van Aken in ‘s-Hertogenbosch Loes Scholten 31/10/2024
Rust, reinheid en regelmaat. Wijsheid van vroeger voor het leven van nu Wilma de Rek 31/10/2024
Hoofd vol klanken. Verhalen uit de wereld van de muziek Annemarie Peeters en Emilie Lauwers 31/10/2024
Tijdelijke helden W.H. Auden 24/10/2024
Emile Claus. Prins van het luminisme Johan De Smet 24/10/2024
12345678910...Laatste

Bechamel Mucho

Dimitri Verhulst
Bechamel Mucho
Atlas Contact, 2024, 176 blz., EUR 22,99
ISBN: 9789025476038

Na een poging kaas op basis van moedermelk te commercialiseren, is Alex failliet verklaard, is zijn huis verkocht en is hij gescheiden van zijn vrouw. Dakloos met loonbeslag zoekt hij een job en vindt deze als animator in een clubhotel op Mallorca. De verantwoordelijke voor de animatie denkt met een rijpere medewerker te scoren. Dit is ook het geval. Na de drie weken opleiding komen de eerste gasten toe. Gedurende zijn eerste werkjaar (tot eind september) kent Alex diverse vrouwen: de weduwe Elma, Clarice en haar tachtigjarige moeder, de zangers Cailin Brady, Mariska en haar verdronken peuter, de gescheiden Gerda, Ilona, de stewardess etc. Met deze of gene is de relatie al (seksueel) intenser.
Alex komt immers niet voor als een natuurlijke animator. Clarice ziet ‘Een gewone man, en hier niet op zijn plaats. De vrolijkheid waarmee hij iedereen plezierde leek hem niet te passen. Hij speelde dit gemakkelijk geluk. En hij speelde zo goed en afgemeten dat hij de mensenkenner nog niet wou laten opmerken dát hij speelde. Hij was geen geboren entertainer, dat zag ze meteen. Bovendien was hij te oud om animator te zijn. Hoe oud zou hij zijn geweest? Vijfenveertig? Ouder? Dat was toch geen leeftijd om in een korte broek de clown uit te hangen aan de kruisboogstand!’ (p.21)
De auteur gebruikt dit kader om in zijn typische satirische stijl kritiek te spuien op de consumptiemaatschappij die in dergelijke hotels de mensen enkele weken goedkoop vertier biedt. Jonge alleenstaande moeders ‘verpozen met televisieprogramma’s waarin paren blind aan elkaar worden gekoppeld, onbekende schatten op zolder worden verkocht, dierentuindieren worden gevoederd met een papfles, en waarin beroemde homo’s kledingadvies geven aan mensen met een kleerkast vol upgrades van een keukenschort.’ (p.50) Creatief, fantasierijk proza. Met een scherpe pen creëert de auteur karikaturale personages en situaties. Expressief en expliciet taalgebruik, opsommingen, overdrijvingen met als uitsmijter een  ‘Onepisch vers’, een associatief gedicht van 17 pagina’s beginnend met ‘hier is niks aan ’t handje / aan ’t handje is er niks / dus doe maar verder / met niksdoen / niets wilds in ’t wilde westen / je kan hier lekker vrijen’ (p.157) enzovoort. Het geeft de sfeer van de roman goed weer.

[Stefaan Pennynck - 02/09/2024]