Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Woordenboek Grieks/Nederlands Ineke Sluiter, Lucien van Beek, Ton Kessels, Albert Rijksbaron (red.) 02/09/2024
Filosofen te koop (vert. Vincent Hunink) Lucianus 02/09/2024
Ondergang. Prigozjin, Poetin en de nieuwe strijd om de toekomst van Rusland Mark Galeotti en Anna Arutunyan 02/09/2024
Bechamel Mucho Dimitri Verhulst 02/09/2024
Onderdak. Een keuze uit de gedichten. Met een voorbeschouwing door Dirk de Geest Joris Iven 02/09/2024
Iteko. Het leven van Margaretha Jacoba de Neufville (1775-1856) Mariëlle Hageman 02/09/2024
Historische atlas van de Lage Landen 1257-1439 Sieg Monten 02/09/2024
Asclepius. Geneeskunde en cultus Florian Steger 02/09/2024
Kandinsky. Pionier van de abstracte kunst Angela Lampe (red.) 02/09/2024
De kracht van verwondering. De beste essays (vert. Kees de Wildt; inl. Anton de Wit) G.K. Chesterton 02/09/2024
Black-Out P.F. Thomése 02/09/2024
Lolly Willowes of: de liefdevolle jager (vert. Ine Willems; nawoord Sarah Waters) Sylvia Townsend Warner 02/09/2024
Koorddansen Lieven Vandekerckhove 02/09/2024
De stad Marcel van Engelen 02/09/2024
Psychopompos (vert. Marijke Arijs) Amélie Nothomb 02/09/2024
Een IJselijke Nering. De walvisvaart van de Wadden in de zeventiende eeuw Anne Doedens en Liek Mulder 21/08/2024
De watersnoodramp van 1570. Een ooggetuigenverslag van Jan Fruytiers. Ingeleid, kritisch weergegeven, hertaald en van commentaar voorzien door Lenny V Lenny Veltman (ed.) 21/08/2024
King Kasaï. Een nachtelijke zoektocht naar het koloniale verleden (vert. Priscilla van Zoest) Christophe Boltanski 21/08/2024
Het stroomdal van de Beune (vert. Rokus Hofstede) Pierre Michon 21/08/2024
Tot God Christophe Vekeman 21/08/2024
12345678910...Laatste

Bechamel Mucho

Dimitri Verhulst
Bechamel Mucho
Atlas Contact, 2024, 176 blz., EUR 22,99
ISBN: 9789025476038

Na een poging kaas op basis van moedermelk te commercialiseren, is Alex failliet verklaard, is zijn huis verkocht en is hij gescheiden van zijn vrouw. Dakloos met loonbeslag zoekt hij een job en vindt deze als animator in een clubhotel op Mallorca. De verantwoordelijke voor de animatie denkt met een rijpere medewerker te scoren. Dit is ook het geval. Na de drie weken opleiding komen de eerste gasten toe. Gedurende zijn eerste werkjaar (tot eind september) kent Alex diverse vrouwen: de weduwe Elma, Clarice en haar tachtigjarige moeder, de zangers Cailin Brady, Mariska en haar verdronken peuter, de gescheiden Gerda, Ilona, de stewardess etc. Met deze of gene is de relatie al (seksueel) intenser.
Alex komt immers niet voor als een natuurlijke animator. Clarice ziet ‘Een gewone man, en hier niet op zijn plaats. De vrolijkheid waarmee hij iedereen plezierde leek hem niet te passen. Hij speelde dit gemakkelijk geluk. En hij speelde zo goed en afgemeten dat hij de mensenkenner nog niet wou laten opmerken dát hij speelde. Hij was geen geboren entertainer, dat zag ze meteen. Bovendien was hij te oud om animator te zijn. Hoe oud zou hij zijn geweest? Vijfenveertig? Ouder? Dat was toch geen leeftijd om in een korte broek de clown uit te hangen aan de kruisboogstand!’ (p.21)
De auteur gebruikt dit kader om in zijn typische satirische stijl kritiek te spuien op de consumptiemaatschappij die in dergelijke hotels de mensen enkele weken goedkoop vertier biedt. Jonge alleenstaande moeders ‘verpozen met televisieprogramma’s waarin paren blind aan elkaar worden gekoppeld, onbekende schatten op zolder worden verkocht, dierentuindieren worden gevoederd met een papfles, en waarin beroemde homo’s kledingadvies geven aan mensen met een kleerkast vol upgrades van een keukenschort.’ (p.50) Creatief, fantasierijk proza. Met een scherpe pen creëert de auteur karikaturale personages en situaties. Expressief en expliciet taalgebruik, opsommingen, overdrijvingen met als uitsmijter een  ‘Onepisch vers’, een associatief gedicht van 17 pagina’s beginnend met ‘hier is niks aan ’t handje / aan ’t handje is er niks / dus doe maar verder / met niksdoen / niets wilds in ’t wilde westen / je kan hier lekker vrijen’ (p.157) enzovoort. Het geeft de sfeer van de roman goed weer.

[Stefaan Pennynck - 02/09/2024]