Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Moederkoren Paul Demets 04/11/2025
Paradijs. Een nieuwe versie van Philoctetes van Sophocles (vert. Nathalie Tabury & Gaea Schoeters) Kae Tempest 04/11/2025
Vergeving. Een filosofische verkenning (vert. Ellis Booi) Vladimir Jankélévitch 04/11/2025
Coba Ritsema. Oog voor kleur Maaike Rikhof, Hanna Klarenbeek en Jet Sloterdijk 04/11/2025
Windhandel. Ooggetuigen van vijfhonderd jaar speculatie, euforie en verlies op de internationale beurzen Maarten Biermans 04/11/2025
Mesopotamië. Roman (vert. Tatjana Daan) Olivier Guez 04/11/2025
De kronieken van de dood. Opstand en executies in de Nederlanden Isabel Casteels 04/11/2025
Aesopus. Op de slavenmarkt in de oudheid Christian Laes 04/11/2025
Voor altijd. Een zelfportret in brieven (vert. en inl. Vincent Hunink) Plinius 04/11/2025
in het wit Roderik Six 04/11/2025
Donas, Archipenko & La Section d’Or. Betoverend modernisme Peter J.H. Pauwels & Adriaan Gonnissen (red.) 04/11/2025
Engel van de blauwe stad Carmen van Geffen 04/11/2025
Al wat leeft. De grote en dodelijke wedloop om al het leven te kennen (vert. Edzard Krol) Jason Roberts 27/10/2025
Onmogelijk (ver. Annemart Pilon) Erri di Luca 27/10/2025
Abd. De geschiedenis van slavernij en slavenhandel in de islamitische wereld (vert. Brenda Mudde en Maarten van der Werf) Justin Marozzi 27/10/2025
Deshima. Het dagelijks leven op de Nederlandse handelspost in Japan Anne Sey 27/10/2025
De Hanze. Opkomst en ondergang van een machtig handelsverbond (vert. Ger Meesters) Dick Harrison 27/10/2025
Stad van water en licht. Amsterdam, een geschiedenis in kaarten Kester Freriks en Reinder Storm 27/10/2025
Brancusi – de geboorte van moderne sculptuur. Meesterwerken uit de collectie van Centre Pompidou Ariane Coulondre (red.) 27/10/2025
Altijd te paard Iris Pronk 27/10/2025
12345678910...Laatste

Licht van mijn ogen. Moederschap in de middeleeuwen

María Jesús Fuente
Licht van mijn ogen. Moederschap in de middeleeuwen
Omniboek, 2024, 437 blz., EUR 22,99
ISBN: 9789401920230

In een akte, waarin een Zuid-Italiaanse vrouw in de 12de eeuw haar bezittingen aan haar zonen schonk, noemde ze hen ‘licht van mijn ogen’. Deze zeldzame expressie van moederliefde is de titel van een studie van María Jesús Fuente. De Spaanse historica was hoogleraar middeleeuwse geschiedenis aan de Carlos III-universiteit in Madrid. ‘Licht van mijn ogen’ is de synthese van haar onderzoek naar ‘Moederschap in de middeleeuwen’.
María Jesús Fuente vertrekt van het gegeven dat de middeleeuwse verering voor de Maagd Maria en de liefdevolle Moeder van Jezus als voorbeeld voor de ‘oudste roeping’ van de vrouw zich niet automatisch vertaalde in liefde van moeders voor hun kinderen. Daarom onderzoekt ze de complexe wereld van moederschap in de middeleeuwen, meer bepaald in West-Europa en het Middellandse Zeegebied. Ze stelt dat dan, inzonderheid vanaf de 12de eeuw, gelijktijdig met de promotie van de Maagd Maria, een moedermodel ontstond dat tot diep in de 20ste eeuw standhield. Ideeën die toen diep wortel schoten, leven nog voort.
De auteur structureert haar studie als een drieluik, corresponderend aan de drie stadia van het moederschap. Elk deel bestaat op zijn beurt uit drie hoofdstukken. ‘Vóór de geboorte’ behandelt de conceptie of ‘De zonde des vlezes’ in zijn morele en ideologische context en het niet of juist wel moeder willen worden door anticonceptieve of juist zwangerschapsbevorderende middelen en alle daarbij horende attitudes en gevoelens. In deel twee ‘De bevalling’ komen aan bod: de aanloop van de zwangerschap, de bevalling als een levensbedreigend moment voor de vrouw in tegenspraak met de christelijke iconografie van een serene Maria, en de kraamtijd met de materiële en spirituele voeding, moedermelk en doopsel. Deel drie ‘Na de geboorte: de opvoeding’ gaat in op eventuele verstoting, vervolgens de opvoeding en ten slotte de waardering voor de moeder. Elk van die fasen had zijn eigen hindernissen: conceptie was onderhevig aan de ideologie over de rol van de vrouw in de samenleving, de bevalling was een moment van levensgevaar, de opvoeding was een periode van moeilijkheden. Moederschap was een last op de schouders van vrouwen.
De historica gebruikt een waaier aan bronnen, waaruit ze regelmatig citeert en waarbij ze onderkent dat de stem van de vrouwen zelf veelal ontbreekt en het ideologisch discours rond het moederschap geschreven werd door mannen. Ze verwerkte grondig de bestaande literatuur, die sterk beïnvloed werd door de genderstudies sinds de jaren 1980.
Fuente wijst erop dat sommige preoccupaties uit het verleden nog steeds een issue zijn, zoals zwangerschapsonderbreking en het al dan niet krijgen van kinderen. Ze verheelt niet dat we nog in het duister tasten over de reële moederliefde in de middeleeuwen. Met betrekking tot het debat of moederliefde instinctief is of het resultaat van een culturele paradigmashift, neigt ze eerder naar het laatste. Ze eindigt met de rol van de grootmoeder, waarvan het belang toeneemt in een samenleving waarin de levensverwachting stijgt.
Een kleurenkatern en noten en een register vervolledigen deze rijk gedocumenteerde studie, die relevant voor vandaag is, omdat de eigen posities in de spiegel van het verleden helderder worden. Inzicht in de oorsprong van onze gedragingen is evenwel geen legitimatie voor onze attitudes en geen basis om een oordeel te vellen, zoals Fuente terecht stelt.

[Walter Smits - 30/09/2024]