Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Ontketend Boris Johnson 26/12/2024
Otto en Adya van Rees. Pioniers binnen de avant-garde Irène Lesparre 26/12/2024
Mechelen, 1940-1945. Biografie van een stad in oorlog Geert Clerbout en An Rydant 26/12/2024
De Psalmen van de Vroege Kerk vertaald uit de Septuaginta NN 26/12/2024
Nieuwe Testament met Joodse toelichtingen Amy-Jill Levine en Marc Zvi Brettler (red.) 26/12/2024
Stalingrad Vasili Grossman 26/12/2024
Geduld met God. Twijfel als brug tussen geloven en niet-geloven. Jubileumeditie Tomáš Halík 26/12/2024
Revolutiekoorts. Onrust en oproer in november 1918 Wouter Linmans 26/12/2024
Geef me de ruimte. Het eigenzinnige leven van Thea Beckman Vivian de Gier 26/12/2024
Wolf Lara Taveirne 26/12/2024
Verdraaid verleden. De zwarte bladzijden uit een familiealbum Joop Boelens 26/12/2024
Heilige woorden: een rondleiding door de geschriften van het Nieuwe Testament en het vroege christendom Danie͏̈l De Waele 15/12/2024
De engel van het verdwijnen. Roman (vert. Roel Schuyt) Slobodan Snajder 15/12/2024
Geweld. Een geschiedenis van het moderne Europa Maarten van Alstein 15/12/2024
De Bijbel. Een wereldgeschiedenis (vert. Mario Molegraaf) Bruce Gordon 15/12/2024
De terreur van het optimisme. Manon Roland en de Franse Revolutie Jelle Dehaen 15/12/2024
Alexander aan het einde van de wereld. De vergeten laatste jaren van Alexander de Grote (vert. Maarten van der Werf en Huub Stegeman) Rachel Kousser 15/12/2024
Achter de Muur. Oost-Duitsland, 1949-1990 Katja Hoyer 15/12/2024
Instagrammable. Kunst, beeld en sociale media Koenraad Jonckheere 15/12/2024
Spreken of breken Marlies van Bouwel 15/12/2024
12345678910...Laatste

Leo Gestel en Gustave De Smet, vluchtelingen – zielsverwanten

Hans Hagen
Leo Gestel en Gustave De Smet, vluchtelingen – zielsverwanten
Eburon, 2024, 124 blz., EUR 19,90
ISBN: 9789463015165

De Duitse inval in België in 1914 deed Gust De Smet (1877-1943)  samen met andere Vlaamse kunstenaars naar Nederland vluchten. In het najaar van 1914 waren 1 miljoen Belgische vluchtelingen in Nederland. De meesten keerden terug toen de bezetter beloofde dat ze veilig waren in het vaderland. Toch bleven ongeveer 150.000 Vlamingen bij onze Noorderburen wonen, onder hen Gustave De Smet en Frits van den Berghe. Leo Gestel (1888-1941), die meewerkte aan een solidariteitsactie voor de Belgische vluchtelingen, maakte tekeningen en aquarellen, waarvan de opbrengst gedeeltelijk ten goede kwam aan het comité voor vluchtelingenhulp. Gust De Smet kwam in Nederland al snel in contact met Leo Gestel en er ontstond een hechte relatie met de toonaangevende Nederlandse kunstenaar. De parallellen tussen beide kunstenaars zijn opvallend. Gestel (1881-1941) en De Smet (1877-1943) kregen allebei de eerste schilderlessen van hun vader en kozen op jonge leeftijd voor een leven als vrij kunstenaar. Ze behoorden elk in eigen land al gauw tot de voorhoede, die het klassieke academische wilde afschudden en op zoek gingen naar stijlvernieuwingen. In Nederland waren dat Gestel, Sluijters en Mondriaan; in Vlaanderen De Smet met onder meer van den Berghe en Permeke. Hun zoektocht naar vernieuwing bracht beiden uiteindelijk tot het expressionisme, waarbij De Smet sterk beïnvloed werd door de Nederlandse modernen. Begin jaren twintig keerde Gustave De Smet terug naar België. Kort daarna zocht Gestel na een buitenechtelijk avontuur zijn toevlucht tot de Leiestreek en woonde hij in het Heilig Huizeken te Drongen. Leo Gestel vond er rust te midden van zijn Belgische vrienden. Op zijn beurt onderging hij in de jaren 1925-1927de invloed van het Vlaams expressionisme. 
De band en wisselwerking tussen de twee schilders is de rode draad van een bescheiden, maar boeiende tentoonstelling in het Stadsmuseum van Woerden. De tentoonstelling ‘Leo Gestel – Gustave De Smet, vluchtelingen – zielsverwanten’ loopt tot en met 9 februari 2025 in het Stadsmuseum Woerden. De boeiende begeleidende publicatie van de hand van Hans Hagen, wordt afgesloten met een lijst van afbeeldingen, een literatuuroverzicht en een overzicht van de tentoongestelde werken in het Stadsmuseum Woerden. Warm aanbevolen!

[Geert Swaenepoel - 24/10/2024]