Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Het bewijs van mijn onschuld (vert. Dennis Keesmaat en Joris Vermeulen) Jonathan Coe 13/01/2025
Homo ludens. Proeve ener bepaling van het spel-element der cultuur. Bezorgd, geïllustreerd en toegelicht door Anton van der Lem Johan Huizinga 13/01/2025
Lichtvang Allard Schröder 10/01/2025
Ondraaglijke lichtheid Ilja Leonard Pfeijffer 10/01/2025
Een dag als een andere Diane Broeckhoven 10/01/2025
Het Baltisch station Thomas Heerma van Voss 10/01/2025
Luc. Luc De Vos 2014 hier Geert Bonne 10/01/2025
Blue Whisky Bart Chabot 10/01/2025
Vrijheid. Herinneringen 1954-2021 Angela Merkel (met Beate Baumann) 10/01/2025
Verzamelde gedichten Jean Pierre Rawie 10/01/2025
Vrouwen van papier Gita Deneckere, Iduna Paalman e.a. 10/01/2025
Alle tijden zijn onzeker Joke van Leeuwen 06/01/2025
Het mysterie van God (vert. Vincent Hunink; inl. Wim Verbaal) Anselmus van Canterbury 06/01/2025
Cadeaus. Klassieke wijsheid over geven en ontvangen Emilia Menkveld en Maurits Lesmeister 06/01/2025
Nederlandse kolonisten in Amerika en de Liga der Irokezen Willem F. Korthals Altes 06/01/2025
Inquisitie in de middeleeuwen. Veroordeeld tot de brandstapel Bernadette Demeulenaere 06/01/2025
Moeders, mystici en maîtresses. Vrouwen in de vroege middeleeuwen Luit van der Tuuk 06/01/2025
Onrust in Den Haag. Vier eeuwen oorlog, conflict en protest Marieke van Delft, Herman Rosenberg, Onno Sinke en Lex van Tilborg (red.) 06/01/2025
Ségurant. De drakenridder (vert. Nathalie Tabury en Annelies Kin) Emanuele Arioli 06/01/2025
Carthago: ooit verwoest, nooit verdwenen (Zenobiareeks 10) Diederik Burgersdijk en Dirk Vervenne (red.) 06/01/2025
12345678910...Laatste

Leo Gestel en Gustave De Smet, vluchtelingen – zielsverwanten

Hans Hagen
Leo Gestel en Gustave De Smet, vluchtelingen – zielsverwanten
Eburon, 2024, 124 blz., EUR 19,90
ISBN: 9789463015165

De Duitse inval in België in 1914 deed Gust De Smet (1877-1943)  samen met andere Vlaamse kunstenaars naar Nederland vluchten. In het najaar van 1914 waren 1 miljoen Belgische vluchtelingen in Nederland. De meesten keerden terug toen de bezetter beloofde dat ze veilig waren in het vaderland. Toch bleven ongeveer 150.000 Vlamingen bij onze Noorderburen wonen, onder hen Gustave De Smet en Frits van den Berghe. Leo Gestel (1888-1941), die meewerkte aan een solidariteitsactie voor de Belgische vluchtelingen, maakte tekeningen en aquarellen, waarvan de opbrengst gedeeltelijk ten goede kwam aan het comité voor vluchtelingenhulp. Gust De Smet kwam in Nederland al snel in contact met Leo Gestel en er ontstond een hechte relatie met de toonaangevende Nederlandse kunstenaar. De parallellen tussen beide kunstenaars zijn opvallend. Gestel (1881-1941) en De Smet (1877-1943) kregen allebei de eerste schilderlessen van hun vader en kozen op jonge leeftijd voor een leven als vrij kunstenaar. Ze behoorden elk in eigen land al gauw tot de voorhoede, die het klassieke academische wilde afschudden en op zoek gingen naar stijlvernieuwingen. In Nederland waren dat Gestel, Sluijters en Mondriaan; in Vlaanderen De Smet met onder meer van den Berghe en Permeke. Hun zoektocht naar vernieuwing bracht beiden uiteindelijk tot het expressionisme, waarbij De Smet sterk beïnvloed werd door de Nederlandse modernen. Begin jaren twintig keerde Gustave De Smet terug naar België. Kort daarna zocht Gestel na een buitenechtelijk avontuur zijn toevlucht tot de Leiestreek en woonde hij in het Heilig Huizeken te Drongen. Leo Gestel vond er rust te midden van zijn Belgische vrienden. Op zijn beurt onderging hij in de jaren 1925-1927de invloed van het Vlaams expressionisme. 
De band en wisselwerking tussen de twee schilders is de rode draad van een bescheiden, maar boeiende tentoonstelling in het Stadsmuseum van Woerden. De tentoonstelling ‘Leo Gestel – Gustave De Smet, vluchtelingen – zielsverwanten’ loopt tot en met 9 februari 2025 in het Stadsmuseum Woerden. De boeiende begeleidende publicatie van de hand van Hans Hagen, wordt afgesloten met een lijst van afbeeldingen, een literatuuroverzicht en een overzicht van de tentoongestelde werken in het Stadsmuseum Woerden. Warm aanbevolen!

[Geert Swaenepoel - 24/10/2024]