Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Het bewijs van mijn onschuld (vert. Dennis Keesmaat en Joris Vermeulen) Jonathan Coe 13/01/2025
Homo ludens. Proeve ener bepaling van het spel-element der cultuur. Bezorgd, geïllustreerd en toegelicht door Anton van der Lem Johan Huizinga 13/01/2025
Lichtvang Allard Schröder 10/01/2025
Ondraaglijke lichtheid Ilja Leonard Pfeijffer 10/01/2025
Een dag als een andere Diane Broeckhoven 10/01/2025
Het Baltisch station Thomas Heerma van Voss 10/01/2025
Luc. Luc De Vos 2014 hier Geert Bonne 10/01/2025
Blue Whisky Bart Chabot 10/01/2025
Vrijheid. Herinneringen 1954-2021 Angela Merkel (met Beate Baumann) 10/01/2025
Verzamelde gedichten Jean Pierre Rawie 10/01/2025
Vrouwen van papier Gita Deneckere, Iduna Paalman e.a. 10/01/2025
Alle tijden zijn onzeker Joke van Leeuwen 06/01/2025
Het mysterie van God (vert. Vincent Hunink; inl. Wim Verbaal) Anselmus van Canterbury 06/01/2025
Cadeaus. Klassieke wijsheid over geven en ontvangen Emilia Menkveld en Maurits Lesmeister 06/01/2025
Nederlandse kolonisten in Amerika en de Liga der Irokezen Willem F. Korthals Altes 06/01/2025
Inquisitie in de middeleeuwen. Veroordeeld tot de brandstapel Bernadette Demeulenaere 06/01/2025
Moeders, mystici en maîtresses. Vrouwen in de vroege middeleeuwen Luit van der Tuuk 06/01/2025
Onrust in Den Haag. Vier eeuwen oorlog, conflict en protest Marieke van Delft, Herman Rosenberg, Onno Sinke en Lex van Tilborg (red.) 06/01/2025
Ségurant. De drakenridder (vert. Nathalie Tabury en Annelies Kin) Emanuele Arioli 06/01/2025
Carthago: ooit verwoest, nooit verdwenen (Zenobiareeks 10) Diederik Burgersdijk en Dirk Vervenne (red.) 06/01/2025
12345678910...Laatste

Russisch fotoalbum (vert. Niek en Theo Hendriks)

Michael Ignatieff
Russisch fotoalbum (vert. Niek en Theo Hendriks)
Cossee, 2024, 336 blz., EUR 26,99
ISBN: 9789464521108

In het voorwoord bij de heruitgave van ‘Russisch familiealbum’ maakt Michael Ignatieff het volgende onderscheid: “De fotografie brengt de tijd tot staan en dist die ons weer op in verbrokkelde fragmenten. De herinnering integreert de visuele werkelijkheid binnen een mythisch weefsel.(…) De herinnering geneest de littekens van de tijd. De fotografie maakt aantekeningen bij de wonden.” In ‘Russisch familiealbum’, de met de Heinemann Prize bekroonde zoektocht naar zijn aristocratische voorouders, maakt Michael Ignatieff, historicus van opleiding, een strenge afbakening tussen de beheerste omgang met een familieverleden dat ons nieuwsgierig maakt en ons wellicht onbewust heeft bepaald, en een vrij, op de toekomst gericht “ik” dat aan de valstrik van de nostalgie wil ontsnappen. Gevoel en rede, objectiviteit en subjectiviteit staan hier tegenover elkaar en vullen elkaar aan. De Canadees Michael Ignatieff (°1947) is behalve schrijver en hoogleraar, een gewezen liberaal politicus en is niet toevallig de biograaf van Isaiah Berlin, zo wat dé filosoof van het moderne liberalisme. Zijn zoektocht begint bij zijn overgrootouders, in hoofdzaak langs vaderskant. Overgrootvader graaf Nicolaas Ignatieff (1832-1908) was een Russische diplomaat die, in naam van de tsaar en met grote gebiedsuitbreiding tot gevolg, de scheidingslijn tussen Rusland en China vastlegde, het verdrag tekende dat een eind maakte aan de Russisch-Turkse oorlog, te gast was bij Lord Salisbury op Hatfield House (dat hij weinig comfortabel en gastvrij vond) en in de smaak viel bij Bismarck en Disraeli. Later richtte hij als minister van Binnenlandse zaken de tsaristische geheime politie op (de beruchte Ochrana) en vaardigde hij anti-joodse wetten uit. Hij was een imponerende man, een panslavist en loyaal aanhanger van een autocratisch tsarendom. Nadat hij in ongenade was gevallen, trok hij zich depressief terug op zijn Oekraïens landgoed bij Kiev. Zijn zoon Paul was uit zachter hout gesneden. Voor zijn astmatische zenuwachtigheid werd hij in Parijs door de beroemde Charcot behandeld. Hij huwde de dochter van een Russische prins, en maakte indruk als gouverneur van Kiev en als progressief minister van onderwijs. Paul Ignatieff geloofde in een hervorming van de Russische staat tot een constitutionele monarchie, maar door zijn trouw aan de tsaar werd hij uiteindelijk tussen links en rechts fijngemalen. Na de nederlaag van het Russische leger in 1914, en zowel als gevolg van desorganisatie en onkunde als van revolutionair gekonkel, was het einde van een regime onvermijdelijk. De familie vluchtte naar een stadje in de Kaukasus waar Paul ternauwernood aan een executie door bolsjewieken ontsnapte. Met de hulp van hun jonge Engelse gouvernante (misschien het geheimzinnigste personage in het boek) bereikten ze Engeland, waar de Ignatieffs samen met een kleurrijke bende Russische vluchtelingen (“een Russisch circus”) en met weinig succes een boerderij in de buurt van Hastings uitbaatten. De jongste telg George was pas zes toen de Ignatieffs Rusland moesten ontvluchten. Hij belandde met zijn broers in Canada, waar hij huwde en waar Michael Ignatieff geboren werd. Archiefonderzoek, een fotoalbum, familieverhalen en twee reizen naar het Oekraïense landgoed en de graven van zijn voorouders onderbouwen dit boeiende familieverhaal waar de “grote” geschiedenis nooit veraf is. In een voorwoord geschreven na de Russische inval spreekt Michael Ignatieff de hoop uit dat in een onafhankelijk Oekraïne “de Oekraïners op een dag zullen accepteren dat die Russische graven van ons ook tot het erfgoed behoren van een vrij en onafhankelijk volk.” Zoals het een fotoalbum past is de tekst verlucht met oude foto’s.

[Johan De Haes - 24/10/2024]