Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Moederkoren Paul Demets 04/11/2025
Paradijs. Een nieuwe versie van Philoctetes van Sophocles (vert. Nathalie Tabury & Gaea Schoeters) Kae Tempest 04/11/2025
Vergeving. Een filosofische verkenning (vert. Ellis Booi) Vladimir Jankélévitch 04/11/2025
Coba Ritsema. Oog voor kleur Maaike Rikhof, Hanna Klarenbeek en Jet Sloterdijk 04/11/2025
Windhandel. Ooggetuigen van vijfhonderd jaar speculatie, euforie en verlies op de internationale beurzen Maarten Biermans 04/11/2025
Mesopotamië. Roman (vert. Tatjana Daan) Olivier Guez 04/11/2025
De kronieken van de dood. Opstand en executies in de Nederlanden Isabel Casteels 04/11/2025
Aesopus. Op de slavenmarkt in de oudheid Christian Laes 04/11/2025
Voor altijd. Een zelfportret in brieven (vert. en inl. Vincent Hunink) Plinius 04/11/2025
in het wit Roderik Six 04/11/2025
Donas, Archipenko & La Section d’Or. Betoverend modernisme Peter J.H. Pauwels & Adriaan Gonnissen (red.) 04/11/2025
Engel van de blauwe stad Carmen van Geffen 04/11/2025
Al wat leeft. De grote en dodelijke wedloop om al het leven te kennen (vert. Edzard Krol) Jason Roberts 27/10/2025
Onmogelijk (ver. Annemart Pilon) Erri di Luca 27/10/2025
Abd. De geschiedenis van slavernij en slavenhandel in de islamitische wereld (vert. Brenda Mudde en Maarten van der Werf) Justin Marozzi 27/10/2025
Deshima. Het dagelijks leven op de Nederlandse handelspost in Japan Anne Sey 27/10/2025
De Hanze. Opkomst en ondergang van een machtig handelsverbond (vert. Ger Meesters) Dick Harrison 27/10/2025
Stad van water en licht. Amsterdam, een geschiedenis in kaarten Kester Freriks en Reinder Storm 27/10/2025
Brancusi – de geboorte van moderne sculptuur. Meesterwerken uit de collectie van Centre Pompidou Ariane Coulondre (red.) 27/10/2025
Altijd te paard Iris Pronk 27/10/2025
12345678910...Laatste

Erich Heckel in Vlaanderen

Lieven Van Den Abeele
Erich Heckel in Vlaanderen
Mercatorfonds, 2024, 278 blz., EUR 60,00
ISBN: 9789462303812

Erich Heckel (1883-1970) kreeg als schilder en graveur vooral bekendheid als één van de oprichters van de kunstenaarsgroep Die Brücke, een groep in 1905 in Dresden werd opgericht en bestond tot 1913. Samen met de groep Der Blaue Reiter vormde ze de kern van het Duitse expressionisme. Ze wilden ‘een brug’ slaan tussen de traditionele Duitse kunst en het moderne expressionisme, waarbij de kunstenaar probeert door vorm en kleur het innerlijke gevoelsleven weer te geven in plaats van de objectieve werkelijkheid. Heckel is vooral bekend van zijn houtgravures. Dit najaar loopt in het Museum voor Schone Kunsten, Gent een tentoonstelling onder de titel ‘Erich Heckel in Vlaanderen’. Daarin wordt de periode van de Eerste Wereldoorlog belicht, waarin Erich Heckel als verpleger voor het Rode Kruis in Roeselare, Oostende en Gent werkte. Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog is Heckel een jonge dertiger. Toch heeft hij in Duitsland al naam gemaakt als kunstenaar. Walter Kaesbach, een conservator van de Berlijnse Nationalgalerie, leidt de hospitaaltrein. Ook andere schilders en schrijvers maken deel uit van het noodhospitaal dat in het station van Oostende een soort kunstenaarskolonie. Heckel leert er James Ensor kennen. Belangrijk is ook de vriendschap met zijn medeverpleger, de jonge dichter Ernst Morwitz, wiens literaire wereld een belangrijke invloed heeft op Heckels plastisch werk. Heckel wordt geboeid door de Vlaamse landschappen en steden en de altijd weer wisselende luchten en wolkenpartijen. In zijn dikwijls bijgekleurde houtgravures brengt hij de angst en het leed van de soldaten expressief in beeld. De tentoonstelling in het Museum voor Schone Kunsten, Gent loopt nog tot en met zondag 26 januari 2025 en is opgebouwd uit werken in eigen bezit, afkomstig uit het legaat Tony Simon-Wolfskehl (1991), waaronder Heckels schilderij ‘Hauser am Morgen’ uit 1917, een Brugs stadsgezicht. Daarnaast is er werk van particuliere bruikleengevers en van de Nachlass Erich Heckel, de Erich-Heckel-Stiftung en het Brücke-Museum in Berlijn. De curator van de tentoonstelling, Lieven Van Den Abeele, tekent ook voor de bijhorende catalogus. In het eerste hoofdstuk schetst de auteur in een diepgravend essay de plaats van Heckel binnen de nieuwe Duitse kunst. De hoofdstukken daarna volgen Erich Heckel nauwgezet op zijn opeenvolgende standplaatsen in Vlaanderen tijdens de Grote Oorlog. Veel aandacht gaat naar de kunstenaarskolonie Oostende en Heckels contact met James Ensor. Na zijn verblijf in Gent-Sint-Pieters volgt een terugkeer naar de zee, naar Oostende. Aandacht gaat ook naar de landschappen en marines die tot de beste werken uit Heckels Vlaamse periode behoren. Ook collega-kunstenaars van Heckel die in Vlaanderen beland waren komen aan bod, net als de versterkte samenwerking met Ensor, met het einde van Wereldoorlog I in zicht. Het afsluitend hoofdstuk nelicht de ontwikkeling van Heckel tot ‘stille expressionist’. Daarna volgen nog het notenapparaat, een dankbetuiging, een lijst van de tentoongestelde werken en documenten, een bibliografie en fotoverantwoording. “Erich Heckel in Vlaanderen” is een fraai uitgegeven tentoonstellingscatalogus, maar door de omvang en diepgang van auteur en curator Lieven Van den Abeele meteen ook een naslagwerk over een belangrijke episode in het leven van Heckel.

[Geert Swaenepoel - 04/11/2024]