Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Het bewijs van mijn onschuld (vert. Dennis Keesmaat en Joris Vermeulen) Jonathan Coe 13/01/2025
Homo ludens. Proeve ener bepaling van het spel-element der cultuur. Bezorgd, geïllustreerd en toegelicht door Anton van der Lem Johan Huizinga 13/01/2025
Lichtvang Allard Schröder 10/01/2025
Ondraaglijke lichtheid Ilja Leonard Pfeijffer 10/01/2025
Een dag als een andere Diane Broeckhoven 10/01/2025
Het Baltisch station Thomas Heerma van Voss 10/01/2025
Luc. Luc De Vos 2014 hier Geert Bonne 10/01/2025
Blue Whisky Bart Chabot 10/01/2025
Vrijheid. Herinneringen 1954-2021 Angela Merkel (met Beate Baumann) 10/01/2025
Verzamelde gedichten Jean Pierre Rawie 10/01/2025
Vrouwen van papier Gita Deneckere, Iduna Paalman e.a. 10/01/2025
Alle tijden zijn onzeker Joke van Leeuwen 06/01/2025
Het mysterie van God (vert. Vincent Hunink; inl. Wim Verbaal) Anselmus van Canterbury 06/01/2025
Cadeaus. Klassieke wijsheid over geven en ontvangen Emilia Menkveld en Maurits Lesmeister 06/01/2025
Nederlandse kolonisten in Amerika en de Liga der Irokezen Willem F. Korthals Altes 06/01/2025
Inquisitie in de middeleeuwen. Veroordeeld tot de brandstapel Bernadette Demeulenaere 06/01/2025
Moeders, mystici en maîtresses. Vrouwen in de vroege middeleeuwen Luit van der Tuuk 06/01/2025
Onrust in Den Haag. Vier eeuwen oorlog, conflict en protest Marieke van Delft, Herman Rosenberg, Onno Sinke en Lex van Tilborg (red.) 06/01/2025
Ségurant. De drakenridder (vert. Nathalie Tabury en Annelies Kin) Emanuele Arioli 06/01/2025
Carthago: ooit verwoest, nooit verdwenen (Zenobiareeks 10) Diederik Burgersdijk en Dirk Vervenne (red.) 06/01/2025
12345678910...Laatste

Marefrima

Stefaan Pennynck
Marefrima
Ambilicious, 2024, 31 blz., EUR 16,00
ISBN: 9789493366336


In mei 2015 vond op de Oosteroever in Oostende het project ‘De zeekaravaan’ plaats, waarbij theaterproducties gebracht werden op het voormalig oosterstaketsel en in leegstaande fabriekspanden.  Die zouden plaats moeten maken voor den bouw van appartementen op de site.  Voor zijn kortverhaal ‘Marefrima’ keert Stefaan Pennynck terug naar het evenement om herinneringen op te halen aan wat eertijds het kloppende hart was van de Oostendse zeevisserij en alles wat ermee te maken had. Hoofdfiguur in het verhaal is Rino, die met zijn zoontje Jules deelneemt aan de ‘zeekaravaan’. Op hun tocht passeren ze het ‘Marefrima’-gebouw, ooit de plaats waar de firma van Rino’s vader was gevestigd, maar nu een desolate en verlaten plek waar alleen nog vergeten visbakken en Sint-Jacobsschelpen herinneren aan de tijd van weleer. Voor Rino komt de confrontatie wel hard aan: hoe zijn vader de eenzame strijd die hij voerde tegen de projectontwikkelaars die een exclusieve woonzone wilden creëren, heeft verloren en er fysiek onderdoor is gegaan. Aan dit thema verbindt Pennynck dan verder de liefde tussen Rino en Cindy, die voor korte tijd werkzaam was in de ‘Marefrima’. Hoe sterk ook Rino wordt aangegrepen door de herinneringen, het is hun zoontje Jules die relativerend het laatste woord krijgt en om een ijsje vraagt. Binnen het kader van een (ultra-)kort verhaal, mooi opgelucht met kleurrijke schilderijen van Marieke Janssen, illustreert Stefaan  Pennynck hoe kleine familiebedrijven het moeten afleggen tegen de macht van het kapitaal, of zoals de deurwaarder het uitdrukt: ‘ ‘t zijn grote  jongens  die hier willen komen spelen.’ . 

[Jooris van Hulle - 26/11/2024]