Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Mozart. De muziek, de mens, de vrijmetselarij David Vergauwen 21/04/2025
Kunst en leven in Rembrandts tijd Birgit Boelens, Paul Mosterd, Elizabeth Nogrady en Arthur R. Wheelock jr. (red.) 21/04/2025
Alexander de Grote. Triomf en tragiek van een veldheer. Vertaald door Julius Roos Quintus Curtius Rufus 21/04/2025
Complete gedichten. Met Latijnse tekst. Ingeleid, vertaald en van aantekeningen voorzien door Ype de Jong Catullus 21/04/2025
Kalendergedichten. Fasti. Vertaald, ingeleid, en van aantekeningen voorzien door Piet Schrijvers Ovidius 21/04/2025
Gedaantewisselingen. Metamorfosen. Vertaald, ingeleid, en van aantekeningen voorzien door Piet Schrijvers Ovidius 21/04/2025
Zingen in het donker Nescio 21/04/2025
De drogreden Jo Claes 21/04/2025
Nederlandse bestuurders tijdens de Tweede Wereldoorlog. Trouw aan volk, vijand en vaderland Susan Scherpenisse, Ingrid van der Vlis, Jan Julia Zurné, Anne Petterson en Wim van Meurs 16/04/2025
Laat alleen rode bloemen bloeien. Wie telt mee in het China van Xi Jinping? Emily Feng 16/04/2025
De man in cel 401. De oorlogsjaren van Simon Willemse John Brosens 16/04/2025
Anselmus Poneli en Perry Pierik De kunst is een gulzig monster. Brieven 2018-2020 16/04/2025
De tegenstoot. Grebbeberg 12 en 13 mei 1940. Bataljon Jagers gesteld voor onmogelijke opdracht Jaap A. Kip 16/04/2025
Wilhelmus. Mijn grootvader bij de Waffen-SS Tim Berbers 12/04/2025
Wereldsteden van de Lage Landen. Stadsgeschiedenis van Nederland en België Nadia Bourras, Jan Hein Furnée, Hilde Greefs e.a. (red) 12/04/2025
Eeuwen des onderscheids. Een geschiedenis van middeleeuws Europa. Herziene uitgave Wim Blockmans en Peter Hoppenbrouwers 12/04/2025
De verre uithoeken van de bekende wereld. Een nieuwe geschiedenis van de oude beschavingen (vert. Aad Janssen en Joost Pollmann) Owen Rees 12/04/2025
Rexit. Leopold III en het tragische misverstand Vincent Stuer 12/04/2025
De geboorte van New York. Hoe het Nederlandse Manhattan in Engelse handen kwam (vert. Catalien van Paassen, Willem van Paassen en Jan Willem Reitsma) Russell Shorto 12/04/2025
De geboorte van de stad. Op zoek naar middeleeuws Amsterdam Emma Los en Erik Schmitz (red.) 12/04/2025
12345678910...Laatste

Het verhaal van chevalier Des Grieux en Manon Lescaut (ver. Martin de Haan)

Abbé Prévost
Het verhaal van chevalier Des Grieux en Manon Lescaut (ver. Martin de Haan)
Athenaeum - Polak & Van Gennep, 2024, 229 blz., EUR 22,99
ISBN: 9789025307400

De titel ‘Manon Lescaut’ is een verkorting van ‘Histoire du chevalier Des Grieux et de Manon Lescaut’ (1731). De korte roman maakte deel uit van een 7-delige reeks ‘Memoires et aventures d’un homme de qualité qui s’est retiré du monde’. De auteur was l’Abbé Prévost, een geestelijke met militaire en vooral literaire ambities die voor een avontuurlijk leven vol afwisseling hebben gezorgd. Antoine François Prévost was een veelschrijver, maar alleen ‘Manon Lescaut’ is door de lof van onder meer Flaubert en Cocteau en de operabewerkingen van Massenet en Puccini, bekend gebleven. De “homme de qualité” of “man van stand” waarvan sprake is een zeventigjarige markies die in de introductie van deze raamvertelling uitweidt over de twee ontmoetingen met de verlopen chevalier  de Grieux, die hem zijn levensverhaal vertelt. Dat wordt gepresenteerd als “een morele verhandeling, op aangename wijze vertaald naar de praktijk.” Maar het is de praktijk, gestuurd door hartstocht en sentiment, die de aandacht van de lezer gaande houdt. De jonge erfgenaam en voorbeeldig student, voorbestemd om een Maltese ridder te worden, raakt smoorverliefd op een ongewoon knap meisje dat op weg is om als non gedwongen in een klooster te treden. De jongeman en zijn Manon duiken allebei onder in Parijs. Van dan af verlopen  de gebeurtenissen in een zich herhalend patroon. Manon is een hartstochtelijke minnares maar verslaafd aan luxe die bij haar elke morele scrupule naar de achtergrond doet verdwijnen. De jongeman gaat gokken, lenen, stelen, begaat zelfs een moord om zijn geliefde tevreden te houden, maar vreselijke tegenslagen laten hem telkens berooid achter. De pijn en jaloersheid wanneer Manon rijke en adellijke minnaars inschakelt om hun “train de vie” te vervolgen, duwt hem verder het slechte pad op, ondanks de raad van zijn trouwe en deugdzame vriend Tiberge en zijn strenge maar vergevingsgezinde vader. Manon en haar minnaar ontsnappen net als Casanova aan uitzichtloze opsluitingen. Martin de Haan wijst in zijn inleiding op de scherpe uitbeelding van het Ancien Regime waarin de seksuele hypocrisie hoogtij vierde (“De dwaasheid van de rijken en de machtigen is een voortreffelijke inkomstenbron voor de kleine man”). Bij de verstandige en deugdzame chevalier is het de onweerstaanbare seksuele hartstocht die hem tot een slaaf en ongeleid projectiel maakt (“Al mijn gevoelens waren één lange afwisseling van haat en liefde, hoop en wanhoop, afhankelijk van de gedaante waarin Manon zich aan me voordeed.”) Tot net voor het dramatische einde in New Orleans, blijft Manon een raadselachtig, betoverend en wispelturig wezen, bekeken uiteraard door de ogen van de verliefde jongeman. Is dit vrouwelijke toonbeeld van trouweloosheid enigszins naïef of juist uiterst gewiekst? Martin de Haan zorgde voor een vlotte vertelling en nam enkele taalkundige vrijheden met de vertaling om eentonigheid en herhaling te vermijden. ‘Manon Lescaut’ is een klassieke 18de-eeuwse uitbeelding van de “clash” tussen hartstocht, moraal en maatschappij en als dusdanig interessant en blijvend leesbaar, zij het zonder de literaire kwaliteiten die zijn tijdgenoten  Laurence Sterne en Denis Diderot onvergetelijk hebben gemaakt.

[Johan De Haes - 06/01/2025]