Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
De onwaardigen (vert. Maud Jenje) Roy Jacobsen 22/03/2025
Heksenjacht. Een geschiedenis over angst, repressie en vrouwenhaat Dick Harrison 22/03/2025
Gevecht om de troon. De Rozenoorlogen en de opkomst van de Tudors Dan Jones 22/03/2025
Vorsten van Albion. Het huis Plantagenet, vormgevers van Engeland Dan Jones 22/03/2025
Brieven van een bejaard man. Epystole seniles (vert. en aant. Chris Tazelaar) Francesco Petrarca 22/03/2025
Griekse democratie. Democratische politiek in het klassieke Athene Frits Naerebout 22/03/2025
Wij die worstelen met God. Waarnemingen van het goddelijke (vert. Mario Molegraaf) Jordan B. Peterson 22/03/2025
Aardbeien (vert. Els Snick; ill. Koen Broucke) Joseph Roth 22/03/2025
Gen F – 75 jaar figuratieve kunst Harry Tupan, Annemiek Rens, Barber van der Laan 18/03/2025
De sigarenkoker van dr. Kordt. De samenzwering van twee Duitse diplomaten tegen Hitler Hans Glaubitz 18/03/2025
Danser (vert. Frans van der Wiel) Colum McCann 18/03/2025
Dirck van Hoogstraten (1596-1640). Leven en werk van de schilder Michiel Roscam Abbing en Robert Schillemans 18/03/2025
Machtsovername. Hoe Hitler Duitsland in zijn greep kreeg Timothy Ryback 18/03/2025
Briefwisseling 1968-1986. Bezorgd door Lodewijk Verduin; nawoord Merijn de Boer Jeroen Brouwers en Geert van Oorschot 18/03/2025
Tussen hemel en oorlog. Kunst en religie in het interbellum Rozanne de Bruijne (red.) 18/03/2025
Geschrapt, uitgegomd, gewist. Hoe vrouwen uit de geschiedenis zijn geschreven Titiou Lecoq 15/03/2025
Coudenberg. Het verdwenen Versailles van België Vincenzo De Meulenaere 15/03/2025
Rusland begint hier. Het leven van gewone Russen, heimwee naar de Sovjet-Unie en de populariteit van Poetin Howard Amos 15/03/2025
Zwijnestaarten van Ieper Geert Koevoets 15/03/2025
Ooggetuigen van het antisemitisme. Europese Jodenhaat in meer dan veertig teksten Emile Schrijvers en Ruth Peeters 15/03/2025
12345678910...Laatste

Lichtvang

Allard Schröder
Lichtvang
De Arbeiderspers, 2024, 63 blz., EUR 20,00
ISBN: 9789029553094

Met ‘Lichtvang’ keert Allard Schröder, nadat hij in 2011 de bundel ‘Het meisje met de afstandsbediening’ publiceerde, terug naar de poëzie. Meer dan ooit maakt op de achtergrond van de verzen ‘de grote vereffenaar’, waarvan sprake in het In Memoriam-gedicht voor M.W. (Menno Wigman), zijn opwachting. Zelf kijkt Schröder bij monde van het lyrische ik naar de ultieme confrontatie met wat ons als mensen uiteindelijk allemaal te wachten staat. De enig mooie slotstrofe van de bundel spreekt voor zichzelf: ‘Uiteindelijk zal ik een herfstblad zijn / en rood en bedachtzaam wikkend en wegend / uit de hemel komen zweven / om me voorzichtig neer te vlijen / op wat me al is voorgegaan / om ermee tot humus te vergaan / voor wie na ons komt. // Mooi einde.’ (p. 63) Licht en donker bepalen de contouren van de gang doorheen het leven, zoals Allard Schröder die heeft ervaren. In het openingsgedicht van de bundel wordt het kind centraal gesteld:  ‘het kind dat hij ooit was, leerde de mensenpas, / zich alvast buigend onder de lasten van later. / Tot een ochtend, nat nog van zijn geboorte, / zijn licht in de druppels dauw liet vonken / en het kind dat de dag in kwam voor het eerst / de schittering ving waarin alles al was en waarvoor / het duizelend de ogen sloot’ (p. 7-8)  Wisselend van invalshoek (een aantal gedichten brengt het lyrisch ik in kaart, in andere wordt geopteerd voor een meer afstandelijke benadering), variërend in de vorm (terzinen, kwatrijnen, enkele keren een sonnet, maar even vaak een vrijere strofebouw) verwoorden de gedichten van Allard Schröder de omzichtige manier waarop hij tegen het leven aankijkt. De kleine anekdotiek van een leven (zoals bijv. het gedicht over een vrouw die naar buiten komt, ‘het is zo’n dag dat alles zich in klaterende kleuren laat zien’, maar onwetend is dat haar levenslot al bepaald is, drie oudjes hebben de draad van de vrouw opgepakt en meegeweven) wordt ingekleurd door het einde dat zich nog wel schuil houdt, maar niet af  te wenden is. Zo is er ook Gaius Gessius Calvus, ‘geen groot man, verre van, de geschiedenis / heeft enkel zijn naam onthouden en zijn bijnaam’, die zich op weg begeeft naar de tempel van Venus en hoopt dat hij er zijn geliefde zal ontmoeten, maar: ‘Als hij straks sterft, zal hij voor ons geen gat in de tijd achterlaten – / hoogstens voor zijn zoon en hopelijk voor Musilla.’ (p. 57-58) De gedichten uit ‘Lichtvang’ tonen zich pas na herhaalde lectuur in hun volle rijkdom aan ideeën en in hun doordachte poëticale uitwerking aan de lezer. Schröder laat, zonder opdringerigheid, klanken echoën (‘en almaar zwoegt en ploegt het bloed voort’ – p. 7), hij verweeft reminiscenties in zijn verzen aan de dichters die – naar ik mag veronderstellen – hem mee de weg naar  de poëzie hebben gewezen. Een paar voorbeelden hier: ‘en dan ik, mijn god, ik / in het diepst van mijn gedachten’ (W. Kloos), de drie oudjes uit het hierboven reeds aangehaalde vers (de schikgodinnen), ‘rozenvingerig lichtend likt de ochtend de nacht’ (Homerus), ‘toen er boven alle heuvelen geen zuchtje wind meer was’ ( Goethe) en, in het gedicht voor Menno Wigman, ‘’nog die ene adem dan, daarna viel hij uit de tijd’( David Grossman en diens ‘Uit de tijd vallen’, de roman die hij schreef ter nagedachtenis van zijn gesneuvelde zoon). Het moge duidelijk zijn: Allard Schröder heeft met ‘Lichtvang’ een bundel gecomponeerd die tot de hoogtepunten behoort van het voorbije letterenjaar.

[Jooris van Hulle - 10/01/2025]