Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Reis naar Laredo (vert. W. Hansen) Arno Geiger 13/06/2025
Aan deze kant van de rivier (vert. Saskia Peterzon-Kotte) Alessandro Selmi 13/06/2025
Dromen van een nieuwe morgen. Thuiskomen in een vernieuwd christendom (vert. Kees de Wildt) Tomáš Halík 13/06/2025
In een wankele wereld. Over zingeving in de moderne tijd Frederiek Depoortere 13/06/2025
Zwarte september Sandro Veronesi 13/06/2025
Een nieuw geluid. De geboorte van de moderne poëzie in Nederland 1900-1940 Gillis Dorleijn en Wiljan van den Akker 13/06/2025
Dodenmasker Christian de Coninck 13/06/2025
Het verdeelde land. België, 1830-2025 Rolf Falter 13/06/2025
Kroniek der Jodenvervolging, 1940-1945 Abel J. Herzberg 13/06/2025
De huid Curzio Malaparte 13/06/2025
De grenshonden Marie-Luise Scherer 13/06/2025
Voor alles komt de daad. De broers Rosselli tegen Mussolini Luc Rasson 13/06/2025
Een lied dat niet sterven zal. Het rusteloze leven van Willem Pijper (1894-1947) Arthur van Dijk 13/06/2025
Het mysterie van de vrouw zonder hoofd. Roman (vert. Marijke Arijs) Myriam Leroy 13/06/2025
Arm Ding (vert. Robbert-Jan Henkes) Alasdair Gray 13/06/2025
Boek van Troost. Boek van Hoop. Middeleeuwse getijdenboeken en hun lezers Evelien Hauwaerts, Emma De Nil en Caroline Van Cauwenberge (red.) 13/06/2025
Van glas. Gemaakt in de oudheid René van Beek (red.) 13/06/2025
Tijd van leven - leven van de tijd. Brieven 2024 Perry Pierik en René van Rooij 13/06/2025
Koningsdrama. De tragische geschiedenis van Richard II en Hendrik IV (vert. Roelof Posthuma) Helen Castor 13/06/2025
Tumult. De muziek van de twintigste eeuw in 32 meesterwerken Gerrit Valckeniers 13/06/2025
12345678910...Laatste

Het bos en de rivier. Over Anselm Kiefer en zijn kunst

Karl Ove Knausgård
Het bos en de rivier. Over Anselm Kiefer en zijn kunst
Athenaeum - Polak & Van Gennep, 2025, 170 blz., EUR 22,99
ISBN: 9789025318314

Karl Ove Knausgård lezen ervaar ik steeds als een weldaad en wanneer de Noorse schrijver het een boek lang over Anselm Kiefer heeft kan de vreugde niet op. Twee ernstige stervelingen bij elkaar, zo lijkt het, de ene een graver in eigen verleden en ziel, de andere een graver in het verleden en de ziel van Duitsland en bij uitbreiding van heel de mensheid. Kiefer is de kunstenaar die mythe en werkelijkheid in elkaar laat overlopen en Duitsland met de neus op zijn oorlogsverleden duwde. Alleen asgrauw en grijs en de donkere zwaarte van gestold lood konden de gruwel ervan vertolken. Nochtans waren het Kiefers kleurrijke aquarellen die Knausgård zó nieuwsgierig maakten dat hij de kunstenaar wou ontmoeten. Wie was die man die zo’n beladen, monumentale en ongenaakbare werken maakte en tegelijk zo aanraakbaar overkwam in zijn aquarellen?
De schrijver bezocht de kunstenaar verschillende malen en leerde hem kennen als een extraverte, doch ondoorgrondelijke figuur, die zijn ‘binnenwereld’ handig verbergt achter uitgelaten gebabbel en theatrale ensceneringen. Een rusteloos heerschap ook, dat talloze projecten tegelijk heeft lopen en zich graag laat fêteren op recepties en diners. Wie was die schepper die zich als een god ‘tussen hemel en aarde bewoog’ en zich tegelijk als een ‘kindkoning’ gedroeg? Welke verbanden lagen er tussen zijn leven en werk? 
Zeven ontmoetingen lang, gespreid over bijna evenveel jaren en locaties, doet Knausgård erover om enige hoogte te krijgen van Kiefer. In het trage, onderzoekende ritme, zoals we dat van Knausgård gewend zijn, beschrijft hij het moeizaam peilen naar de bron waaruit Kiefers kunst opwelt, en volledig bevredigend wordt het nooit. Kiefer ontwijkt de vragen over zijn werk en laat alleen een inkijk in zijn kinder- en studententijd toe. Precies die ongrijpbaarheid, aangevuld met de beschrijvingen van de ontmoetingen en bedenkingen over wat kunst onderscheidt van de werkelijkheid, maakt dit boekje tot een eerlijke en weerbarstige zoektocht. Een zoektocht die uitkomt bij het bos en de rivier en bij de vaststelling dat Kiefers kunst buiten hem wordt gecreëerd, ‘dat zijn kunst een plaats is, de plaats waar hij naar binnen gaat wanneer hij verf, lood, stro en as laag voor laag op een doek aanbrengt’. 

[Sabine Alexander - 05/05/2025]