Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
De mango van Mao. En ander fruit dat geschiedenis schreef (vert. Heijo Alting) Federico Kukso 23/06/2025
Een kwestie van uitvoering. De gemeente Amsterdam onder Duitse bezetting Jeroen Kemperman 23/06/2025
Voor God en den Congo! Het wel en wee van een afvallige Witte Pater (1880-1957) Wilbert Smulders 23/06/2025
De sprong in het licht. Marlow Moss (1889-1958) Florette Dijkstra 23/06/2025
Nog altijd storm (vert. Miek Zwamborn) Peter Handke 23/06/2025
De 44 beste gedichten van de Herman de Coninckprijs 2025 Erwin Jans e.a. 23/06/2025
De kortste geschiedenis van China (vert. Pon Ruiter) Linda Jaivin 23/06/2025
Seks, drugs en rock 'n' roll in Rembrandts tijd Benjamin B. Roberts 23/06/2025
Dievenland. Overleven in de middeleeuwen Janna Coomans 23/06/2025
Best of Buitengewoon Belgisch Bouwen 10. De 50 beste woningen uit 10 jaar ‘Buitengewoon Belgisch Bouwen’ Frank Berckmans en Grégory Mees 23/06/2025
De elementen Tom Van de Voorde 19/06/2025
Romeins verblijf. Voorwoord Jean Pierre Rawie Antoine Bodar 19/06/2025
De bandagist Marente de Moor 18/06/2025
Verzameld werk, deel 1(de romans) en deel 2 (de verhalen) Marga Minco 18/06/2025
Hans Op de Beeck. Nachtreis Carmen Willems, Luk Lemmens, Annelien De Troij, Stéphane Symons en Hans Op de Beeck 18/06/2025
De weg. De Spaanse oorlog in Marokko Arturo Barea 18/06/2025
Achtung! Ich knipse! Duitse soldaten fotograferen in bezet Nederland Gerard Groeneveld 18/06/2025
En ineens was het oorlog. Mei 1940 in beeld Erwin van Loo (samensteller) 18/06/2025
Ossip Zadkine. Mens, Mythe & Metamorfose Feico Hoekstra 18/06/2025
Reis naar Laredo (vert. W. Hansen) Arno Geiger 13/06/2025
12345678910...Laatste

Reis naar Laredo (vert. W. Hansen)

Arno Geiger
Reis naar Laredo (vert. W. Hansen)
De Bezige Bij, 2025, 251 blz., EUR 23,99
ISBN: 9789403130057

De Oostenrijkse schrijver Arno Geiger (°1968) is al vaak met literaire prijzen bekroond. Verleden jaar is ‘Reis naar Laredo’ verschenen. De roman opent met de onderdompeling van een oude, uitgeleefde man in een badkuip op de binnenplaats van een klooster. Het zal de lezer al snel dagen dat het om keizer Karel gaat, die in 1555, nauwelijks vijfenvijftig jaar oud, troonafstand deed en zich terugtrok in het klooster van Yuste, waar hij in 1558 overleed. Karel is een oude jichtige en kreupele man, doodvermoeid na een slopend leven als machtigste vorst van een door oorlogen en godsdiensttwisten verscheurd en door de Turken bedreigd Europa. Het is een man die zich pijnlijke vragen stelt over de macht die hij uitoefende en de beslissingen die hij nam. Hij vraagt zich af of hij nu eindelijk een vrij man kan zijn en zijn verleden achter zich kan laten, en droomt ervan zich symbolisch van alle smet te zuiveren na een duik in de zee bij Laredo, een kustplaatsje in het Noordoosten van Spanje. Samen met zijn bastaardzoon Geronimo, een toonbeeld van onschuld en jeugd, trekt hij er in het geheim op uit. Eerst redt hij twee “cagots” uit de handen van “lynchende” burgers. Cagots waren geminachte randfiguren in Noord-Spanje en Zuid-Frankrijk. Samen met deze jongen en dit meisje belanden de ex-keizer en zijn bastaardzoon  in een “dode” mijnstad. Daar trekken zij in bij een kwaadaardige waard, aan wie zij met moeite ontsnappen. Een gevangen “grijpvogel” of griffioen geeft het verhaal een fantastische draai. Uiteindelijk duikt Karel in zee Laredo. Hij  heeft zijn identiteit nooit prijsgegeven aan zijn reisgezellen, ook niet aan zijn zoon. “Karel leunde achterover en de volgende golf brak boven zijn hoofd, en het water schoot onder hem door, hief hem op, het draaide hem om, en dat was het.” Ware het niet dat de lezer vervolgens getuige is van de aflegging van Karels afgepeigerde lichaam, zodat hij gaat vermoeden dat al het voorgaande een droom was van de stervende keizer, een verhaal dat aan zijn verlangen naar verloren eenvoud, liefde, vriendschap en vrijheid gestalte gaf.  ‘Reis naar Laredo’ sluit aan bij twee genres: de historische vertelling – herkenbaar in de sporadische en summiere herinneringen van Karel – en de fabel, die de poëtische vormgeving bepaalt. Helaas blijft de zich bevragende keizer in zijn schuldbewustzijn en verlangen te weinig historisch ingevuld, en is er te weinig innerlijke dramatiek om te overtuigen en de vertelling boeiend te houden. Het bleef me allemaal te zweverig. 

[Johan De Haes - 13/06/2025]