Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
De mango van Mao. En ander fruit dat geschiedenis schreef (vert. Heijo Alting) Federico Kukso 23/06/2025
Een kwestie van uitvoering. De gemeente Amsterdam onder Duitse bezetting Jeroen Kemperman 23/06/2025
Voor God en den Congo! Het wel en wee van een afvallige Witte Pater (1880-1957) Wilbert Smulders 23/06/2025
De sprong in het licht. Marlow Moss (1889-1958) Florette Dijkstra 23/06/2025
Nog altijd storm (vert. Miek Zwamborn) Peter Handke 23/06/2025
De 44 beste gedichten van de Herman de Coninckprijs 2025 Erwin Jans e.a. 23/06/2025
De kortste geschiedenis van China (vert. Pon Ruiter) Linda Jaivin 23/06/2025
Seks, drugs en rock 'n' roll in Rembrandts tijd Benjamin B. Roberts 23/06/2025
Dievenland. Overleven in de middeleeuwen Janna Coomans 23/06/2025
Best of Buitengewoon Belgisch Bouwen 10. De 50 beste woningen uit 10 jaar ‘Buitengewoon Belgisch Bouwen’ Frank Berckmans en Grégory Mees 23/06/2025
De elementen Tom Van de Voorde 19/06/2025
Romeins verblijf. Voorwoord Jean Pierre Rawie Antoine Bodar 19/06/2025
De bandagist Marente de Moor 18/06/2025
Verzameld werk, deel 1(de romans) en deel 2 (de verhalen) Marga Minco 18/06/2025
Hans Op de Beeck. Nachtreis Carmen Willems, Luk Lemmens, Annelien De Troij, Stéphane Symons en Hans Op de Beeck 18/06/2025
De weg. De Spaanse oorlog in Marokko Arturo Barea 18/06/2025
Achtung! Ich knipse! Duitse soldaten fotograferen in bezet Nederland Gerard Groeneveld 18/06/2025
En ineens was het oorlog. Mei 1940 in beeld Erwin van Loo (samensteller) 18/06/2025
Ossip Zadkine. Mens, Mythe & Metamorfose Feico Hoekstra 18/06/2025
Reis naar Laredo (vert. W. Hansen) Arno Geiger 13/06/2025
12345678910...Laatste

De sprong in het licht. Marlow Moss (1889-1958)

Florette Dijkstra
De sprong in het licht. Marlow Moss (1889-1958)
Querido, 2025, 438 blz., EUR 32,99
ISBN: 9789021476773

Sinds Germaine Greer in 1979 haar boek “Vrouwenwerk. Wedloop vol hindernissen” schreef is de zoektocht naar vrouwelijke kunstenaars begonnen, aanvankelijk nog aarzelend, vandaag exploderend in een veelheid aan publicaties over vrouwen die kunst maakten maar systematisch over het hoofd gezien werden. De Engelse Marlow Moss (geboren Marjorie Moss) was een van hen. In Parijs ging ze in de leer bij Fernand Léger, was lid van de groep Abstraction-Création en veroverde haar plek binnen de avant-garde. Ze maakte abstract werk, zowel twee- als driedimensionaal, dat aansloot bij Mondriaan  – de dubbele lijn, waar Mondriaan ook mee aan de slag ging, zou háár inventie geweest zijn – en de constructivisten, maar waar ze een eigen draai aan gaf vanuit haar persoonlijke visie op ruimte, beweging en licht. Ook privé volgde ze haar eigen weg: ze kleedde zich steevast in rijkostuum en leefde vanaf 1929 samen met de Nederlandse schrijfster Netty Nijhoff. Na haar dood werd Moss door musea en kunsthistorici weggezet als een onbelangrijke epigoon van haar mannelijke collega’s. Ook de feministische kunstkritiek liet haar links liggen omdat haar ‘rationeel’ en dus ‘typisch mannelijk’ werk als irrelevant voor de feministische zaak werd beschouwd. Het feit dat Moss zich na 1940 terugtrok in Cornwall en een belangrijk deel van haar vooroorlogs werk in de oorlog verloren ging, droeg bij aan haar onzichtbaarheid.
Florette Dijkstra kwam Marlow Moss voor het eerst tegen in Greers boek en haar nieuwsgierigheid was gewekt. Dat resulteerde in 1994 in een tentoonstelling van Moss in Museum Arnhem en in 2025 in het boek “De sprong in het licht”. Daarin koppelt Dijkstra het relaas van haar jarenlange speurtocht doorheen Europa naar Moss’ leven en werk aan beschouwingen van wat er gebeurt met een kunstenaar die systematisch genegeerd wordt. Hoe zou de kunstgeschiedenis eruit gezien hebben als al die knappe en wonderlijke vrouwen nooit verdonkeremaand geweest waren, als Marlow Moss als evenknie naast Mondriaan of Naum Gabo was blijven staan, in plaats van uit de kunstgeschiedenis te worden gewist om dan een halve eeuw later als een zonderling sujet uit het verleden te worden opgevist. Hoe hard de vissers hun best ook doen, er is zoveel verloren omdat het nooit naar waarde werd geschat. Dat maakt het vissen daarom niet minder spannend en noodzakelijk en een boek als “De sprong in het licht” niet minder waardevol, integendeel. Er opent zich een schaduwwereld die de gekende geschiedenis onverwachte accenten en kleuren geeft.

[Sabine Alexander - 23/06/2025]