Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Moederkoren Paul Demets 04/11/2025
Paradijs. Een nieuwe versie van Philoctetes van Sophocles (vert. Nathalie Tabury & Gaea Schoeters) Kae Tempest 04/11/2025
Vergeving. Een filosofische verkenning (vert. Ellis Booi) Vladimir Jankélévitch 04/11/2025
Coba Ritsema. Oog voor kleur Maaike Rikhof, Hanna Klarenbeek en Jet Sloterdijk 04/11/2025
Windhandel. Ooggetuigen van vijfhonderd jaar speculatie, euforie en verlies op de internationale beurzen Maarten Biermans 04/11/2025
Mesopotamië. Roman (vert. Tatjana Daan) Olivier Guez 04/11/2025
De kronieken van de dood. Opstand en executies in de Nederlanden Isabel Casteels 04/11/2025
Aesopus. Op de slavenmarkt in de oudheid Christian Laes 04/11/2025
Voor altijd. Een zelfportret in brieven (vert. en inl. Vincent Hunink) Plinius 04/11/2025
in het wit Roderik Six 04/11/2025
Donas, Archipenko & La Section d’Or. Betoverend modernisme Peter J.H. Pauwels & Adriaan Gonnissen (red.) 04/11/2025
Engel van de blauwe stad Carmen van Geffen 04/11/2025
Al wat leeft. De grote en dodelijke wedloop om al het leven te kennen (vert. Edzard Krol) Jason Roberts 27/10/2025
Onmogelijk (ver. Annemart Pilon) Erri di Luca 27/10/2025
Abd. De geschiedenis van slavernij en slavenhandel in de islamitische wereld (vert. Brenda Mudde en Maarten van der Werf) Justin Marozzi 27/10/2025
Deshima. Het dagelijks leven op de Nederlandse handelspost in Japan Anne Sey 27/10/2025
De Hanze. Opkomst en ondergang van een machtig handelsverbond (vert. Ger Meesters) Dick Harrison 27/10/2025
Stad van water en licht. Amsterdam, een geschiedenis in kaarten Kester Freriks en Reinder Storm 27/10/2025
Brancusi – de geboorte van moderne sculptuur. Meesterwerken uit de collectie van Centre Pompidou Ariane Coulondre (red.) 27/10/2025
Altijd te paard Iris Pronk 27/10/2025
12345678910...Laatste

Breken is bouwen. Vijfenzeventig jaar Vijftigers

Graa Boomsma
Breken is bouwen. Vijfenzeventig jaar Vijftigers
De Arbeiderspers, 2025, 730 blz., EUR 50,00
ISBN: 9789029547314

Graa Boomsma heeft een stevig gedocumenteerde studie over de Vijftigers geschreven. De Nederlanders Lucebert, Kouwenaar, Elburg, Vinkenoog, Andreus en Schierbeek, plus de wat jongere Remco Campert en Hugo Claus - de enige Vlaming in deze groep  - hadden zich rond 1950 kenbaar en zichtbaar gemaakt in blaadjes als Braak en Blurb en in het tijdschrift Podium. Vooral Lucebert, niet toevallig de meest retorische dichter van deze bende, was een meester van de provocatie. Bloemlezingen als Vijf 5-tigers, Atonaal of Nieuwe Griffels, Schone Leien haalden hoge oplagen. Deze dichters kenden het publicitaire belang van groepsvorming. Zij vestigden al snel hun reputatie, soms tot frustratie van traditionelere dichters die zich weggedrukt voelden. Graa Boomsma gaat in opeenvolgende hoofdstukken op zoek naar hun ingrijpende oorlogservaringen en hun schatplichtigheid aan vooroorlogse stromingen als het dadaïsme en het surrealisme. De generatie Du Perron en Ter Braak had deze stromingen verwaarloosd of gewantrouwd. Daarna volgt een hoofdstuk over “vergeten” vrouwelijke dichters (Sonja Prins, Ellen Warmond). De samenwerking met de Vlaamse  wegbereider Jan Walravens en met de andere schrijvers van Tijd en Mens (Boon, Cami, Wauters) kreeg een apart hoofdstuk. Dichters van de “tweede experimentele generatie” (Pernath, Gils) komen ook aan bod. Voor Boomsma strekt de erfenis van Vijftig zich uit tot de jaren zeventig en het tijdschrift Raster. Tenslotte richt hij zijn aandacht op de vele Vijftigers die zich, samen met de Cobra-groep, aan de teken- en schilderkunst hebben gewaagd, een typische uiting van hun geloof in zintuiglijkheid en spontaneïteit. Een afkeer van psychologie, van een remmende ratio en van kleinburgerlijk geluk waren een constante in hun protest en praktijk. De Tweede Wereldoorlog was een ontnuchterende ervaring geweest. Veel was gebroken en moest van nul heropgebouwd. Lucebert, Andreus en Claus waren als adolescenten door nazisme en collaboratie kortstondig verleid. Bij Claus was dat minder verdoken dan bij de twee oudere Nederlanders. Bij Lucebert kwam zijn betrokkenheid postuum aan het licht, maar, hoe bezwarend hun betrokkenheid, de gruwelijke ontregeling van de oorlog was allesbepalend geweest voor hun latere tabula rasa. Kouwenaar en Elburg namen net als Schierbeek deel aan het Verzet. Kouwenaar, Elburg en Vinkenoog bleven wel discreet over hun tijdelijk lidmaatschap van de communistische partij. De Vijftigers waren “links” en rebels, maar hun op autonomie gericht taalgebruik onthield zich in deze jaren van Koude Oorlog van een uitgesproken politiek engagement. Kouwenaar hield al gauw op met proza. Claus, Campert en Vinkenoog bleven het genre trouw. Kousbroek en Rodenko waren in de eerste plaats essayisten. Proza domineerde bij  Bert Schierbeek en Sybren Polet. De belangrijkste en succesrijkste prozaschrijvers van deze generatie waren evenwel buiten of in de marge te vinden: Hermans, Mulish en  Reve. Het vernieuwende proza van de Vlamingen Boon en Michiels sloeg meer aan. Graa Boomsma gebruikt vele citaten, soms met  herhalingen in de literair-historische duiding, soms ook met weinig toelichting bij de experimentele verzen zelf. De toon van dit ruime overzicht is vaak wat droog, soms zeer kritisch (Adriaan De Roover o.a.), vaak doordrongen van sympathie, zeker als het Bert Schierbeek betreft, aan wie Boomsma een biografie heeft gewijd. Dat de auteur in zo’n panoramisch boek wel eens een steekje laat vallen mag niemand verbazen, maar in een citaat van Eluard ( “Ma chair est ma vertu/ Elle multiplie mon image”- p.219)  ziet Boomsma “een verband tussen een object, een stoel, en het subject dat erin zit en zo steeds weer een ander imago krijgt.” Ma chair een stoel? Soms is het best te lezen wat er staat, ook al is er maar een letter verschil en al zijn het de woorden van een surrealist. Een uitgebreid notenapparaat en een tabel met mijlpalen vervolledigen dit overzicht.

[Johan De Haes - 01/07/2025]