Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
Moederkoren Paul Demets 04/11/2025
Paradijs. Een nieuwe versie van Philoctetes van Sophocles (vert. Nathalie Tabury & Gaea Schoeters) Kae Tempest 04/11/2025
Vergeving. Een filosofische verkenning (vert. Ellis Booi) Vladimir Jankélévitch 04/11/2025
Coba Ritsema. Oog voor kleur Maaike Rikhof, Hanna Klarenbeek en Jet Sloterdijk 04/11/2025
Windhandel. Ooggetuigen van vijfhonderd jaar speculatie, euforie en verlies op de internationale beurzen Maarten Biermans 04/11/2025
Mesopotamië. Roman (vert. Tatjana Daan) Olivier Guez 04/11/2025
De kronieken van de dood. Opstand en executies in de Nederlanden Isabel Casteels 04/11/2025
Aesopus. Op de slavenmarkt in de oudheid Christian Laes 04/11/2025
Voor altijd. Een zelfportret in brieven (vert. en inl. Vincent Hunink) Plinius 04/11/2025
in het wit Roderik Six 04/11/2025
Donas, Archipenko & La Section d’Or. Betoverend modernisme Peter J.H. Pauwels & Adriaan Gonnissen (red.) 04/11/2025
Engel van de blauwe stad Carmen van Geffen 04/11/2025
Al wat leeft. De grote en dodelijke wedloop om al het leven te kennen (vert. Edzard Krol) Jason Roberts 27/10/2025
Onmogelijk (ver. Annemart Pilon) Erri di Luca 27/10/2025
Abd. De geschiedenis van slavernij en slavenhandel in de islamitische wereld (vert. Brenda Mudde en Maarten van der Werf) Justin Marozzi 27/10/2025
Deshima. Het dagelijks leven op de Nederlandse handelspost in Japan Anne Sey 27/10/2025
De Hanze. Opkomst en ondergang van een machtig handelsverbond (vert. Ger Meesters) Dick Harrison 27/10/2025
Stad van water en licht. Amsterdam, een geschiedenis in kaarten Kester Freriks en Reinder Storm 27/10/2025
Brancusi – de geboorte van moderne sculptuur. Meesterwerken uit de collectie van Centre Pompidou Ariane Coulondre (red.) 27/10/2025
Altijd te paard Iris Pronk 27/10/2025
12345678910...Laatste

Achter het glas

Onno Kosters
Achter het glas
Atlas Contact, 2025, 95 blz., EUR 22,99
ISBN: 9789025476885

Breed uitdijende gedichten wisselen in ‘Achter het glas’ van Onno Kosters af met korte, apart staande verzen. Het 5 pagina’s lange openingsgedicht  ‘Zo (De onbesloten ruimte) zet meteen de context in perspectief voor de gedichten die verder zullen volgen. ‘Vandaag is iedereen buiten’ staat er te lezen. Een moslimvrouw, een man die in zichzelf gekeerd de hoek omslaat, een vrouw die als ‘twee druppels elixer’ op zijn moeder gelijkt, en de weg kwijt is geraakt (heel suggestief hier de toevoeging: ‘maar alleen letterlijk lijkt het’), en verder een fietser aan de foute kant van het rijpad, een vader, ‘ met twee kinderen / in de leegte tussen twee scholen’, en, met een reminiscentie aan Van Ostaijen, ‘een heer / die de straat afdaalt / een heer die de straat opklimt / twee heren die dalen en klimmen’. Intrigerend aan het gedicht is de manier waarop uit het veelvoud van indrukken de persoonlijke herinnering van de jij aan bod komt in het slotgedeelte van het gedicht waarin ‘de oversteek’ wordt gemaakt naar ‘huizen waar geen licht brandt, / alarm dat afgaat in het huis / waar iemand thuis is.’  
In ‘Dezer dagen’, het erop volgende gedicht dat gespreid over 9 pagina’s de sfeer verder concretiseert,  worden verder indrukken verzameld, ‘alsof je er niet bij bent / gaat het leven ‘s ochtends aan en ‘s avonds uit’. Weer maken andere dichters hun opwachting hier, Herman Gorter onder meer  (‘’in den heeten nacht’, ‘in de domm’lende verte’). Met het titelgedicht ‘Achter het glas’ suggereert Onno Kosters waar het hem om te doen is: ‘Niets zal ons nog raken / achter het klare kogelwerends / waar we ons voor bevinden.’ (p. 23) Binnen deze optiek creëert Kosters in zijn bundel een spanningsveld tussen aanwezigheid in het drukke bestaan (zie bijvoorbeeld de autorit naar Berlijn, of het rondtoeren met de gps-stem als begeleiding) en het terugplooien op zichzelf. Ik verwijs hier naar het gedicht ‘De smidse van zijn ziel’’, waarin de discrepantie in het waargenomen straatbeeld centraal staat: aan de ene kant de laadpalen voor de bolides, ‘kortgehouden mustangs’, aan de overkant ‘vehikels van ander kaliber’ met huizen in verval en ‘flitsbezorgers buurtbewoners zwerfbastaarden’. De hij besluit : ‘Binnen zijn binnenst / dat een aambeeld is, / waarop voor de miljoenste maal / het roodgloeiend klaterlacht, klaarligt’ (p. 31) Of neem dit deelgedicht uit het langere gedicht ‘Het ontwerp’: ‘Je verdwijnt / net achter een kast / als ik voor het eerst // jou zie en dat is het eind, / die verdwijning / de verschijning // die alles in gang / in je schaduw stelde // Ontwierp wat ik blijf zien’. Veel wordt gezegd in dit mooie gedicht, maar evenveel wordt verzwegen. Een bezoek aan de kermis brengt de jij naar de attractie waarbij waaghalzen met hun Nortons tegen de steile wand oprijden met ‘banden die bonken over buigende duigen’, en – zo ervaart de jij het gebeuren – : ‘het is de woede van de wereld waar je / doorheen moet. Doorheen de woede, doorheen / de wereld en als je jezelf tot staan hebt gebracht: / doorheen het finishlint van de kermisnacht.’( (p. 45) Een uitgesproken engagement spreekt dan verder uit een gedicht als ‘De gierzwaluwen’, over het ‘steeds geringer aantal vogels / die alles vliegend doen behalve nestelen en vallen. En hoe – / schuinduikend steilstijgend scherpscherend // alsof ze een fossiel geworden slagzin imiteren.’ (p. 54) Treffend hier hoe de neologismen bijna letterlijk de vlucht van de vogels evoceren. In het slotdeel van de bundel staan heel persoonlijk ingekleurde gedichten, ober meer ‘Het leven dat doorgaat en het leven dat niet (IV)’, een IM-gedicht voor Casper, met een reminiscentie aan Dante: ‘twintig jaar geleden / dat je het verliet, / een duister woud inliep, // een barre weg / de diepte in, / varend latend alle hoop.’ (p. 80)
‘Achter het glas’ getuigt, mede door de totaal eigen toonaard van de gedichten, van het tot volle ontplooiing gekomen dichterschap van Onno Kosters.

[Jooris van Hulle - 01/07/2025]