Hieronder vindt u de jongste recensies. Selecteer een genre, vervolgens selecteer de recensie die u wenst u te bekijken en klik tenslotte op 'Lees recensie'.

Zoeken  Genre 

 TitelAuteurDatum
De zomer van 1945. Van de Alpen tot de Stille Oceaan: het dramatische eindspel van de Tweede Wereldoorlog in acht capitulaties James Holland en Al Murray 30/07/2025
Pop Models. Vrouwen in de Europese pop art Julia Dijkstra, Feico Hoekstra, Rosemarie Buikema en Maaike Meijer 30/07/2025
Betoverd door begeerte. Liefde en lust in de wereld van Bijbel en oudheid Daniël De Waele 30/07/2025
De laatste dagen van Barbarije. Hoe piraterij verdween van de Middellandse Zee Erik de Lange 30/07/2025
Krijgstoneel van Europa. Tijdgenoten over het Beleg van Breda. 1624-1625 Paul Hulsenboom 30/07/2025
De kunst van het oorlog voeren. L’arte della guerra (vert. Hakan Sönmez) Niccolò Machiavelli 30/07/2025
Een verhaal van twee geliefden. De erotische novelle van een renaissancepaus Tom Ingelbrecht (ed.) 30/07/2025
Ubbi de Fries. Scheldevikingen in het grote heidense leger Luit van der Tuuk 30/07/2025
Fulvia. De vrouw die alle regels van het oude Rome schond (vert. Ruud van de Plassche) Jane Draycott 30/07/2025
Libanon. Een korte geschiedenis Jona Lendering 30/07/2025
De dichtende paus. Damasus over Rome en haar heiligen Roald Dijkstra 30/07/2025
De gouden bron. De Bijbel in verzen van Vergilius (vert. en inl. Mieke de Vos) Proba 30/07/2025
Briefwisseling. Brieven en notities 1979-2018 Martin Ros en Robert Lemm 30/07/2025
Hemel, open u. Roman (vert. Erwin Mortier) Sean Hewitt 30/07/2025
De Franse illusie. De ontluisterende werkelijkheid achter de fraaie façade Mark Blaisse 30/07/2025
De dagen branden als papier. De eeuw van de familie Tsjoekovski Petra Couvée 30/07/2025
Het land van vele waarheden. Drie levens in Afghanistan Asne Seierstad 30/07/2025
Achtung, Europa! Een eigentijdse waarschuwing Thomas Mann 30/07/2025
Spaanse Burgeroorlog. Opmaat naar de Tweede Wereldoorlog, 17 juli 1936 tot 1 april 1939 Anne Doedens en Liek Mulder 30/07/2025
Govert Flinck 1615-1660 Tom van der Molen 30/07/2025
12345678910...Laatste

Pop Models. Vrouwen in de Europese pop art

Julia Dijkstra, Feico Hoekstra, Rosemarie Buikema en Maaike Meijer
Pop Models. Vrouwen in de Europese pop art
WBooks, 2025, 160 blz., EUR 34,95
ISBN: 9789462587045

Het is pas in de 21e eeuw dat een aantal misvattingen over de pop art rechtgezet werden: dat het een overwegend Amerikaanse kunststroming zou geweest zijn en in essentie een mannenzaak. Niet dus. Popart was een internationaal fenomeen met vele plaatselijke varianten en vrouwen speelden niet alleen hun rol als begeerlijk subject, maar ook als kunstenaar. Laat nu vooral die dubbele vrouwenrol  – van model tot maker en van het opdrijven van de verleiding tot het kritisch of spottend omgaan met die kwestie – het onderwerp zijn van de catalogus bij de tentoonstelling Pop Models in Museum MORE, het Museum voor Modern Realisme in Gorssel (Nl). ‘Actresses often have tiny brains, painters often have large beards. Imagine a brainy actress who is also a painter and also a blonde and you have Pauline Boty’. Het is het soort lovend-denigrerende quote waarmee de populaire pers van de jaren ’60 haar ongemakkelijke omgang met vrouwelijke kunstenaars etaleerde. Vandaag geldt Boty als een van de meest getalenteerde popkunstenaars, maar de kunstgeschiedenis rangeerde haar uit de canon, net zoals dat gebeurde met de Belgische Evelyne Axell, de Portugese Teresa Magalhães of de Duitse Chrita Dichgans en nog vele andere vrouwen. Pop art koketteerde graag met het For Men Only-label (het is de titel van een doek van Peter Philips uit 1961) om de vrouw te kijk te kunnen zetten als ‘brainless blonde’. De meeste vrouwelijke kunstenaars leken hierin mee te gaan, al was de grens tussen oppervlakkig jolijt en onderhuidse kritiek niet altijd helder. Hoe rolbevestigend de pop art soms ook leek, de beweging was ook een opgestoken middenvinger naar de abstracte kunst, die zichzelf een aura van sacrale ongenaakbaarheid had aangemeten waarin voor de vrouw geen enkele rol meer weggelegd bleek. De Nederlands/Engelse catalogus – met beroemd, berucht en minder bekend beeldmateriaal – houdt die naoorlogse beeldenstrijd vol seksistische clichés, dubbelzinnige commentaren of expliciet verzet genuanceerd tegen het licht van vandaag. Zo werkt geschiedenis nu eenmaal. Het is een heikele oefening, maar ze snijdt wel hout. 

[Sabine Alexander - 30/07/2025]